شهرهای جدید بزرگترین ملاک زمین است/ دستورالعمل چهارم افزایش قیمت مسکن مهر اجرا نمی شود

شهرهای جدید بزرگترین ملاک زمین است/ دستورالعمل چهارم افزایش قیمت مسکن مهر اجرا نمی شود

http://www.bananews.ir/نریمان گفت: دستور العمل چهارمی در در مسکن مهر نداریم، ضمن اینکه به دنبال این هستیم تا مبلغ وام را از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان برسانیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحسن نریمان در نشستی امروز خود با بیان اینکه دو شرط اساسی برای فروش مسکن مهر وجود دارد که اول پایان ساخت واحد و صدور پایان کار برای آن است افزود: دوم مراجعه به بانک عامل و شرکت عمران شهر جدید برای ثبت تغییرات؛ بنابراین خارج از نظارت مسئولان بانک و شرکت عمران نباید خرید و فروشی انجام شود.

وی افزود: متاسفانه به علت آنکه برخی خارج از شرکت عمران خرید و فروش انجام می دهند، امکان کلاهبرداری در آن وجود دارد، زیرا اسنادی که بین فروشنده و خریدار رد و بدل می شود، مورد تایید شرکت عمران و بانک نیست.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شیوه‌نامه خرید و فروش مسکن مهر تاکید شده که باید واحد مشخص شده و حداقل ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، گفت: شیوه های خاصی هم برای واجدان شرایط مشخص شده است مبنی بر اینکه اگر خریدار واجد شرایط مسکن مهر نباشد از وام ۴ درصدی استفاده نمی کند و شرایط وام تغییر می کند.

***پیشرفت ۷۵ درصدی مسکن مهر

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه قراردادهای قبل به صورت علی‌الحساب بوده است، گفت: تاکنون واحدها ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و باید متقاضیان هم تاکنون ۷۵ درصد آورده را تامین می کردند در صورتی که تاکنون فقط ۵۰ درصد از آورده از سوی متقاضیان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه عدم همکاری یک یا دو واحد در یک بلوک می تواند کل پروژه را متوقف کند، افزود: برخی از متقاضیان به پیامک‌های شرکت عمران برای واریز آورده توجهی نمی کنند؛ بنابراین ما مجبوریم تا از محل پرداخت تسهیلات و آورده های دیگران این کسری را جبران کنیم.

نریمان با بیان اینکه اگر انبوه‌سازان پروژه را در موعد مقرر تکمیل نکنند، مابه‌التفاوت را به آنها نمی‌پردازیم، بیان کرد: مسکن مهر از اعتبارات مردم در حال ساخت است و دولت فقط نماینده مردم در اجرای پروژه ها است و اعتباری برای ساخت مسکن مهر از سوی دولت قبل و این دولت وجود نداشته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با انتقاد از عملکرد دیگر وزارتخانه ها در شهرهای جدید، گفت: الان حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور آماده شده است که به دلیل مشکلات آب و برق امکان تحویل ندارند.

***فزایش وام مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان

نریمان در خصوص افزایش قیمت مسکن مهر اظهار داشت: دستور العمل چهارمی در در مسکن مهر نداریم، ضمن اینکه به دنبال این هستیم تا مبلغ وام را از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت قبل در ساخت مسکن مهر، بیان کرد: در دوره قبل یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در پردیس هزینه شده در صورتی که در همین مدت در دولت یازدهم یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، آنها ۸۰ درصد تسهیلات بانک استفاده کردند، اما ما ۸۰ درصد از آورده مردم استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در دوره قبل فشار بیشتری بر بانک‌ها آمده بود، به همین دلیل ۴۰ درصد از تورم مربوط به پروژه مسکن مهر بود در حالی که ما از آورده مردم استفاده کردیم؛ بنابراین تورم‌زایی هم نخواهد داشت.

نریمان با انتقاد از اینکه در اواخر دولت دهم کلنگ ۳۰ هزار واحد در پردیس زده شد، گفت: این در حالی بود که دولت توجهی به مسائل زیربنایی و روبنایی نداشت و هیچ اعتباری هم برای آن پیش‌بینی نکرده بود.

***تصویب ایجاد ۸ شهرجدید در کشور

وی درادامه یادآور شد: در بازدیدی که در ابتدای کارم از شهر پرند داشتم، با تعداد زیادی از خانوارها مواجه شدم که گفتند دولت قبل به آنها واحدهایی را تحویل داده در صورتی که آب و برق نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به آمادگی دولت برای سرمایه گذاری ۶۰ هزار میلیارد تومانی در شهرهای جدید، گفت: ساخت ۸ شهر جدید مصوب شده و به زودی اقدامات آن انجام می شود.

وی با بیان اینکه اقداماتی را از نیمه دوم سال گذشته درخصوص ایجاد شهرهای جدید انجام داده ایم، گفت: به دنبال این هستیم تا با اعتبارات، امکانات و حتی مدیریت بخش خصوصی نیاز شهرهای جدید را برطرف کنیم چرا که این شهرها مشکلات زیادی در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمینه های تشویق و ترغیب را برای بخش خصوصی با تدوین بسته های سرمایه گذاری ایجاد کرده ایم، گفت: در این راستا شهرهای جدید را به سه گروه تقسیم بندی کردیم که نوع سرمایه گذاری و تخفیفاتی که به سرمایه گذار داده می شود در هر یک از این گروه ها متفاوت است.

