۳۵ هزار متقاضی نوسازی پشت درهای بانک/ پیشنهاد افزایش وام بافت فرسوده به حداقل ۵۰ میلیون تومان

۳۵ هزار متقاضی نوسازی پشت درهای بانک/ پیشنهاد افزایش وام بافت فرسوده به حداقل ۵۰ میلیون تومان

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۵ هزار متقاضی وام بافت فرسوده پشت درهای بانک برای دریافت وام مانده‌اند، گفت: پیشنهاد ما برای افزایش سقف تسهیلات بافت فرسوده حداقل ۵۰ میلیون تومان است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمدسعید ایزدی در نشستی خبری در خصوص تسهیلات بافت فرسوده اظهار داشت: متاسفانه دولت یازدهم با مشکل بزرگی در تامین منابع مالی مواجه است و بانک‌های عامل تسهیلات بافت فرسوده را نمی پردازند.

وی افزود: در سال ۹۱ و ۹۲ هر سال باید ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات به بافت فرسوده اعطا می شد اما متاسفانه تاکنون فقط ۵۳ هزار واحد تسهیلات داده شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه تدابیری را اندیشیده ایم تا پرداخت وام ودیعه مسکن را شروع کنیم، اظهارداشت: در حال حاضر پروژه ای به صورت پایلوت در همت آباد اصفهان شروع شده است که دولت با همکاری شهرداری تهران تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری بازتعدیل زمین این منطقه را بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وام بافت فرسوده متوقف شده و کمتر از ۱۵ درصد اختصاص پیدا کرده است، گفت: ما بیش ۳۵ هزار متقاضی داریم که منتظر دریافت وام بافت فرسوده هستند اما بانک‌ها همکاری نمی‌کنند؛ به همین جهت تلاش داریم تا تامین مالی را از روش‌های دیگری انجام دهیم.

ایزدی با اشاره به همکاری با بانک مسکن و بانک توسعه تعاون برای دریافت تسهیلات، تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، بلوک هایی که چند واحدی هستند، تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی افزود: همچنین صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری در بافت فرسوده و صندوق سرمایه‌گذاری بازتعدیل زمین از برنامه هایی است که در حال اجرای آن هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با تاکید بر اینکه وام ودیعه مسکن با حداکثر ۱۵ میلیون تومان به ساکنان این محله ها داده می‌شود، گفت: پیشنهادی که ما برای افزایش سقف تسهیلات وام بافت فرسوده داده ایم، حداقل ۵۰ میلیون تومان است اما باید مورد تایید بانک مرکزی قرار بگیرد، بنابراین هنوز با افزایش وام بافت فرسوده موافقت نشده است.

ایزدی با بیان اینکه در سالهای گذشته تمامی انواع بافتها را تحت عنوان بافت فرسوده می نامیدند، گفت: امروزه این مناطق را تفکیک کرده ایم و شیوههای متفاوتی برای هرکدام در نظر گرفتیم که یکی از این محدودهها بافت های تاریخی شهر هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۱ هزار هکتار بافت تاریخی داریم، اظهار داشت: اما این بافت ها به دلایل مختلف از روند توسعه شهر بازمانده اند و نیازمند توسعه در خدمات هستند. برای این منظور تفاهم نامه ای را با سازمان میراث فرهنگی داشتیم که در حال حاضر در ۵ شهر بصورت پایلوت شروع شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به محله تاریخی علوی در کاشان اشاره کرد و افزود: محله‌های دیگری در همدان، گرگان و ساری انتخاب شده اند که پروژه ها را در این شهرها شروع کردیم.

ایزدی با تاکید بر اینکه سیاست ما بهره برداری مجدد از ساختمان‌های تاریخی است، بیان کرد: ما می‌توانیم با بهره برداری مجدد از ساختمان‌های تاریخی علاوه بر حفاظت و نگهداری از ساختمان ها انگیزه دیگری را برای احیا ایجاد کنیم.

وی افزود: از روز دوشنبه یک اقدام دیگر را در این عرصه شروع کردیم که یک ساختمان تاریخی در شهر سنندج را تبدیل به خانه هنرمندان کنیم همچنین برنامه هایی برای شهرهای بیرجند و سمنان داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سکونتگاه های غیررسمی مساحت زیادی را در کشور به خود اختصاص داده اند، اظهار داشت: یک سوم از جمعیت شهر مشهد در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می‌‍کنند که این آمار بسیار بالایی است. خوشبختانه دولت سیاستی به دنبال توانمندسازی و این مناطق است.

ایزدی به تشکیل کارگروه ویژه با معاونت عمران وزارت کشور اشاره کرد و افزود: برنامه جامع توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی را تا یکماه دیگر ارایه می دهیم و امیدواریم از طریق همگرایی بین دستگاه ها مسایل و مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: قلمرو سوم مربوط به محدوده ها و محلات فرسوده است مانند جوادیه، خوب بخت و سایر محلات که نیاز به تشویق به نوسازی با اعطای تسهیلات و دیگر بسته ها دارند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: محلات تارخی در شهر تهران مانند محله عودلاجان، سیروس، سنگلچ و محلات سکونتگاه های غیررسمی مانند اسلام آباد در حاشیه بزرگراه چمران است که اینها نیازمند رسیدگی دولت است.

ایزدی با اشاره به اجرای اسکان پایا در محله های بافت فرسوده، اظهار داشت: دسته بعدی مربوط به روستاهایی است که درجریان توسعه شهری در محدوده شهرها قرار گرفتند مانند ده ونک، چیذر و دیگر روستاهای تهران که نیاز به رسیدگی بیشتری دارند.

وی به بخش دیگری از این محلات اشاره کرد و گفت: بخشی از محدوده ها هم سکونتگاه نیستند اما مزیت این را دارند که تبدیل به مناطق مورد استفاده در خدمات شهری و یا سکونتگاه شوند مانند پادگان ها، زندان ها و اراضی متروکه صنعتی.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵ هزار هکتار از این محدوده ها در تهران شناسنایی شده است، بیان کرد: برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای اینها در نظرگرفتیم که باهمکاری سایر دستگاه ها اجرایی می شود.

ایزدی با اشاره به اینکه در طرح جامع مسکن هم موضوعات بافت فرسوده مطرح شده است و دوشنبه رونمایی می شود، افزود: در حال حاضر دو تفاهم نامه مشترک با انجمن مددگانری ایران و مرکز مطالعات ایران داریم که هردو اینها فعالیت مشترکی دارند.

 

مهر

    نظرات