افزایش ساخت و ساز به قیمت تخلف و زیر پا گذاشتن شهرسازی

http://www.bananews.irدر حال حاضر شهرسازی در شهرها به سمت کیفیت پیش نمی‌رود و فضای کاملا رقابتی فقط در بودجه و حجم ساخت و ساز به وجود آمده است که خود به قیمت تخلف در شهرها و زیر پا گذاشتن اصول شهرسازی و بی‌انضباطی تمام می‌شود.

به گزارش بنانیوز ؛ پیروز حناچی - معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره اصول معماری در شهرها اظهار کرد: با توجه به شرایط کیفیت شهرسازی در شهرها به ندرت می توان گفت نظام مدیریت شهری ما بتواند تولید کیفیت داشته باشد.

وی افزود: دچار یک عارضه‌ کمی هستیم و عنصری که می توان گفت شهرهای ما بر اساس آن رقابت می کنند بودجه بیشتر و حجم ساخت و ساز بیشتر آن هم به قیمت تخلف در شهرها و زیر پا گذاشتن شهر سازی و بی انضباطی در شهر است.

فقط بودجه و حجم ساخت و ساز در شهرها رقابتی شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ تنها موردی که در شهرها مورد رقابت قرار گرفته میزان بودجه و حجم ساخت و سازهاست.

 

حناچی با بیان این‌که در چنین شرایطی نمی‌توان به کیفیت توجه کرد، تصریح کرد: در این شرایط به طور کلی نمی‌توان به کیفیت فکر کرد و باید به عارضه‌هایی که از نبود کیفیت در شهرها ایجاد شده، بیشتر پرداخته شود.

وی ادامه داد: بر خلاف بسیاری از نقاط جهان، ساخت و ساز در سطوح مسکونی شهرها رنگ و بوی بومی ندارد و شهرهای ما همه شبیه هم شده‌اند و این مساله خود نیازمند ریشه‌یابی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شیوه برنامه‌ریزی در شهرها، تاکید کرد:‌ با پرداختن به طرح‌های جامع می توان از مشکلات این بخش کم کرد؛‌به طوری که طرح‌های جامع حداکثر از مقیاس یک یا دو هزارم فراتر نمی‌رود و در این مقیاس نمی توان کیفیت به وجود آورد. درحد این مقیاس حداکثر کاربری‌ها عرض معبر و تراکم را می توان تعیین کرد در حالی که اگر بخواهیم به کیفیت بپردازیم باید به مقیاس زیر یک پانصدم برای طراحی شهری و زیر یک صدم برای مقیاس معماری برویم.

به گفته حناچی جوابگویی به این تقاضا اساسا در بدنه نیروی انسانی در شهرها موجود نیست و دانش و اراده لازم در این زمینه وجود ندارد و باید گفت این روند برخلاف رقابت برای کسب درآمد و حجم ساخت و ساز بیشتر است.

    نظرات