۲۷ پروژه برای نجات پایتخت از تمرکز جمعیتی

۲۷ پروژه برای نجات پایتخت از تمرکز جمعیتی

www.BanaNews.irاستاندار تهران با اعلام اینکه کنترل جمعیت در پایتخت همچنان در اولویت قرار دارد، از اجرای همزمان ۲۷ پروژه برای سبک‌سازی جمعیت تهران خبر داد و گفت: «انتقال‌کارمندان» طرح فرعی است که در کنار طرح اصلی «خروج دستگاه‌هایی که مورد مراجعه مردم از سراسر کشور هستند» دنبال می‌شود. «تقسیم نقش‌تهران» هم طرحی است که براساس آن برخی فعالیت‌های اقتصادی پرتردد همچون انبارهای بزرگ کالا، نمایشگاه‌های خودرو و فرش به شهرهای اطراف منتقل می‌شوند. به موجب چند پروژه دیگر، دستگاه‌های دولتی مستقر در پایتخت اجازه توسعه ساختمانی ندارند و در مناطقی از شهر صدور هر گونه پروانه ساخت‌وساز ممنوع است. همچنین امکان واگذاری زمین دولتی برای ساخت مسکن در داخل تهران سلب شده است. مرتضی تمدن با بیان اینکه قانون یارانه‌ها به تعدیل جمعیت در تهران کمک می‌کند، تاکید کرد: هم‌اکنون روند مهاجرت به پایتخت که با یک انگیزه آن هم اشتغال صورت می‌گیرد، بیشتر از مهاجرت معکوس است، اما به زودی با درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها صنایع سایر شهرها توسعه پیدا می‌کند و جلوی آمدن به تهران از این طریق گرفته می‌شود. وی همچنین گفت: در برنامه‌هایی که برای کاهش جمعیت تهران تعریف شده، اسمی از «انتقال پایتخت» برده نشده و تهران فعلا مرکز سیاسی کشور باقی خواهد ماند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از دنیای اقتصاد، استاندار تهران با اعلام اینکه در کارگروه سبک‌سازی جمعیت تهران ۲۷‌پروژه برای نجات  پایتخت از تمرکز جمعیتی تعریف شده، گفت: «انتقال‌کارمندان» هدف فرعی دولت در طرح کاهش جمعیت تهران است و هدف اصلی به بخش زیادی از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی که مورد مراجعه مردم از سراسر کشور هستند مربوط می‌شود که باید به تدریج به خارج از تهران منتقل شوند.مرتضی تمدن از «تقسیم» نقش تهران به عنوان یکی از محورهای ۲۷پروژه نام برد و از تدارک استانداری برای انتقال برخی از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی -که ازدحام جمعیتی را به دنبال دارند- به خارج از محدوده شهر تهران خبر داد.تهران پایتخت سیاسی و محل تمرکز بدنه اصلی دولت باقی خواهد ماند و در ۲۷ پروژه‌ای که در قالب طرح سبک‌سازی جمعیت تهران تدوین شده، اسمی از انتقال پایتخت مطرح نشده است، اما محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی برای هم شهروندان و هم دستگاه‌های مستقر در تهران در نظر گرفته شده تا پایتخت از این طریق تحت کنترل جمعیتی قرار بگیرد. استاندار تهران معتقد است: قانون هدفمند شدن یارانه‌ها در راستای سیاست کاهش جمعیت تهران است و درعین حالی‌که اجرای آن مانع مهاجرت به پایتخت می‌شود، برای پایتخت‌نشینان رفاه به همراه دارد و حتی باعث می‌شود قیمت مسکن در تهران با شیب ملایم کاهش یابد و ساکنان بتوانند خانه‌هایشان را با شرایط بهتر تعویض کنند.متن کامل گفت‌وگو با مرتضی تمدن استاندار تهران درباره جزئیات برنامه‌های اصلی تعدیل جمعیت تهران، اثر هدفمندی بر زندگی در پایتخت و مناقشه دولت و شهرداری برسد ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در زیر بخوانید:

به نظر می‌رسد شتاب در دولت برای کاهش جمعیت تهران و فراهم کردن مقدمات در پایتخت برای استقبال از زلزله بزرگ افت کرده است. آیا با طرح انتقال کارمندان که زیاد هم موفق نبوده، می‌توان تهران را سبک کرد؟

برای تعدیل جمعیت تهران به‌واسطه مخاطراتی از جمله زلزله و عوامل تهدیدکننده‌ای همچون آلودگی هوا و ترافیک که وجود دارد، ۲۷ پروژه تعریف شده است که یکی از آنها کاهش جمعیت کارمندی است و در واقع مفهوم کاهش جمعیت کارمندی این نیست که تعدادی کارمند را به جای دیگری منتقل کنیم، بلکه بحث کاهش حجم مراجعه‌ها به سازمان‌ها مطرح است.

کل جمعیت کارمندی استان تهران ممکن است رقمی حدود ۳۵۰ هزار تا نهایت ۴۰۰ هزار نفر باشد و اگر همه این جمعیت هم از تهران بروند نسبت به جمعیت ۵/۱۲ میلیون نفری تهران عددی نمی‌شود. اما تاثیرش بر ازدحامی است که سازمان‌ها در پایتخت ایجاد کرده‌اند.

من می‌شنوم مرتب دوستان جای این دو نقش را با هم عوض می‌کنند و تصورشان این است که دولت می‌خواهد فقط تعدادی کارمند را از تهران منتقل کند به جای دیگر. البته این انتقال به اندازه خودش ممکن است تاثیر داشته باشد، اما هدف اصلی این نیست. هدف اصلی ما و دولت بخش زیادی از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستند که مورد مراجعه مردم از سراسر کشور هستند که باید اینها به تدریج به جای دیگری نقل مکان کنند.

