همه چیز درباره "مسکن اجتماعی"

همه چیز درباره "مسکن اجتماعی"

http://www.bananews.ir/طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند، به ۷۰ متر می رسد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدولت یازدهم به جای مسکن مهر به دنبال اجرای طرح مسکن اجتماعی است، طرحی که قرار است برای تامین مسکن اقشار آسیب پذیر ضعف های مسکن مهر را نداشته باشد، اما این طرح چیست؟

بنابر گفته های وزیر راه و شهرسازی این طرح تلفیقی خواهد بود از مسکن استیجاری و اصلاح بافت های فرسوده که در برنامه چهارم تدوین شده بود ولی در دولتهای نهم و دهم معلق شد.
براساس این گزارش طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند، به ۷۰ متر می رسد.

براساس این گزارش تفاوت عمده‌ای که میان مسکن مهر و مسکن اجتماعی است، میزان آورده است که در مسکن مهر به جز تسهیلات مابقی هزینه ها توسط متقاضیان ارائه می شود، اما در مسکن اجتماعی واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری می شود و حداکثر با ۳۰ تا ۴۰ درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا می‌کنند.

بر اساس این گزارش، اجرایی شدن ایده « مسکن اجتماعی » بعد از اینکه دولت یازدهم اعلام کرد مسکن مهر موجب تورم شده و آن پروژه را ادامه نمی دهد مسکن اجتماعی در کنار سایر برنامه های وزارت راه و شهرسازی یکی از امید های اصلی شهروندان برای صاحب خانه شدن است.

براساس این گزارش واحدهای مسکونی در طرح مسکن اجتماعی قرار است به صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

گفتنی است این طرح دولت قرار است سالانه ۵۰هزار واحد مسکن مهر برای دهک‌های پایین جامعه که با شیوه‌های معمول امکان خانه‌دار شدن آنها سخت یا غیرممکن است، بسازد.
براساس این گزارش از ۲۱۵ میلیون متر مربع اراضی تصرف شده، ۱۹۴ میلیون متر مربع رفع تصرف شده است.

براساس این گزارش یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۲۱ واحد از مجموع دو میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار واحد مسکونی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر دستور کار ما بوده است که از این تعداد ۳۵۱ هزار واحد خود مالک بودند و مابقی واحدها در دو بخش تعاونی و قراردادهای سه جانبه در حال اجرا است.

همچنین۳۰ درصد از اقتصاد کشور در حوزه مسکن و ساختمان است و دولت تاکنون برنامه ای در این خصوص نداشته است.

براساس این گزارش وزارت راه و شهرسازی در حال آماده سازی طرح جامع در بخش مسکن است.
در سال ۸۳ و ۸۴ یک طرح نهایی شد اما به اعتقاد ما ابعاد و اندازه آن کامل و فراگیر نبود و مسائل مسکن روستایی و بافت فرسوده در آن در نظر گرفته نشده بود.

در همین راستا حدود ۳۰ درصد جامعه ما در دهک های بالای جامعه هستند وحدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مردم در دهک های یک و دو و بخشی از دهک سه هستند و حدود ۵۰ درصد هم در میانه قرار دارند.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات