افزایش تسهیلات مسکن روستایی تا پایان سال ۹۳/ مقاومت بانک مرکزی برای تسهیلات ۱۸ میلیون تومانی مسکن روستایی

http://www.bananews.ir/مهدیان گفت: بنیاد مسکن در حال حاضر درخواست افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۱۸ میلیون تومان را داده که تاکنون بانک مرکزی با این افزایش سقف موافقت نکرده ولی به طور قطع تسهیلات مسکن روستایی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir عزیز‌الله مهدیان، معاون امور روستایی بنیاد مسکن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تسهیلات بهسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی تا سال ۹۳ افزایش می‌یابد گفت: پیشنهاد ما به بانک مرکزی ۱۸ میلیون تومان است که تاکنون این بانک موافقت نکرده ولی به طور قطع تسهیلات مسکن روستایی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیست.

وی در ادامه افزود: امروز جلسه نهایی بررسی تسهیلات مسکن روستایی با حضور معاونت برنامه‌ریزی و توسعه ریاست جمهوری و بانک مرکزی و بنیاد مسکن برگزار می‌شود.تصمیم نهایی در خصوص افزایش سقف تسهیلات مشخص می‌شود.

مهدیان با اشاره به اینکه امروز سالگرد زلزله آذربایجان شرقی است گفت: در این زلزله تعداد۴۴۷ روستا در منطقه اهر، هریس و ورزقان و ۵ شهر آسیب دیدند.

معاونت امور روستایی بنیاد مسکن در ادامه اظهار داشت: در زلزله آذربایجان ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۵ هزار واحد شهری تخریب شدند و ۱۷ هزار مسکون شهری آذربایجان شرقی خسارت تعمیری دیدند که خوشبختانه با تأمین به موقع اعتبارات این واحدها بازسازی شدند.

وی در ادامه توضیح داد: حدود ۱۲ هزار واحد کانکت برای اسکان موقت این واحدها در نظر گرفته شد و واحدهایی نیز برای اسکان موقت دامها در نظر گرفته شد.

مهدیان با بیان اینکه ۱۰ استان معین از جمله اردبیل، زنجان، همدان، قزوین، گلستان، اصفهان، آذربایجان غربی و کردستان برای بازسازی واحدهای مسکن روستایی در منطقه آذربایجان شرقی مستقر شده‌اند گفت: ۳ استان معین از جمله تهران سمنان و اصفهان و ۲ استان برای کمک به اسکان موقت در آذربایجان شرقی مستقر شدند.

وی در ادامه توضیح داد: تسهیلاتی که برای بازسازی این مناطق در نظر گرفته شده است ۵۰۵ میلیارد تومان برای بازسازی واحدهای مسکن روستایی در نظر گرفته شده است و ۹۱ میلیارد تومان برای تسهیلات کمک بلاعوض و ۴۵ میلیارد تومان برای ساخت اسکان موقت و ۱۵ میلیارد تومان برای تسهیلات زیربنایی در زلزله آذربایجان هزینه گردید.

مهدیان در ادامه توضیح داد: ۱۳ ساختمان اداری و ۵ حسینیه و ۶ مسجد و تعدادی مدرسه در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی توسط بنیاد مسکن ساخته شد.

معاون امور روستایی بنیاد مسکن در ادامه با اشاره به اینکه از ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی که بر اثر زلزله تخریب گشته‌اند ۱۹ هزار و ۵۵۰ واحد بازسازی شد.

۴۵۰ واحد مسکن روستایی باقی ماند که در حال حاضر این واحدها نیز در مرحله اتمام هستند.

مهدیان در ادامه به تسهیلات اختصاص یافته شده برای بازسازی این واحدها اشاره کرد و گفت: هر واحد مسکونی ۱۴ میلیون تومان تسهیلات اختصاص می‌یابد که ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۷ میلیون تومان تسهیلات تکمیلی از سوی صندوق مهر امام رضا (ع) برای واحدهای مسکن روستایی اختصاص یافت.

وی در ادامه اظهار داشت: حدود ۲۱ میلیون تومان تسهیلات مسکن شهری و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و همچنین ۵ میلیون تومان تسهیلات تکمیلی برای بازسازی واحدهای مسکن شهری اختصاص یافت.

مهدیان با اشاره به اینکه طی ۲ سال اخیر حوادث طبیعی بسیاری در کشور رخ داد که خسارت بسیاری به واحدهای مسکونی وارد کرد.

معاون امور روستایی بنیاد مسکن در ادامه یادآور شد: ۵۰ هزار مسکن روستایی طی ۱ سال گذشته آسیب دیدند که توسط بنیاد مسکن بازسازی شدند.

مهدیان در ادامه خاطرنشان کرد: زلزله‌هایی که در استان هرمزگان و سیستان بلوچستان رخ داد باعث آسیب ۵ هزار واحد مسکونی روستایی شد که در حال حاضر بنیاد مسکن در مرحله پایانی ساخت آن واحدها است و تا پایان سال ساخت آن‌ها به اتمام می‌رسد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات