اسناد مسکن مهر برای متقاضیان صادر شده است/ تسهیل ثبت ازدواج موقت در کشور

اسناد مسکن مهر برای متقاضیان صادر شده است/ تسهیل ثبت ازدواج موقت در کشور

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تاکنون تمام اسناد مورد نیاز برای مسکن مهر کشور صادر شده است و چنانچه مسکن مهری بدون سند باشد دارای مشکل حقوقی است.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاجمد تویسرکانی شامگاه گذشته در نشستی با خبرنگاران که در سالن اجتماعات دادگستری کل استان اصفهان برگزار شد ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) با بیان اینکه افزایش سرعت رسیدگی به درخواست‌های مردم از سازمان ثبت احوال در دستور کار قرار گرفته است،‌ اظهار داشت: در این راستا استفاده از سیستم‌های نرم افزاری برای کاهش مراجعات مردم به مراکز سازمان ثبت احوال و سرعت رسیدگی به مطالبات مردمی نقش بسزایی داشته است.

 

وی با بیان اینکه برای رسیدن به سیستم سلامت اداری در مراکز ثبت احوال استفاده از ثبت الکترونیک اسناد امری ضروری است، ادامه داد: تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به اسناد کاداستری و ثبت الکترونیکی علایم تجاری، شرکت‌ها، اختراعات،‌طرح‌های صنعتی نیز می تواند در سرعت بخشی به رسیدگی به مطالبات مراجعه کنندگان به ثبت احوال نقش اساسی داشته باشد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه از شهریور ماه سال جاری خلاصه اقدامات ثبتی برای مالکان به صورت پیامک ارسال می‌شود، افزود: در این راستا قرار است روزانه ۱۰۰ هزار پیامک از سوی سازمان ثبت احوال برای هموطنان ارسال شود.

وی بررسی ۱۰۰ ساله آرشیو ثبت اسناد و املاک را لازمه اجرای طرح‌های ثبت الکترونیک فعالیت‌‌ها در سازمان ثبت احوال دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به در دسترس بودن منابع این بررسی در حال اجرا است.

۶٫۵ درصد از اسناد ثبتی کشور در اصفهان است

تویسر کانی در ادامه با اشاره به اینکه استان اصفهان حدود ۸ درصد از ادارات ثبت کل کشور در استان اصفهان قرار دارد،‌بیان داشت: این استان ۶٫۵ درصد از اسناد رسمی کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تاکنون ۳۶ میلیون سند در سراسر کشور به ثبت رسیده است که ۵٫۵ درصد از این اسناد متعلق به استان اصفهان است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه ۶٫۵ درصد از دفاتر ازدواج و طلاق کشور در استان اصفهان فعالیت دارند، تصریح کرد: این در حالی است که استان اصفهان ۶٫۴ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۷٫۶ درصد از بناهای ادارای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در استان اصفهان قرار دارد، بیان داشت: بیش از ۶۳۵ هزار و ۴۹۰ سند ثبتی در استان اصفهان وجود دارد که ۷٫۳ درصد از کل اسناد کشور را شامل می‌شود.

۵٫۳ درصد از طلاق کشور در اصفهان اتفاق افتاده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با ارایه آماری از واقعه ازدواج و طلاق در کشور بیان داشت: در چهار ماه نخست سال جاری ۲۳۹ هزار و ۲۲۰ ازدواج در سراسر کشور اتفاق افتاده است که از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۵۳ مورد که ۵٫۴ درصد از کل ازدواج های کشور را شامل می شود در استان اصفهان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۴۹ هزار و ۷۱۵ طلاق در سراسر کشور اتفاق افتاده است که ۵٫۳ درصد از این طلاق ها با دربرگیری ۵٫۳ درصد مربوط به استان اصفهان بوده است.