نریمان تصریح کرد: در گروه الف شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد، فولادشهر، بهارستان، گلبهار، صدرا و سهند قرار دارند و در گروه ب شهرهای جدید مجلسی، بینالود، مهاجران، عالیشهر و اندیشه قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه شهرهای گروه ج عبارتند از علوی، رامین، شیرین شهر، رامشار و امیر کبیر است، گفت: ما مصوباتی از شورای عالی شهرسازی برای اجرای شهرهای جدید دیگری داریم که مهمترین آنها شهر تیس در استان سیستان و بلوچستان، کلاردشت در مازندران، خوارزمی در شریف آباد تهران، سیراس بوشهر و حورا در همدان است.

وی با اشاره به اینکه شهر ایوانکی در گرمسار سمنان و چهارمین شهر جدید در اصفهان با عنوان شیخ بهایی هم از دیگر شهرهای جدید است، گفت: شهر جدید پرنیان قم هم در مرحله مکان یابی است که اگر شرایط مکان یابی آن مورد تایید قرار گیرد آن هم در برنامه ما برای ساخت قرار دارد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه خاطر نشان کرد: ما بزرگترین ملاک شهرهای جدید هستیمو زمین های که ما در اختیار داریم تنها از طریق تهاتر واگذار می کنیم.

وی درادامه افزود: با برنامه ریزی و تهیه شیوه نامه جدید و جذب سرمایه گذاری مردم این زمین ها را واگذار می نماییم.

***پردیس ،پرند سطح اول شرهای جدید را کسب کرد

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید به استناد مفاد ماده ۹ و ۱۵ قانون تاسیس این شرکت و بند‌های ۱۲ و ۱۶ ماده ۱۲ اساسنامه خود در راستای توسعه هدفمند و تامین زیرساخت‌های خدماتی ساکنین شهرهای جدید ایجاد شد،افزود:‌ به منظور ایجاد پویایی و تحریک توسعه و همچنین ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید و نهایتا رقابت‌پذیری بیشتر با شهرهای موجود مشوق‌های مالی و مشوق‌های تسهیل‌گری اعطا شده است.

نریمان با بیان اینکه در این مجموعه منظور از شهرهای گروه «الف» شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد ، فولادشهر، بهارستان، گل‌بهار، صدرا، سهند هستند، همچنین شهرهای گروه «ب» شهرهای جدید ،اندیشه ،مجلسی، بینالود، مهاجران و عالی‌شهر هستند،افزود: شهرهای گروه «ج» شهرهای جدید علوی، رامین، شیرین‌شهر، رامشار و امیرکبیر هستند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به ارائه مشوق‌های مالی به سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگانی که در طول دوره برگزاری نمایشگاه با
شرکت‌های عمران جدید کشور تفاهم‌نامه امضاء می‌کنند، تصریح کرد: در پروژه‌های مشارکت مدنی که برآورد هزینه‌های آن تا سقف ۳۰ میلیارد ریال باشد، با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب مجمع عمومی در شهرهای گروه «ج» تا ۲۰ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «ب» تا ۱۵ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «الف» تا ۱۰ درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.

نریمان خاطر نشان کرد: پروژه‌هایی که برآورد هزینه‌ آن تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال باشد با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب که مجمع عمومی در شهرهای گروه «ج» تا ۱۵ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «ب» تا ۱۰ درصد تخفیف و در شهرهای گروه «الف» تا پنج درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پروژه‌هایی که برآورد هزینه آن بالاتر از ۱۰۰ میلیارد ریال باشد، ادامه داد: با پیشنهاد هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه و تصویب مجمع عمومی در شهرهای گروه «ج» تا هشت درصد تخفیف و در شهرهای گروه «ب» تا شش درصد تخفیف و در شهرهای گروه «الف» تا چهار درصد تخفیف به نسبت آورده سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه درباره‌ کاهش سهم اجاره زمین توسط شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: به همراه افزایش طول بهره‌برداری در شهرهای گروه «ج» تا ۱٫۵ سال مازاد در زمان بهره‌برداری محاسبه شده و در فراخوان شهرهای گروه «ب» تا یکسال مازاد در زمان بهره‌برداری محاسبه شده در فراخوان و در شهرهای گروه «الف» تا ۹ ماه مازاد در محاسبات توجیه اقتصادی از زمان بهره‌برداری محاسبه شده و در فراخوان به اختیار هیات مدیره شرکت عمران شهر مربوطه، اولویت‌بندی و به تصویب مجمع عمومی می‌رسد.

نریمان با بیان این‌که توسعه پایدار باید در این شهرها طراحی شود تا برای افراد ایجاد جاذبه کند، افزود: به تعبیر دیگر باید مشوق زندگی برتر باشیم به‌طوری که در شهرهای سنتی امکان ایجاد ابداع و ابتکاراتی که در دنیا به آن می‌رسیم در شهرهای سنتی نیست اما شهرهای جدید این امکان را دارد که هر حرکت نوین که در جهان شناخته شده زمینه‌ ایجاد آن را در شهرهای جدید داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مدیران شهرهای جدید اگر درک درستی از پویایی داشته باشند دستشان باز است که این امکان را در شهرهای جدید ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که دولت به تنهایی قادر به تامین این قبیل نیازها نیست، تصریح کرد: از این جهت است که تصمیم گرفتیم به کمک مردم و بخش خصوصی و استفاده از روابط و مقرراتی که بسترسازی و مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در شهرهای جدید عملیاتی کنیم.

نریمان ادامه داد: یکی از اقداماتی که در نیمه دوم سال گذشته به آن تاکید داشتیم و باید اجرایی شود برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و کلیه‌ شرکت‌های عمران شهرهای جدید در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات