صرف ۴۰ درصد انرژی ساختمان‌ها در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

صرف ۴۰ درصد انرژی ساختمان‌ها در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

http://www.bananews.ir/عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در کشور ما حدود ۴۰ درصد انرژی ساختمان صرف سیستم های گرمایشی، سرمایشی، روشنایی و وسایل برقی می شود، گفت: هر ۲٫۵ درصد صرفه جویی انرژی در این بخش موجب یک درصد صرفه جویی در انرژی کل کشور می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلیرضا مولایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ولفگانگ نیومن رئیس بنیاد جهانی انرژی در تیرماه امسال در افتتاحیه اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی آمار بسیار نگران کننده‌ای درباره مصرف انرژی در ایران ارایه داد، گفت: ایران از نظر مصرف انرژی و شدت انرژی در وضعیت سی سال قبل اروپا قرار دارد .

وی با بیان اینکه شاخص شدت انرژی مصرفی امروز ایران حدود ۲۵۰ و اروپا حدود ۸۰ است، اظهار داشت: این اظهار نظر یعنی ایران در زمینه صرفه جوdی در انرژی یک فاصله ۳۰ ساله با اروپا دارد که این فاصله باید به سرعت پر شود.

وی افزود: در ساختمان ها سهمی از صرفه جویی در انرژی بر عهده عایق بندی پوسته خارجی ساختمان و کف ها و سقف ها است که جنبه منفعل دارد ولی بخش قابل ملاحظه دیگر در گرو صرفه جویی فعال است که از طریق افزایش بازده سیستم های گرمازا و سرمازا حتی تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی سیستم‌ها را تامین می‌کند.

این فعال حوزه ساختمان تصریح کرد: بحران جهانی انرژی و همچنین ضرورت حفظ محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه ای تولید کنندگان وسایل گرمایش و سرمایش ساختمان را وادار به اتخاذ ابتکارات جدید و نو آوری‌های تکنولوژیک جالبی کرده به نحوی که مهندسان تأسیسات و ساختمان هر از چندی شاهد عرضه نسل جدیدی از موتورخانه ها وسیستم های گرمازا و سرمازا هستند.

مولایی با بیان اینکه نگاهی به روند تکاملی این سیستم ها امید نزدیک شدن به سیستم هایی با راندمان بسیار بالا و مصرف کم را بوجود آورده است، اظهار داشت: این سیستم ها رسیدن به ساختمان سبز یا ZERO ENERGY را دسترس پذیر کرده است. یکی از وظایفی که سازندگان ساختمان و دولت و شهرداری ها و وارد کنندگان و تولید کنندگان وسایل مولد گرما و سرمای ساختمانی برعهده دارند سوق دادن طراحی و اجرای تأسیسات ساختمانی به سمت تکنولوژی‌های جدید تر با بازده بالاتر و مصرف پایین تر انرژی است .

مدیرعامل شرکت مبنا با تاکید بر بوجود آوردن زمینه‌های معرفی این سیستم ها به جامعه مهندسی و سازندگان کشور ، افزود: این شرکت به منظور دستیابی به این هدف نسبت به عرضه سیستم موتورخانه چگالشی هوشمند(برندwolf ساخت آلمان) به عنوان یکی از آخرین روش های گرما آفرینی کار آمد روز یعنی موتورخانه های چگالشی معرفی اقدام کرده است.

وی افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان ازجمله شاخص‌ترین مزیت این محصول است و کنترل پذیری آسان به جهت هوشمند بودن دستگاه و هماهنگی کامل با سیستم‌های هوشمند مدیریت ساختمان، انعطاف بالای دستگاه به جهت نصب در هر نقطه ای از ساختمان به علت کوچک بودن ابعاد و وزن کم، الزامی نبودن افزایش دمای آب برگشت به سیستم و برقراری جریان حداقل گردش آب، تعمییر و نگهداری بسیار آسان به دلیل دسترسی آسان به تمامی اجزای دستگاه و نوع کارکرد آنها از جمله شاخص ترین مزیتهای این محصول است.

مولایی با بیان اینکه طرح برچسب دهی انرژی ساختمان در کشور، در بهمن ماه سال ۸۷ از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور تعریف شده و تدوین آن به این شرکت واگذارشده است خواستار فراهم شدن زمینه برای اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان شد و گفت: باتوجه به اینکه عدم اجرایی شدن این قانون باعث هدررفت انرژی درساختمانها می شود؛ لازم است که بسترسازی برای الزامی شدن این قانون ایجاد شود ضمن آنکه در این بین همکاری شهرداری و دولت ازطریق اتخاذ راهکارهای تشویقی و تنبیهی می تواند راهگشا باشد.

 

مهر

    نظرات