بانک مرکزی زیر بار وام ۵۰ درصدی خرید خانه نمی‌رود

بانک مرکزی زیر بار وام ۵۰ درصدی خرید خانه نمی‌رود

http://www.bananews.ir/درخواست وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی مبنی بر اختصاص وام ۵۰ درصدی خرید خانه، مدت زیادی است مطرح شده و بانک‌ها برای پرداخت این وام رایزنی می‌کنند اما بانک مرکزی زیر بار نمی‌رود لذا اگر سرمایه‌ این وام از طرح‌هایی مثل لیزینگ و منابع دیگر تامین شود می‌تواند کارگشا باشد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irایرج رهبر - رییس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران -اظهار کرد: اختصاص وام خرید خانه به میزان ۵۰ درصدی ارزش یک واحد مسکونی در کلان‌شهرها و شهرستان‌ها متفاوت است؛ به‌طوری که اگر برای یک واحد ۷۵ متری در شهر تهران مبلغ این وام را در نظر بگیریم، با توجه به قیمت هر متر پنج میلیون تومان باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وام برای خرید این واحد در نظر گرفته شود.

وی افزود: با توجه به شرایط در حال حاضر بعید است که بانک‌های عامل بتوانند چنین وام‌هایی را پرداخت کنند.

رهبر تصریح کرد: اگر سقفی برای این میزان وام در نظر گرفته شود این رقم می‌تواند به کسانی که پولشان کم است و خانه احتیاج دارند کمک کند تا یک واحد کوچک بخرند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: موضوع اصلی که برای پرداخت این وام‌ها باید در نظر گرفته شود، آن است که به جای این‌که بازار خرید را با پرداخت وام تحریک کنند باید این پشتوانه در بازار تولید به وجود آید؛ به‌طوری که با تحریک‌ کردن بخش تولید بتوان به روند بازار کمک کرد.

وی با اشاره به این‌که اختصاص این وام‌ها باید به سازنده‌ها باشد، تاکید کرد: اگر سازنده‌ها بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و واحد‌های خود را بسازند و بعد از کامل‌ شدن ساخت‌وساز‌ها وام را به خریدار منتقل می‌کنند و این روند به بازار مسکن کمک می کند.

رهبر افزود: استدلالی مبنی بر تقویت بازار خرید از سوی مشاوران وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که اگر متقاضی برای خرید خانه بیشتر باشد سازنده‌ها مجبور به ساخت‌وساز می‌شوند و بدین ترتیب تولید در بازار تعریف خواهد شد و گردش متعادلی برقرار می‌شود.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران خاطر نشان کرد: نگرانی این است که اگر سقفی در خرید به وجود بیاید باعث بالا‌رفتن قیمت‌ها خواهد شد و اگر پشتوانه تولید وجود نداشته باشد عرضه کم و تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار بهم می‌خورد.

وی ادامه داد: ممکن است متقاضی با مقدار سرمایه‌ای که دارد و کمکی که از طریق وام به او می‌شود به سمت بازار بیاید و روند بازار را تحریک کند که نهایتا بدین ترتیب متقاضی برای خرید خانه بیشتر خواهد شد و این روند قیمت‌ها را صد‌درصد افزایش خواهد داد که این مساله خود نیز به ضرر خریداران تمام می‌شود.

رهبر با بیان این‌که بانک‌ها زمان طولانی است که برای پرداخت این وام رایزنی می‌کنند اما بانک مرکزی زیر بار نمی‌رود، تصریح کرد: اگر سرمایه‌ این وام از طرح‌هایی مثل لیزینگ و منابع دیگر تامین شود می تواند کارگشا باشد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران درباره تبعاتی که اجرای این طرح در جامعه خواهد داشت، اظهار کرد: اجرای این طرح قیمت‌ها را افزایش خواهد داد و با توجه به روند بازپرداخت وام‌ها در کشور کسی توان بازپرداخت آن را نخواهد داشت.

وی در پایان درباره‌ وضعیت بازار گفت: بازار روند باثباتی را طی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این روند تا دو - سه ماه آینده ادامه پیدا کند.

کارشناسان معتقدند تامین ۵۰ درصدی ارزش یک واحد مسکونی به صورت وام می‌تواند به قدرت خرید مردم کمک ویژه کند اما آثار و پیامدهایی را در جامعه بوجو می آورد که باید مدنظر قرار داد.

برخی معتقدند مطرح شدن این طرح‌ها در جامعه حتی قبل از اجرای آن می‌تواند ایجاد تورم کند چراکه مطرح شدن این طرح‌ها بار روانی را در جامعه ایجاد می کند که باید به عنوان پیامدهای طرح حتما توجه شود.

همچنین ممکن است در عین حال انتظارات فروشندگان را هم افزایش دهد؛ به طوری که فروشندگان احساس کنند با بالا رفتن قدرت خرید، می‌توانند قیمت‌هایشان را افزایش دهند؛ همان طور که افزایش میزان وام مسکن مطرح شد ناشی از جو روانی این قضیه، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

البته این طرح فعلا از سوی وزارت راره و شهرسازی به بانک مرکزی ارسال شده و هنوز جزئیات آن مشخص نیست اما به گفته وزیر راه و شهرسازی "این تصور که طبقه متوسط بتواند بیش از ۹۰ درصد از قیمت ملک را یکجا پرداخت کند قابل اجرا نیست و در تجربه‌ کشور‌های گذشته نیز هیچ وقت این مساله قابل اجرا نبوده است لذا می‌توان از طریق فعال‌ کردن نظام پس‌انداز خانوار به متقاضیان مسکن این اطمینان را داد که در صورت تامین ۵۰ درصد از هزینه یک واحد مسکونی می‌توانند بدون مشکل نسبت به برنامه‌های آینده خود تصمیم‌گیری کنند".

 

ایسنا

    نظرات