بررسی جزییات صندوق پس‌انداز مسکن در کمیسیون عمران

بررسی جزییات صندوق پس‌انداز مسکن در کمیسیون عمران

http://www.bananews.ir/یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح صندوق پس‌انداز مسکن ایده جدید خوبی است که هرگونه ارزیابی موکول به انتشار جزییات این طرح است اما کمیسیون عمران پس از تعطیلات مجلس به بررسی جزئیات این طرح با حضور وزیر راه و شهرسازی می‌پردازد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسیداحسن علوی گفت: وزارت راه و شهرسازی در پی افزایش توان مالی مردم برای خرید و ساخت خانه است اما جزئیاتی از طرح صندوق پس‌انداز مسکن اعلام نکرده است. سوال جدی ما این است که آیا کسی که ماهی یک میلیون تومان درآمد دارد می‌تواند پس‌اندازی داشته باشد تا ضمن گرفتن وام مسکن، اقساط آن را هم پرداخت کند؟

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تقاضا همواره در بخش مسکن بالا و عرضه کم بوده است؛ به همین دلیل شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها طی سال‌های گذشته بودیم. مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید بگویند که طرح صندوق پس‌انداز مسکن طرف تقاضا را افزایش خواهد داد یا طرف عرضه را.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌رغبتی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به مردم، گفت: علاوه بر نگرانی فوق، مساله دیگری که باعث دغدغه ماست این است که بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام به مردم ندارند؛ حال صندوق پس‌انداز مسکن که گفته شده است بخشی از تسهیلات آن توسط بانک‌ها تامین اعتبار می‌شود چطور می‌خواهد این ایده را جامه عمل بپوشاند؟

وی تعیین وام ۸۰ میلیون تومانی برای بخش مسکن را به خودی خود تورم‌زا دانست و افزود: اگر وام ۸۰ میلیون تومانی فقط برای خرید خانه اختصاص یابد آن هم به شیوه فعلی پرداخت تسهیلات، به زودی شاهد افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در حوزه مسکن خواهیم بود؛ مگر آنکه شیوه کار توسط تیم اقتصادی دولت تغییر یافته و همزمان با پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی، بخش‌های اقتصادی مرتبط با بخش مسکن نیز تغییرات لازم را پیدا کنند تا تزریق نقدینگی به بخش مسکن موجب تداوم تورم و رکود نشود.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی هشدار داد: اگر وام ۸۰ میلیون تومانی فقط به خرید خانه اختصاص یابد موجب تحریک تقاضا در بخش مسکن شده و به دلیل کمبود عرضه قیمت‌ها سیر نجومی پیدا خواهد کرد. در این صورت نمی‌توان به طور قاطع گفت با وام ۸۰ میلیون تومانی موجب بهبود توان مالی متقاضیان خرید مسکن خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات