ایجاد یگان حفاظت اراضی در سازمان ملی زمین و مسکن

ایجاد یگان حفاظت اراضی در سازمان ملی زمین و مسکن

http://www.bananews.ir/بر اساس طرح اولیه ارائه شده به ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی موافقت کرد یگان حفاظت اراضی در سازمان ملی زمین و مسکن به صورت آزمایشی به مدت سه سال ایجاد شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irشورای برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی که امروز با حضور عباس آخوندی و معاونان وی در ستاد وزارتخانه تشکیل شد، به بررسی ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۴ ۱۳۹۰) مبنی بر به تشکیل یگانهای حفاظت پرداخت.

در این نشست نماینده سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به بند هفتم ماده۶ اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن مبنی بر اعمال تصدی حقوق مالکیت نسبت به اراضی و املاک دولتی در اختیار به نمایندگی از دولت از قبیل شناسایی، حفاظت و نظارت، نقشه برداری، تجمیع، تفکیک و افراز آنها و طرح تعقیب و دفاع از دعاوی مربوط براساس سیاست های ابلاغی وزارت مسکن و شهرسازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اعلام کرد: در ماه پایانی تابستان یگان حفاظت اراضی در سازمان ملی زمین و مسکن شروع به کار می کند.

در چند سال اخیر حفاظت اراضی در سازمان ملی زمین و مسکن از طریق شرکت های بخش خصوصی با هزینه ای حدود ۱۵ میلیارد تومان در سال انجام می شده است که انجام این امور پرونده‌های رفع تصرف اراضی را می تواند کم کند.

بنابر این گزارش بر اساس ماده‌ ۱۳ قانون‌ زمین‌ شهری‌ مصوب‌ ۲۲/۶/۱۳۶۶ هرگونه‌ دخل‌ و تصرف‌ و تجاوز به‌ اراضی‌ شهری‌ متعلق‌ یا منتقل‌ شده‌ به‌ دولت‌ و شهرداریها و یا احداث‌ هرگونه‌ بنا بدون‌ پروانه‌ مجاز و یاهرگونه‌ نقل‌ و انتقال‌ به‌ موجب‌ اسناد عادی‌ و یا رسمی‌ و تفکیک‌ و افراز اراضی‌ مزبور و یا هرگونه‌ عملی‌ برخلاف‌ این‌ قانون‌ جرم‌ شناخته‌ می‌شود و با متجاوزین‌ براساس‌ تبصره‌ ۲ ماده‌ ۱۴۸ اصلاحی‌ قانون‌ (اصلاح‌ و حذف‌ موادی‌ از قانون‌ ثبت‌ اسناد و املاک‌ مصوب‌ ۱۳۱۰ و اصلاحات‌ بعدی‌ آن) مصوب‌ ۳۱ ۴ ۱۳۶۵ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ رفتار می‌شود.

همچنین بر اساس ماده۲۳۳ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۴ ۱۳۹۰) دستگاههای اجرایی می‌توانند پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تشکیل یگانهای حفاظت اقدام کنند. این یگانها از نظر به‌کارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح هستند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی تحت نظر دستگاه ذی‌ربط اداره خواهندشد.

شرح وظایف و اختیارات و سازماندهی و چگونگی تسلیح این یگانها و آموزش و انتصاب فرماندهی هر یک از این یگانها و چگونگی ارتباط آنها با نیروی انتظامی و نظارت بر عملکرد آنها به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می‌رسد.

ذکر این نکته ضروری است که نشست شورای برنامه ریزی وزارت راه وشهرسازی در جلسه امروز خود به بررسی راهبردهای بهره وری در بخش حمل و نقل و مسکن و شهرسازی پرداخت.

تاکید بر عملیاتی شدن طرح های ارتقا بهره وری، گرفتن مشاور بین المللی و متخصص و مجرب در حوزه زیربخش های راه وشهرسازی از موارد طرح شده در این نشست بود.

 

ایسنا

    نظرات