دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد که تقاضای موجود در بخش مسکن واقعی است.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلی صالح آبادی به راهکارهای ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن جلسات متعددی با مسئولان بانک مسکن و فرابورس در خصوص این اوراق برگزار و چند ساز و کار برای تعادل بخشی به بازار اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ شد.

 

وی به راهکارهای پنج‌گانه برای تعادل بخشی به بازار "تسه" ها اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از سفته بازی محدودیت هایی اعمال و اعلام شد تا خریداران متناسب با نیاز، این اوراق را خریداری کرده و تا دو ماه این اوراق را نگهداری کنند. همچنین برای اینکه جانب عرضه این اوراق تقویت شود به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بخشنامه شد تا در بانک مسکن سپرده گذاری کرده و اوراق را در بورس عرضه کنند که این موضوع جانب عرضه را با گذشت زمان تقویت می کند.

صالح آبادی راه اندازی صندوق اختصاصی سپرده‌گذاری را به عنوان چهارمین راه حل برای تعادل بخشی به بازار اوراق تسهیلات مسکن دانست و عنوان کرد: همچنین مقرر شد تا صندوق اختصاصی سپرده گذاری در بانک مسکن برای این اوراق ایجاد شود تا اوراق را در بازار به فروش رسانده و نقش بازارگردان را ایفا کند که اولین صندوق در این خصوص در حال راه اندازی است، به طوری که مقررات آنها نهایی شده و متقاضیان برای عرضه بیشتر "تسه" می توانند این صندوق ها را ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: پنجمین و آخرین راه حل این است که در صورت اضافه شدن سقف تسهیلات مسکن، خریداران نمی توانند از این اوراق برای مبلغ اضافه تر استفاده کنند که این ساز و کارها از سوی فرابورس به بازار ابلاغ و اجرایی شده است.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اجرایی شدن این ساز و کارها، قیمت تسه ها هر روز در حال افزایش است گفت: در حال حاضر تقاضای موجود در بخش اوراق تسهیلات مسکن واقعی بوده و سفته بازی روی این اوراق صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین در خصوص اینکه چرا با وجود رکود حاکم در بخش مسکن قیمت این اوراق افزایش یافته است پاسخ داد: در برخی شهرستان ها رقم ۴۵ میلیون تومان وام مسکن رقم قابل توجهی است و این موضوع باعث شده است تا تقاضا برای این اوراق افزایش یابد بنابراین با توجه به افزایش رقم وام مسکن به ویژه در شهرستان ها، تقاضا برای این اوراق افزایش یافته است.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه تقاضای سفته بازی در این اوراق از بین رفته است، اضافه کرد: نکته دیگر این است که برای ایجاد تعادل باید طرف عرضه تقویت می شد که در این راستا صندوق های سرمایه گذاری فعلی و صندوق ها اختصاصی سپرده گذاری در بانک مسکن ایجاد شده است که البته آمدن اوراق این صندوق در بازار به زمان نیاز دارد.

علیرغم اعمال سیاست های جدید برای کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن روزانه شاهد افزایش قیمت این اوراق هستیم به طوری که در حال حاضر این اوراق نسبت به سال گذشته قابل توجهی پیدا کرده و قیمت هر برگ آن به حدود ۹۵ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به منظور جلوگیری از واسطه‌گری در خرید و فروش وارد فرابورس شده و قرار بود تا با وارد شدن این اوراق به بازار سرمایه قیمت آن واقعی‌تر شود اما افزایش کاذب قیمت این اوراق از ابتدای سال تاکنون، پای دلالان را به این اوراق باز کرده و به معضل جدی برای متقاضیان دریافت وام مسکن تبدیل شده است.

 

ایسنا

    نظرات