آزادسازی عرصه معبد آناهیتا

http://www.bananews.ir/‌معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آزادسازی دو ساختمان مسکونی باقیمانده در عرصه معبد آناهیتا خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلیرضا مرادی بیستونی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: مالکین دو ساختمان مسکونی موجود در محوطه معبد آناهیتا پس از مدت ۳۰ سال از تملک دیگر ساختمان‌ها پس از رایزنی های متعدد رضایت به فروش دادند که در نتیجه این اقدام موضوع معظل بازبودن راه معبر مالکین که موجب بروز مشکلات ناشی از عبور و مرور اشخاص و وسایل نقلیه شده بود، برای همیشه برطرف شد.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تخریب ساختمان ها پس از تملک آن خبر داد که با انجام آن محوطه داخلی و محصور شده معبد آناهیتا از سکونت اشخاص خصوصی بطور کامل آزاد خواهد شد.

مرادی بیستونی در ادامه گفت: بنای معروف به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور بر سر راه همدان به کرمانشاه واقع شده است. این بنا بر روی تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع ۳۲ متر نسبت به سطح زمین‌های اطراف ساخته شده است.

وی ادامه داد: نقشه بنای کنگاور چهار ضلعی و به ابعاد ۲۰۹ در ۲۲۴ متر است که هر ضلع آن به شکل صفه‌ای به قطر ۱۸ متر است. این صفه‌ها با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده‌اند که نمای بیرونی آن‌ها به وسیله سنگ‌های بزرگ تراشیده شده‌ای به صورت خشکه چین پوشش داده شده و گاهی برای اتصال برخی از بلوک‌ها، از بست های آهنی و سربی استفاده کرده‌اند.

مرادی بیستونی اظهارکرد: در مورد کارکرد این بنا در میان محققین اختلاف نظرهایی وجود دارد بطوری‌که عده‌ای از نویسندگان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته‌اند. آناهیتا بانوی آب‌های روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است.

وی درخصوص کارکرد این اثر اضافه کرد: برخی دیگر از محققین به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد کارکرد این بنا را کاخی ناتمام برای خسروپرویز معرفی کرده‌اند.

وی گفت: از نظر زمان ساخت نیز عده‌ای این بنا را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم پیش از میلاد نسبت داده اند. عده دیگر آن را به سده یکم پیش از میلاد و سیف‌الله کامبخش فرد کاوشگر بنا آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد، ولی مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا آن را کاخ ناتمامی از خسروپرویز در اواخر دوره ساسانی می‌داند.

 

ایسنا

    نظرات