تویسرکانی در ادامه در خصوص ثبت ازدواج موقت نیز اظهار داشت: قانون ثبت ازدواج موقت را با وجود سه شرط ضروری دانسته است که بر این اساس ازدواج های غیر رسمی و غیر قانونی کاهش می یابد و تسهیلاتی نیز برای ازدواج های موقت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد از ازدواج موقت برای سودجویی استفاده می کنند،‌ ادامه داد: در این راستا باید قانون به گونه‌ای وضع گردد که جلوی این سودجویی‌‌ها گرفته شود.

ازدواج غیر قانونی با اتباع بیگانه هزینه‌های سنگینی دارد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضاییه در خصوص ازدواج با اتباع بیگانه نیز گفت: قانون منعی برای ازدواج با اتباع بیگانه ندارد اما خانواده ها باید توجه داشته باشند چنانچه ازدواجی غیر قانونی صورت گیرد هزینه‌های سنگینی را در بر خواهد داشت چرا که فرزند حاصل از این ازدواج نمی تواند از امکانات تحصیل و ... استفاده کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از موقوفات کشور توسط برخی از افراد و ارگان‌ها غصب شده است،‌ بیان داشت: در این راستا خوشبختانه اخیراً سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تفاهم نامه‌هایی را برای پس گرفتن موقوفات با برخی از ارگان ها به امضا رسانده است.

تویسرکانی در خصوص وصول معوقات بانکی نیز بیان داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک در صورتی که بانک ها تقاضا داشته باشند می تواند نسبت به وصول معوقات بانکی اقدام کند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۷۵۲ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ۳۴۶ ریال از مطالبات بانک‌ها وصول شده که هرساله ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به وصول معوقات بانکی استان اصفهان نیز گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری اداره کل ثبت املاک و اسناد استان اصفهان ۲۴۵ میلیارد و ۱۷۷ میلیون ریال از معوقات بانکی را وصول کرد که ۷٫۷ درصد از این اسناد متعلق به استان اصفهان است.

وی افزود: همچنین تعداد اسناد مالکیت ملکی در چهار ماهه اول سال ۸۰۸ هزار و ۹۸۷ سند مالکیتی بوده که تحت سیستم کاداستر ثبت شده که از این تعداد ۶۸ هزار و ۹۰ سند متعلق به استان اصفهان است.

مشاوران املاک باید زیر نظر سازمان ثبت اسناد فعالیت کنند

تویسرکانی مشاوران املاک بار قضایی دارد و معامله محسوب می‌شود باید زیر نظر سازمان اسناد و املاک کشور قرار گیرد و این به اشتباه است که این افراد زیر نظر سازمان اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشند.

وی در ادامه به صدور سند برای مسکن مهر اشاره کرد و افزود: تاکنون برای تمام مسکن مهر کشور سند صادر شده است و چنانچه مسکن مهری دارای سند نباشد مشکل قضایی دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به آمار صدور سند برای مسکن مهر نیز گفت: در سال ۹۲ ، ۶۵ هزار و ۲۹۷ سند و در سال ۹۱ ،‌ ۳۸ هزار و ۵۲۰ سند برای این مسکن ها صادر شده است.

وی با تاکید بر اجرای طرح نقشه های کاداستری شهری در کشور نیز بیان داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق شهری دارای سند کاداستر هستند که علاوه بر این مناطق شهری ۸۰۰ هزار هکتار اراضی روستایی نیز دارای سند کاداستر شده اند.

تویسرکانی در ادامه با اشاره به کاهش پدیده زمین خواری در کشور با توجه به دقت در ثبت اسناد و الکترونیکی شدن این سیستم اظهار داشت: اگر در برخی موارد خبرهای خیره کننده‌ای هم می‌بینید به دلیل پرونده‌های گذشته است که امروز مطرح می‌شود اما من به دستگاه‌های متولی می‌گویم که بهتر است برای پرونده‌هایی همچون زمین خواری به موقع طرح دعوا کنند و نگذارند سال‌ها بعد پیگیری کنند.

 

مهر

    نظرات