مجوز اولین شرکت تامین سرمایه تخصصی مسکن صادر می‌شود

مجوز اولین شرکت تامین سرمایه تخصصی مسکن صادر می‌شود

http://www.bananews.ir/رئیس سارمان بورس و اوراق بهادار از آمادگی شورای‌عالی بورس و این سازمان برای توسعه سهم مسکن در بازار سرمایه خبر داد و گفت: راه‌اندازی شرکت‌های تامین سرمایه تخصصی در حوزه مسکن در دست بررسی است و یک شرکت درخواست خود را در این زمینه به سازمان بورس ارائه کرده و در حال بررسی مدارک آن هستیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلی صالح آبادی امروز در مراسم راه اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان، افتتاح تابلوی معاملات صندوق های زمین و ساختمان در فرابورس ایران را ابزاری برای پیوند صنعت مسکن و بازار سرمایه دانست و گفت: در حوزه صندوق زمین و مسکن تلاش های زیادی صورت گرفت و کارگروه های ویژه ای برای بررسی آن تشکیل شده است و وجود ارکانی مثل بازارگردان برای نقدشوندگی آن، یکی از مزیت های اصلی این صندوق هاست.

 

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و بدنه مجلس و دولت در شکل گیری این ابزار مالی همراه سازمان بورس و اوراق بهادار بودند، درباره این ابزار جدید مالی خاطرنشان کرد: در بسته خروج از رکود دولت، یکی از موضوعات اصلی تامین مالی است که در بازار سرمایه به صورت تاسیس صندوق های پروژه و صندوق های زمین و ساختمان و دیگر ابزارهای تامین مالی عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق های زمین و ساختمان یکی از سیاست هایی است که برای تقویت عرضه مسکن طراحی شده است که می تواند در حوزه تقاضای این بازار نیز تاثیر بسزایی داشته باشد، ادامه داد: تقویت و توسعه بازار رهن ثانویه، یکی دیگر از اهدافی است که این صندوق ها می تواند به راحتی به آن دست یابد. اوراق MBS یکی دیگر از ابزارهایی است که در بازار سرمایه وجود دارد تا با کمک آن در صنعت مسکن، رونق نسبی ایجاد شود.

رییس سازمان بورس با اشاره به بحران های مالی جهان افزود: بازار سرمایه و تسهیلات مسکن در ایران، شرایط ویژه ای دارد که جای نگرانی را در خصوص بحران از بین می برد. در دنیا در حدود ۱۰۰ درصد از قیمت یک مسکن را به صورت وام، به متقاضی ارائه می کنند در حالی که در ایران ، مطالبات بانک مسکن بخش کوچکی از قیمت ملک را شامل می شود، لذا توسعه بازار رهن ثانویه می تواند نگرانی ها را در این خصوص از بین ببرد.

سخنگوی سازمان بورس اظهار داشت: شورای عالی بورس و این سازمان موافقت خود را با توسعه سهم مسکن در بازار سرمایه اعلام می کند به گونه ای که ایجاد شرکت های تامین سرمایه تخصصی در حوزه مسکن در دست بررسی است و یک شرکت نیز درخواست خود را در این خصوص به سازمان بورس ارائه کرده و این سازمان در حال بررسی مدارک این شرکت است.

رییس سازمان بورس با اشاره به شفافیت صندوق های زمین و ساختمان اظهار داشت : روش های اطلاع رسانی در این صندوق ها، به صورتی است که شفافیت در مراحل اجرایی و طراحی دیده خواهد شد تا سرمایه گذاران بدون هیچ گونه دغدغه ای وارد این صندوق ها شوند.

وی با اشاره به ارکان این قیبل صندوق ها افزود: وجود رکن مدیر ساخت و ناظر ، یکی دیگر از مزیت های این صندوق هاست . نظارت بر فعالیت های پروژه در هر مرحله ، می تواند اطمینان سرمایه گذاران را به سلامت پروژه جلب کند.

سخنگوی سازمان بورس درباره مشارکت سرمایه گذاران در این صندوق ها بیان داشت : مشارکت مردم در این صندوق ها کاملا واقعی خواهد بود چرا که این صندوق ها سود علی الحساب نداشته و مشخصات پروژه در اطلاعات شرکت مشخص است.

صالح آبادی درمورد مزیت دیگر صندوق های زمین و ساختمان گفت: سرمایه گذاری در این صندوق ها از معافیت مالیاتی برخوردار است و سرمایه گذاران می توانند در هر مرحله ای متناسب با پیشرفت پروژه از مزایای آن بهره مند شوند.

وی در پایان به انبوه سازان و مالکان زمین توصیه کرد برای ساخت پروژه ساختمانی به جای مراجعه به بانک ها وارد بازار سرمایه شوند تا بخشی از سرمایه خود را از طریق این بازار تامین کنند.

 

مهر

    نظرات