تورم بازار مسکن ناشی از کمبود در این بخش است

تورم بازار مسکن ناشی از کمبود در این بخش است

http://www.bananews.ir/تورم در بازار مسکن ناشی از کمبود در این بخش است و دولت باید برای کمک به این بخش برنامه مدون و کاملی ارائه دهد.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن،درباره وضعیت بازار مسکن و پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی اظهار کرد: دولت باید یک طرح جامع و کامل در این زمینه ارائه دهد به گونه‌ای که این طرح به سه بخش اصلی تقسیم شود.

 

وی افزود: یک بخش مالی، تامین منابع برای ساخت، تامین زیرساخت‌ها همچنین تکنولوژی‌ها، شیوه‌های ساخت و پخش نرم‌افزاری و همچنین قوانین در این زمینه مورد پیگیری قرار گیرد.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در بخش تامین منابع مالی یکی از اجزای اصلی می‌تواند تسهیلات مالی باشد تصریح کرد: صندوق‌های مسکن هم می‌تواند جزو این اجزا باشند و بازار رهن ثانویه و مسکوکات هم در این زمینه شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: این طرح به تنهایی برای بازار مسکن مساله‌ای ایجاد نمی‌کند و با توجه به اینکه گفته می‌شود این ۸۰ میلیون به ۲ هزار نفر اختصاص داده خواهد شد، اما منابع به اندازه کافی وجود ندارد که بتوان این رقم را به بخش مسکن داد.

ستاریان با اشاره به اینکه تامین منابع برای تولید باید انجام شود، تاکید کرد: نیاز در این بخش یک یا ۲ میلیون واحد مسکونی است و باید رقم ۸۰ میلیون تومان پرداخت شود اما تامین منابع مالی برای تولید هم باید مد نظر قرار گیرد و از طرفی به فکر تامین زیرساخت‌ها هم باید باشیم.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تامین خدمات لازم برای توزیع مصالح و منابع باید مشخص شود، گفت: پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی می‌تواند تحرکی در بازار مسکن ایجاد کند اما تورم در حال حاضر در این بخش ناشی از این طرح نیست.

وی تاکید کرد: تورم در بازار مسکن ناشی از کمبود در این بخش است و این طرح می‌تواند محرکی باشد در حالی که میزان تورم فعلی در بازار مسکن ناشی از عدم عرضه و کسری زیادی که وجود دارد است.

ستاریان با بیان اینکه سیاستمداران بر این فرض هستند که بازار مسکن در حالت متعادل است و نیازی به تولید بیشتر ندارد تصریح کرد: در این فرض وام ۸۰ میلیون تومانی می‌تواند تورم را در این بازار افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: یک سال است که ما ۱۳۰ درصد افزایش قیمت در بازار مسکن تجربه کرده‌ایم و طرح‌هایی از این قبیل در این میزان تورم مطرح نبوده است بلکه مسئله اصلی که باعث تورم در بازار مسکن شده، ناشی از میزان کسری است.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه خانه‌های خالی در کشور وجود ندارد افزود: ضریب خانه‌های خالی در همه جای دنیا بین ۴ تا ۵ درصد است و این عدد در پایتخت هم همین میزان است.

وی افزود: حدود ۲۰۰ هزار واحد خانه خالی وجود دارد و هر زمانی در سال اگر آمار گرفته شود، این عدد همین میزان است و تغییری نمی‌کند. فقط ممکن است این رقم در شهرهای توریستی به ۷ یا ۸ درصد برسد اما در پایتخت این عدد ۵ است.

ستاریان در ادامه درباره وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار کرد: شائبه‌ای از حرکت و خروج از رکود در این بخش دیده می‌شود به شرطی که برنامه‌های اقتصادی دولت مشخص شود و طرح جامع و کاملی برای این بخش مهم اقتصادی ارائه شود، وضعیت بهتری پیش خواهد آمد و در غیر این صورت بازگشتی به عقب خواهیم داشت به گونه‌ای که به رکود تورمی می‌رسیم.

وی افزود: کلمه رکود تورمی در کنار هم استفاده می‌شود بدین معنا که اقتصاد ما ناشی از بازار مسکن است و سیاهچاله‌ای عظیم در اقتصاد کشور دیده می‌شود که همه ارکان اقتصادی را می‌بلعد.

کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌های اقتصادی دولت تغییر کند افزایش قیمت همراه با رونق پیش خواهد آمد و از طرفی افزایش تولید هم خواهیم داشت.

 

ایسنا

    نظرات