قانون نظام مهندسی نیازمند بازنگری است

http://www.bananews.ir/معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود برخی کاستی‌ها در نگاه به حرفه ساخت و ساز و فرهنگ سازی در این بخش ، بر لزوم بازنگری گسترده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تأکید کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحامد مظاهریان روز یکشنبه در مراسم تودیع سید قوام‌الدین شاهرخی و معارفه منوچهر شیبانی اصل به عنوان مدیرکل جدید دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای، لازمه‌ اتخاذ هر تصمیم و حرکتی در این دفتر را تعامل با جامعه ۳۰۰ هزار نفری عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و گفت: در دولت یازدهم به واگذاری کارها به سازمان‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای که از توانایی لازم برخوردارند، معتقد هستیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری کشورها، مهندسان، فرماندهان سازندگی برای رسیدن به جامعه‌ای پایدار و افزایش کیفیت زندگی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: باوجودی که زیرساخت‌هایی در کشور ایجاد شده است، همچنان با دستیابی به این مفهوم و خواسته فاصله داریم.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به گذشت دو دهه از تهیه و تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در کشور اشاره و تصریح کرد: امروز همه به اقناع رسیده‌اند که این قانون نیازمند بازنگری گسترده‌ است و امیدوارم با مدیریت جدید دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای، شاهد روند شتابانی در این عرصه باشیم.

وی با اشاره به وجود برخی کاستی‌‌ها در نگاه به حرفه ساخت و ساز و انجام فرهنگ سازی‌های لازم در این عرصه، افزود: درحالی که گروهی دارای استعدادهای خوب به نام جامعه مهندسی سودای بزرگ خدمت به جامعه و زندگی شرافتمندانه دارند، مسیر خیلی روشنی پیش روی آنها نیست.

مظاهریان با تاکید بر لزوم حمایت از جامعه مهندسی، ادامه داد: باید تمام فرآیندهای دانشگاهی، متناسب با نیازها و انتظارهای یک دهه آینده بازنگری شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازارهای بزرگی که در اطراف کشور قرار دارند، گفت: هنوز این قابلیت که مهندس ایرانی بتواند در چنین بازارهایی فعالیت کند فراهم نشده است که بخشی از آن به مسائل سیاسی بازمی‌گردد و بخش دیگر ایجاد زیرساخت‌هایی است که مهندس بتواند با جامعه جهانی ارتباط برقرار و فعالیت کند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کار سختی در دفتر سازمانهای مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای پیش رو داریم، اظهار امیدواری کرد با تلاش گسترده و داشتن برنامه‌های مفصل شاهد شتاب گرفتن تحولات طی ۶ ماه آینده در این حوزه باشیم.

بنابراین گزارش، سید قوام ‌الدین شاهرخی نیز در مراسم تودیع خود با اشاره به اقدامات برنامه ریزی شده در دوره تصدی پست مدیر کلی دفتر سازمانهای مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی ، گفت: متأسفانه بسیاری از اقدامات به دلیل بی‌مهری شدن به مهندسی کشور نا‌تمام باقی ماند.

وی برقراری تعامل خود با سازمان‌های مهندسی کشور، برگزاری دو دوره انتخابات نظام مهندسی و الکترونیکی کردن فرآیند انجام آن را از امور انجام شده در دوره مسئولیت خود یاد کرد.

براین اساس، عباس آخوندی در حکمی خطاب به منوچهر شیبانی اصل آورده است: نظر به تعهد، سوابق برجسته و تجربیات ارزشمند و به پیشنهاد معاونت محترم مسکن و ساختمان، به موجب این حکم به سمت مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه‌ای منصوب می‌شوید.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرده است: شایسته است در انجام مأموریت‌ محول شده، فعالیت مستمر و جدی برای یکپارچه نمودن نظامات مهندسی کشور، تلاش برای اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌های مربوط به آن و برنامه‌ریزی دقیق و تهیه یک مدل اجرایی در جهت اجرای یکپارچه قانون در سراسر کشور را مورد توجه ویژه قرار دهید.

آخوندی در این حکم خواستار نظارت بر تشکیل و جلب مشارکت تشکلهای فنی و حرفه‌ای و همچنین نظارت بر تشکیل ارکان سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان و همکاری با آنها و تلاش در راستای توسعه مهندسی و تأمین حقوق شهروندی در چارچوب وظایف آن دفتر شده است.

منوچهر شیبانی اصل لیسانس مهندسی عمران، فوق لیسانس مدیریت اجرایی و دکترای مدیریت اقتصاد، عضو اصلی هیأت مدیره انجمن زلزله از سال ۸۲ تا ۸۵، عضو کمیسیون تخصصی مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان، کارشناس رسمی دادگستری در رشته عمران راه و ساختمان و نقشه برداری و عضو هیات مدیره چندین دوره سازمان نظام مهندسی استان تهران را در کارنامه کاری خود دارد.

 

مهر

    نظرات