تشریح عقود مرابحه و استصناع درمیزگرد تخصصی ابزارهای نوین بانکی اسلامی

تشریح عقود مرابحه و استصناع درمیزگرد تخصصی ابزارهای نوین بانکی اسلامی

http://www.bananews.ir/میزگرد تخصصی ابزارهای نوین بانکی اسلامی با حضور حجت الاسلام موسویان استاد برجسته حوزه و دانشگاه و عضو شورای فقهی بانک مرکزی و برخی از مسوولان و مدیران بانک مسکن به میزبانی مدیریت بانک مسکن در استان فارس برگزار شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدر این میزگرد حجت الاسلام موسویان استاد برجسته حوزه و دانشگاه و عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این میزگرد به تشریح ابعاد مختلف ابزارهای تامین مالی از قبیل قراردادهای مرابحه و استصناع پرداخت.

وی قرارداد مرابحه را قراردادی شناخته شده در تمام دنیا دانست که مورد تائید اسلام می باشد و قبل ازاسلام نیز وجود داشته است .حجت الاسلام موسویان فروش اقساطی را یکی از انواع مرابحه دانست و یادآور شد :مرابحه شکل گسترده فروش اقساطی می باشد.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت :استصناع به معنای سفارش ساختن می باشد و قراردادی بین دو شخص اعم از حقیقـی و حقوقی می باشد .وی یادآورشد:در قرارداد استصناع، کالا یاطرحی که موضوع قرارداد می باشد حین قرارداد موجود نیست وکالایی که موجود باشد شامل استصناع نمی باشد واین قرارداد در مواردی مطرح می شود که ساخت، تولید یا کار انسان در آن نقش اساسی دارد مانند کالاهای صنعتی و تبدیل محصولات کشاورزی .

وی یادآور شد : طراحان و متفکران بانکداری اسلامی در میان قراردادهای پذیرفته شده اسلامی ،متناسب ترین آنها راانتخاب می کنند ومواجه می شویم به قراردادی مثل مرابحه ،که کمترین کاربرد آن ۶۵ الی ۷۰ درصد می باشد و این نشان دهنده این است که توانسته جایگاه خوبی در نظام بانکی بدست آورد.به همین دلیل ۹۰درصد نیازهای بانک را می توان از طریق همین یک قرارداد انجام داد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات