بررسی ساخت ۴۷۰۰ کیلومتر راه‌آهن

بررسی ساخت ۴۷۰۰ کیلومتر راه‌آهن

http://www.bananews.ir/شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مطالعه ۴۷۳۱ کیلومتر راه جدید را در دست دارد؛ پروژه‌هایی که در صورت احداث، ظرفیت راه‌آهن کشور را افزایش چشمگیری خواهند داد و مسیر همه استان‌های کشور را آهنین می‌کند.

به گزارش بنانیوز ؛ در حال حاضر در سراسر ایران حدود ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی فعال وجود دارد که بناست در آینده‌ای نزدیک و در افق ۱۴۰۴ بیش از دو برابر افزایش یابد.

شرکت ساخت به عنوان متولی اصلی ساخت زیربناهای حمل و نقل در کنار پروژه‌های در حال ساخت خود، پروژه‌هایی در مرحله مطالعه دارد. طرح‌هایی که در صورت رسیدن به اجرا، ظرفیت ریلی کشور را تا حدی زیادی بالا می‌برند.

اتصال ۱۱ استان کشور به شبکه ریلی و فراهم آوردن شرایط ترانزیت بین المللی و اتصال خطوط راه آهن ایران به کشورهای همسایه اصلی‌ترین اهدافی است که عملیاتی شدن آن در دستور کار وزارت راه قرار دارد و از این رو استارت طرح‌های جدید در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کنار این تاکید رییس‌جمهور بر لزوم توجه به گسترش خطوط ریلی و اهمیت بالای قطار در صرفه جویی اقتصادی و حفظ انرژی باعث شده اهمیت این بخش افزایش چشمگیری پیدا کند.

در بین پروژه‌های در حال مطالعه شرکت ساخت، راه آهن شیراز – بوشهر - عسلویه طولانی‌ترین و در عین حال مهمترین پروژه محسوب می‌شود این طرح که در اتصال و توسعه کریدور شمال به جنوب کشور نقشی بسزایی ایفا خواهد کرد بناست در طول ۶۴۴ کیلومتر اجرایی شود.

دیگر پروژه طولانی این مسیر مربوط به یک خط درون استانی در سیستان و بلوچستان است طرحی که در صورت نهایی شدن بندر چابهار به عنوان یکی از مهمترین بنادر اقتصادی کشور را به خطوط ریلی متصل کرده و به زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان وصل خواهد کرد.

در کنار این دو مسیر، مطالعه برای ساخت راه‌آهن شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است؛ خطی ۵۳۵ کیلومتری که بناست یکی دیگر از مراکز استان‌های جنوبی را به بندرعباس به عنوان قطب ترانزیت کشور وصل کند.

اتصال سبزوار و شهرکرد به خطوط ریلی نیز در قالب دو طرح جداگانه ۴۵ و ۸۵ کیلومتری در حال مطالعه است که در صورت نهایی شدن دو شهر مهم کشور را به خطوط ریلی وصل می‌کند.

یکی دیگر از خطوط مهم که احداث و راه اندازی آن دو استان همدان و کردستان را وارد شبکه ریلی خواهد کرد نیز در ۴۱۱ کیلومتر اجرایی خواهد شد.

این طرح در فاز اول در مسافتی ۲۶۰ کیلومتری تهران را به همدان متصل می‌کند و در بخش دوم در فاصله ۱۵۱ کیلومتری همدان را به سنندج متصل خواهد کرد.

دو خطه کردن خط سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان نیز از دیگر خطوط آهن مورد توجه وزارت راه و شهرسازی است؛ خطی در ۴۱۰ کیلومتر که سرعت سفر از تهران به عنوان قطب اقتصادی به اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور را آسان خواهد کرد.

از دیگر خطوط مهم و استراتژیک در مرحله مطالعه مسیر ۷۷ کیلومتری خواف – شمتیغ است که بناست در مرز ایران و افغانستان ساخته شده و ترانزیت کالا در بین این کشورها را تسهیل کند.

محورهای ملایر – کنگاور، کنگاور – کرمانشاه و کرمانشاه – خسروی از دیگر مسیرهایی هستند که در منطقه غرب کشور مطالعه روی آن ادامه دارد.

همچنین خط ۹۷ کیلومتری مهاباد – ارومیه نیز در صورت نهایی شدن در شمال غرب کشور سوت قطار را به صدا در خواهد آورد.

محورهای قزوین – رشت –انزلی، میانه – اردبیل، یزد – اقلید،‌ دورود – خرم‌آباد گل گهر - نیریز – استهبان - فسا - شیراز و اسفراین – نقاب نیز از دیگر خطوط ریلی در مرحله مطالعه شرکت ساخت به حساب می‌آیند.

در کل بررسی و مطالعه ۴۷۳۱ کیلومتر خطوط راهی آغاز شده که در صورت نهایی شدن می‌تواند سهم بسزایی در حمل و نقل عمومی کشور، ترانزیت کالا و صرفه جویی انرژی ایفا کند که البته با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و فشارهای اقتصادی مشخص نیست زمان دقیق آغاز به کار آن‌ها چه زمانی خواهد بود.

    نظرات