وزیرنفت موافق تبدیل گاز به برق نیست

وزیرنفت موافق تبدیل گاز به برق نیست

http://www.bananews.ir/سرنوشت اولین پروژه تولید برق از طریق گاز میدان فروز B در حالی به نتیجه جلسه مدیر این پروژه با مدیرعامل شرکت ملی نفت گره خورده که ظاهرا وزیر نفت این پروژه را دارای اولویت نمی‌داند.

به گزارش بنانیوز ؛ پروژه تولید برق از گاز که برای نخستین بار در کشور با تبلیغات بسیار و برای افزایش وزن ژئوپلیتیک کشور در منطقه، بیش از سه سال گذشته کلید خورده و قرار بود که با تبدیل گاز خام به برق، ارزش افزوده بسیاری را نصیب کشور کند، ظاهرا از اولویت‌های وزارت نفت در دولت یازدهم نیست و بیژن زنگنه، وزیر نفت اجرای آن در اولویت نمی‌داند و حتی گفته می‌شود که وی موافق تبدیل برق به گاز نیست.

بر این اساس در حالی شنیده می‌شود که این پروژه تقریبا لغو شده است، که طی هفته های گذشته جلسه ای با حضور مدیر این پروژه برگزار شده و تصمیم گیری نهایی درباره وضعیت آن به جلسه مدیران پروژه با مدیر عامل شرکت ملی نفت و مدیر عامل مپنا به عنوان شرکت پیمانکار موکول شده است.

از سوی دیگر معلق ماندن این پروژه در حالی صورت گرفته که بنا بود با اجرای آن به جای صادرات گاز خام، از گاز تولیدی در سطح خلیج فارس با نیروگاهی که توسط مپنا ایجاد می شود، برق تولید شود تا برق تولید شود و برق تولید شده نیز برای مصارف داخلی و همچنین صادرات به کار گرفته شود و آن طور که محمود زیرکچیان زاده، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره اعلام کرده بود مشتریان نیز از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و ترکیه انتخاب می شدند.

بنا به این گزارش تفاهم‌نامه صادرات برق از گاز در آخرین روز فروردین ماه سال ۹۰ با حضور حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بین شرکت نفت فلات قاره و شرکت مپنا امضا شد.

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا که از حامیان جدی سیاست صادرات برق به جای گاز خام است، در زمان انعقاد قرارداد این پروژه تاکید کرده بود که این پروژه برای نخستین بار در کشور اجرایی خواهد شد و علاوه بر این‌که ارزش افزوده قابل‌توجهی به گاز خام تولیدی از میدان اضافه می‌کند، به عنوان یک اقدام عظیم ملی نقش مهمی در افزایش وزن ژئوپلیتیک کشور در منطقه خواهد داشت و این پروژه علاوه بر ارزش افزوده قابل توجهی که به‌جای صادرات گاز خام برای کشور ایجاد می‌کند، از لحاظ تولید آب برای مناطق تشنه جنوبی و اشتغال‌زایی در منطقه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

وی همچنین اخیرا در گفت و گویی اعلام کرده که از نظر این شرکت همه چیز برای توسعه میدان فروز B آماده است، اما به دلیل تغییر اولویت‌های وزارت نفت ممکن است به جای توسعه فروز B روی توسعه فرزاد کار کنیم.

    نظرات