شبکه لرزه نگاری آذربایجان غربی راه اندازی می شود

شبکه لرزه نگاری آذربایجان غربی راه اندازی می شود

http://www.bananews.ir/معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: مدیریت بحران نیازمند برنامه ریزی جامع و نگاه استراتژیک است.

به گزارش بنانیوز ، دکتر هادی بهادری در آغاز این دوره آموزشی با تبیین تفکر استراتژیک درمدیریت بحران گفت: باید درمدیریت بحران با نگاهی جامع و استراتژیک برای شرایط موجود و همچنین با توجه به آینده، برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در رویکرد استراتژیک مدیریت بحران، موارد مهمی مانند تعیین اولویت های اضطراری در مقوله پیشگیری از حادثه، ایجاد آمادگی برای رویارویی با حوادث و اقدامات در زمان بازسازی و کاهش خسارتهای ناشی از حوادث غیرمترقبه درآینده مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه تعریف مدیریت بحران با این مفاهیم کاملاً سازگاراست، افزود: لازم است ضمن داشتن برنامه ای مدون و تجهیز امکانات برای رویارویی با حوادث احتمالی، برنامه ای برای کاهش میزان ریسک پذیری نیز داشته باشیم.

جانشین رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به میزان ریسک و خطرپذیری بالا درمناطق مختلف استان در برابر حوادث نظیر زلزله وسیلاب اظهار داشت: ایجاد آمادگی در گروههای مختلف جامعه برای مقابله با این حوادث ضروری است و برای این منظور باید با ارائه آموزشهای لازم به اعضای ستاد آنان را با وظایف و اقدامات اضطراری در زمان وقوع حوادث آشنا ساخت.

دکتر بهادری ادامه داد: دهیاران به عنوان نخستین نیروهای عمل کننده در روستاها و مدیران محلی در زمان وقوع حوادث باید آموزش های لازم را برای مدیریت بحران ها طی کرده باشند.

وی در ادامه بر اجرای برنامه های آموزشی برای آگاهی بخشی به عموم جامعه، تجهیز امکانات و جمع آوری اطلاعات از توان امدادی دستگاههای اجرایی در استان و بر ارزیابی، مقاوم سازی و بازسازی تاسیسات زیربنایی و حیاتی در شهرها برای کاهش ریسک پذیری تاکید کرد.

جانشین رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان همچنین با اشاره به برنامه های شورای هماهنگی مدیریت بحران استان برای استفاده از تکنولوژیهای نوین افزود: استفاده ازسیستم های نوین دربخش ارتباطات و استقرارسیستم های هشداردهنده درکاهش میزان خسارت ها و افزایش توان عملیات امدادی بسیار ضروری است و در همین زمینه ۲۰ دستگاه موبایل ماهواره ای ثریا برای شورای هماهنگی مدیریت بحران خریداری شده است.

وی ادامه داد: در بخش آموزش همگانی نیز قراردادهایی به ارزش بیش از ۳ میلیارد ریال با اداره کل صداوسیمای مرکز استان و اداره کل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی و دانشگاه ارومیه برای تهیه و پخش برنامه های آموزشی، اجرای دوره‌های توانمندسازی ویژه مدیران و امدادگران منعقد شده است.

دکتربهادری به خرید و نصب سیستم های لرزه نگاری در استان نیز اشاره کرد و گفت: درسالهای گذشته موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران راه اندازی۳ دستگاه سامانه لرزه نگاری دراستان رامتعهد شده بود که در تفاهمی جدید با اختصاص بیش از۱۰میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران استان ۷ دستگاه سامانه لرزه نگاری دیگر نیز خریداری شد که با راه اندازی این تعداد سامانه تا پایان امسال شبکه لرزه نگاری آذربایجان غربی نیز راه اندازی می شود.

وی درادامه اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث دایک حفاظتی درساحل رودخانه ارس، اختصاص۴۰ میلیارد ریال برای لایروبی انهار، اختصاص۲میلیارد ریال برای انجام مانورهای امداد و نجات در استان و اختصاص ۳ میلیارد و۳۰۰ میلیون ریال برای خرید ژنراتورهای برقی را از جمله تدابیر و اقدامات مدیریت عالی استان برای کاهش خسارتهای احتمالی در حوادث و افزایش توانمندی نیروهای امدادی در مواقع اضطراری عنوان کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز در تشریح اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: آشنایی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با مفاهیم و ساختار مدیریت بحران، ارتقاء آگاهی و دانش مدیریت بحران مدیران استانی و آشنا نمودن مدیران با اصول مدیریت بحران و آخرین یافته های علمی از اهداف برگزاری این مجموعه دوره های آموزشی است .

دکتر زینالپور ادامه داد: با همکاری مرکزعلمی آموزشی جمعیت هلال احمراستان ۴ دوره مختلف آموزشی شامل پاسخگویی در حوادث و سوانح، پیشگیری و کاهش اثرات حوادث غیر مترقبه، لجستیک در حوادث و دوره طراحی و اجرای مانور ویژه اعضای شورای مدیریت بحران، فرمانداران و روسای کارگروه های چهارده‌گانه مدیریت بحران و همچنین دهیاران منتخب استان درسالجاری برگزار می شود.

در ادامه این دوره آموزشی، مباحثی در خصوص زبان مشترک در مدیریت بحران، چرخه مدیریت بحران و چالشهای آینده مدیریت بحران توسط دکتر زینالپور مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی و همچنین بازتعریف ساختارمدیریت بحران درکشور و استانها و کارگروههای تخصصی ۱۴گانه مدیریت بحران و وظایف هریک از اعضاء توسط دکتر رهبر رییس مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان به حاضرین ارائه شد.

    نظرات