آپارتمان‌های ویژه در بازار اجاره تهران

آپارتمان‌های ویژه در بازار اجاره تهران

www.bananews.irدر قسمت نیازمندی‌های روزنامه، برخی از واحدهای مسکونی که برای اجاره پیشنهاد می‌شوند توضیحات ذکر شده در مورد آنها تنها بیانگر نرخ اجاره و همچنین مشخصات واحد مذکور نیست، بلکه برخی از مالکان از یک طرف به عنوان کمک به مستاجر برای تسریع در انتخاب و از سوی دیگر آشنایی با این مساله که مالک واحد خود را به چه مستاجری و با چه خصوصیاتی واگذار می‌کند، اطلاعات دیگری در اختیار مستاجران قرار می‌دهند. این اطلاعات به شرح زیر است:

در محدوده خیابان شریعتی یک واحد ۶۰ متری، یک خوابه واقع در طبقه چهارم با کلیه امکانات به بازار اجاره پیشنهاد شده که «کمیسیون یک‌طرفه» امتیازی است که مالک برای تسریع اجاره واحدش در نظر گرفته است. به این معنی که مستاجری که این آپارتمان را اجاره کند از پرداخت حق کمیسیون معاف خواهد بود.

همچنین در حوالی خیابان جیحون یک واحد ۵۰ متری، یک خوابه طبق گفته موجر به خانواده یا مجرد اجاره داده می‌شود، اما مالک این مژده را به متقاضیان داده که در عقد این قرارداد علاوه بر این واحد «یک حیاط دربستی» هم در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

علاوه بر این در منطقه شمشک طبق گفته مالکی، واحد مبله ۷۰ متر مربعی به دوستداران طبیعت و اسکی اجاره داده می‌شود. وی اجاره بهای هر یک ماه را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.

در همین حال مالکی، واحد ۷۰ متری خود در منطقه اختیاریه را به بازار اجاره معرفی کرده است. این واحد در طبقه اول واقع و بازسازی شده است البته این مالک برای اینکه واحد خود را سریع تر به مستاجر واگذار کند، کاربری آن را برای «مجرد، خانواده و محل کار» مناسب دانسته است که اجاره آن ۱۰میلیون تومان ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه است.

از سوی دیگر در محدوده ولنجک یک واحد اجاره‌ای این چنین آگهی شده است: یک واحد ۱۲۰ متری، ۳ خوابه در «ساختمانی کاملا خانوادگی» با چشم انداز عالی.

البته اجاره این واحد مسکونی از سوی مالک ۲۵ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون تومان اجاره ماهانه پیشنهاد شده است.

برخی از افراد ساکن در مناطق شمالی تهران هم آپارتمان‌های مبله خود را به افرادی که مقیم خارج از کشور هستند «اجاره ماهانه یا روزانه» می‌دهند و در همین حال یکی از این مالکان اجاره روزانه واحد ۷۰ متری خود را «۱۰۰ دلار» اعلام کرده است.

یک واحد ۴۵ متری در منطقه تهران‌پارس برای اجاره با شرایط ۱۳میلیون تومان رهن کامل به بازار عرضه شده است، اما شایان ذکر است که مالک، واحد اجاره‌ای خود را مناسب «یک دانشجو» اعلام کرده این در حالی‌ است که اغلب زوج‌های جوان در بازار به دلیل وضعیت مالی به‌دنبال چنین متراژ واحدهایی هستند.

همچنین اغلب ساکنان در مناطق شمالی تهران بسیار راغب هستند در بالاترین طبقه آپارتمان یا برج سکونت داشته باشند و به همین خاطر متقاضیانی که چنین انتخابی دارند، حتما در نظر دارند که متناسب با ارتفاع، شاهد منظره شهر و اطراف باشند در همین حال موجری در منطقه اقدسیه واحد ۶۰ متری خود را که در طبقه سوم واقع شده به بازار اجاره معرفی کرده است و البته موجر این واحد را با «دید کامل کوه» عنوان کرده است.

از طرف دیگر برخی از مستاجران ترجیح می دهند قرارداد اجاره را بیش از یکسال تنظیم کنند در صورتی که متناسب با حجم تقاضا، مالکان کمتری راضی به اجرای این پیشنهاد می‌شوند و اگر مالکی هم قرارداد اجاره را برای بیشتر از یک‌سال بپذیرد معمولا شرایط خاصی را تعیین می‌کند.

در همین راستا مالک یک واحد ۸۵مترمربعی که ۳ سال ساخت است را با امکانات کامل به مدت یک‌سال با شرایط «۴۸ میلیون تومان» رهن کامل به مستاجر واگذار می‌کند اما مالک به این مساله نیز اشاره کرده که این واحد برای قرارداد ۳ ساله به مبلغ «۵۷ میلیون تومان» رهن کامل هم در اختیار مستاجر قرارداده می‌شود!

با کلیه این تفاسیر مستاجران باید به این دسته از واحدهایی که از نظر مالک با امتیازات ویژه به بازار اجاره عرضه شده‌اند توجه بیشتری داشته باشند؛ چرا که به عنوان مثال مالکی که واحد خود را به مدت ۳ سال به یک مستاجر اجاره می‌دهد چطور می‌تواند نرخ اجاره را در آینده پیش‌بینی کند، بلکه وی باید هر سال به‌طور توافقی یا بر اساس نرخ استاندارد مبلغ اجاره را تغییر دهد و از سوی دیگر با گذشت هر یک سال علاوه بر اینکه به عمر بنای ملک افزوده می‌شود همچنین نرخ اجاره این واحد مسکونی نسبت به سال‌های قبل و همچنین در مقایسه با آپارتمان مشابه اما با سنی کمتر ارزان‌تر خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

 

    نظرات