امکان جذب ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بنادر

امکان جذب ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بنادر

http://www.bananews.ir/عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به امضای تفاهم نامه با بانک توسعه صادرات برای تسهیلات دهی به بخش دریایی، گفت: تا ۳۰ هزار میلیارد تومان امکان جذب سرمایه گذاری داریم.

 

به گزارش بنانیوز ؛ علی جهاندیده در مراسم امضای تفاهم نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی با بانک توسعه صادرات ایران گفت: شرایطی برای حمایت از طرح های توسعه ای در بنادر و حمل و نقل دریایی کشور ایجاد شده است و امیدواریم که شاهد شکوفایی حوزه کارآفرینی در بخش حمل و نقل دریایی و توسعه زیرساخت ها باشیم.

وی افزود: به طور حتم سازمان بنادر هم حمایت می کند تا با جذب سرمایه گذار و تسهیلات بانک توسعه صادرات بیش از پیش به اهداف حوزه دریایی برسیم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سازمان تمام درآمد خود را با گردش مالی خزانه هزینه می کند، بنابراین توان مالی بیشتری دارد، گفت: اما به دلیل وسعت کار در حوزه دریا، سازمان نمی تواند فقط به منابع خود متکی باشد.

جهاندیده با اشاره به صادرات و واردات ۹۰ درصد کالاها از دریا، اظهارداشت: بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت را در شمال و جنوب کشور با توسعه بنادر لجستیکی می توان پوشش داد.

وی با اشاره به اینکه سازمان پذیرفت تا به عنوان جانشین ضمانت سرمایه گذاران را انجام دهد، اظهار داشت: تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده جذب منابع داشتیم و ۳۵۰۰ میلیارد تومان هم در بنادر ایران عقد قرارداد شده و طرح‌ها در حال اجرا است.

جهاندیده با اشاره به اینکه ۲۰۰۰ میلیارد تومان طرح در حال مطالعه است، بیان کرد: طرح‌ها یا با برنامه‌ریزی سازمان به بانک معرفی می‌شوند و یا اینکه متقاضیان مستقیما به بانک مراجعه می کنند و سپس به سازمان بنادر برای معرفی طرح معرفی می شوند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در مورد جانشینی سازمان باید گفت که کسانی که وام می گیرند، باید مورد تایید سازمان باشند و سازمان به غیر این افراد، اشخاص دیگری را جانشین نمی کند.

وی با اشاره به اینکه تا ۳۰ هزار میلیارد تومان امکان جذب سرمایه گذاری داریم، افزود: تامین مابقی سرمایه گذاری بستگی به تمایل بانک دارد.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ۲۰۰ میلیون دلار بابت خرید کشتی ها را هنوز به این بانک بازپرداخت نکرده است گفت: این بانک تاکنون سرمایه گذاری های زیادی را در بخش حمل و نقل دریایی، جاده ای و ریلی داشته است.

جهاندیده در خصوص تامین تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی گفت: طی جلسه ای که با مدیرعامل این صندوق داشتیم، اعلام شد که هر چقدر سازمان در حوزه دریایی و بندری طرح معرفی کند، امکان تخصیص اعتبار وجود دارد، بنابراین ما از منبع صندوق توسعه ملی هم تخصیص اعتبار دادیم.

 

مجتبی هراتی نیک عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه در خصوص تقویت ناوگان زمینی و هوایی، این بانک تسهیلات خوبی را داده است، گفت: تعدادی هواپیما برای شرکت ها خریداری کردیم، همچنین موتور و قطعات یدکی هم برای این شرکت‌ها تامین شده است.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل جاده ای واردات کامیون های کانتینر بر و یا سردخانه دار را هم انجام دادیم، گفت: تسهیلات خوبی هم به برخی از شرکت های حمل و نقل سیمان داده شده است.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات به کشتیرانی داده شده است، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی یک میلیارد دلار کشتی خریداری کرده بود که ۸۰۰ میلیون دلار آن را پرداخته و ۲۰۰ میلیون دلار مانده بود.

وی تصریح کرد: کشتیرانی توانایی پرداخت این رقم را نداشت و فروشنده قصد داشت تا کشتی ها را حراج کند که در حراجی ها هم به یک دهم قیمت واقعی فروش می رود؛ به همین جهت بانک وارد این موضوع شد و ۲۰۰ میلیون دلار را پرداخت.

هراتی نیک با بیان اینکه تاکنون این بدهی از سوی کشتیرانی پرداخت نشده است، گفت: به هر حال این کار ملی بود و ما یک میلیارد دلار کشتیرانی را نجات دادیم.

وی با اشاره به همکاری با بنیاد مستضعفان برای تقویت زیرساخت های راه آهن، گفت: با استفاده از تسهیلات این بانک حدود ۹ دستگاه واگن مسافری خریداری شد و هم اکنون در خط سیر هستیم.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه بانک از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می کند اما بازپرداخت آن بر عهده بانک است، تصریح کرد: برای کشتیرانی والفجر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ۲۰۰ میلیون یورو تسهیلات پرداخت کردیم، همچنین برای توسعه بندر چابهار هم تصمیماتی گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ میلیارد دلار خرید و فروش سوخت کشتی ها در خلیج فارس است که کشور ما ۱۰ درصد این رقم را هم بدست نمی آورد، بنابراین ما از سرمایه گذاری در این بخش هم استقبال می کنیم.

    نظرات