یعنی انتقال پایتخت به جای انتقال کارمندان در دستور کار قرار گرفته است؟

خیر، انتقال پایتخت فعلا در دستور کار نیست و تمرکز سیاسی و بدنه اصلی دولت کماکان در تهران باقی می‌ماند. اما انتقال کارمندان به عنوان بخشی از برنامه ۲۷گانه کاهش جمعیت تهران دنبال می‌شود که در این راستا، انتقال سازمان‌های پرمراجعه در اولویت است.

تا الان چه تعداد کارمند از تهران منتقل شده‌اند؟

تاکنون در سایت اینترنتی انتقال، بالای ۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و روند خروج ادامه دارد. از کارکنان دستگاه‌های اجرایی تهران قریب ۲ هزار نفر با خانواده‌هایشان از تهران رفته‌اند و بقیه هم به تدریج دارند می‌روند. من معتقدم انتقال کارمندان نباید جنبه اجبار داشته باشد و باید از روی ضابطه باشد.

شما چند وقت پیش استان البرز را به عنوان گزینه مورد قبول دولت برای انتقال کارمندان از تهران معرفی کردید. فکر نمی‌کنید کارمندان با رفتن به استان البرز فقط از مزایای انتقال بهره‌مند می‌شوند و عملا انتقالی جز اشتغال در کرج و سکونت در تهران، اتفاق نخواهد افتاد؟

اینکه استان البرز را هدف برای انتقال قرار دهیم، اولویت اصلی ما نیست. بعضی از وزارتخانه‌ها شرکت‌های تابعه‌شان را خواستند به البرز منتقل کنند تا دسترسی آسان باشد اما در حال حاضر که طرح جامع سبک‌سازی تهران نهایی شده، استان البرز نقطه اصلی انتقال نیست و کارمندان باید به استان‌های دورتر بروند. استان البرز هم شرایطی شبیه تهران را دارد و اگر درست مدیریت نشود باید به‌زودی بنشینیم و برای سبک‌سازی البرز فکر کنیم. بنابراین ازدحام جمعیت در استان البرز به صلاح نیست و دولت هم خیلی برای آن اصراری ندارد.

۲۷ پروژه‌ای که برای کاهش جمعیت تهران اشاره کردید، چیست؟

کارگروهی که در دولت به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برای کاهش جمعیت تهران تشکیل شده مشابه آن در استانداری تهران تحت عنوان کارگروه سبک‌سازی جمعیت تهران تشکیل شده که در آن ۲۷ پروژه تاکنون تعریف شده است.

کاهش حجم مهاجرت، مهاجرت معکوس، انتقال شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که محل فعالیت‌ آنها در جای دیگری است؛ مثلا شرکت‌های وابسته به کشتیرانی، شرکت‌های وابسته به شیلات، وابسته به صنایع مادر، وابسته به نفت‌وگاز باید از تهران بروند.

از این به بعد مجوز ساخت‌وساز برای دستگاه‌های اداری در تهران صادر نمی‌شود و در حال حاضر به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها اجازه توسعه ساختمانی داده نمی‌شود و حتی باید ساختمان‌هایی را که در اختیار دارند، هنگام انتقال از تهران تحویل دهند. هر نوع استخدام در تهران ممنوع است.

در قالب یک برنامه مهم برای تهران مصوب کرده‌ایم در مناطقی از شمال، شرق و شمال شرق تهران هیچ نوع مجوز ساخت‌وساز شامل مسکونی یا کاربری‌های دیگر صادر نشود و حتی برای محدوده‌هایی از کمربندی غرب تهران علاوه بر ممنوعیت ساخت در تراز بالای ۱۸۰۰ متر، پایین‌تر از آن هم اجازه ساخت‌وساز داده نخواهد شد.

افرادی هم که از قبل پروانه ساخت در مناطق ممنوعه تهران دریافت کرده‌اند دو راه پیش‌رو دارند؛ هم می‌توانیم پول زمین را به آنها پرداخت می‌کنیم و هم اینکه زمین معوض در منطقه‌ای دیگر از شهر تحویلشان بدهیم.

یکی دیگر از این ۲۷پروژه ممنوعیت صدور اجازه استقرار واحدهای صنعتی در محدوده تهران است. برای ۴۵ کارخانه بزرگی که هم‌اکنون در داخل تهران فعال هستند نیز زمان تعیین کرده‌ایم و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته‌ایم که به نقطه‌ای خارج از محدوده تهران نقل مکان کنند.

اقدام دیگر دولت جلوگیری از واگذاری زمین دولتی برای ساخت‌وسازهای مسکونی در داخل شهر تهران است. ۱۵ نقطه اطراف تهران شامل شهرستان‌های استان برای این منظور در نظر گرفته شده است.

بنابراین عملا دولت برای ایجاد فضای تعادل‌بخشی جمعیت در تهران اقدامات متنوعی را آغاز کرده و فقط روی طرح انتقال کارمندان متمرکز نشده است، البته برای اجرای برخی از این طرح‌ها لازم است شهرداری تهران با استانداری همکاری کند. شهرداری باید از تراکم فروشی تا جایی که واقعا امکان‌پذیر است جلوگیری کند. در یک منطقه‌ای از تهران گسل درست از زیر آنجا عبور کرده است، اما متاسفانه روی آن مجوز ساخت‌وساز داده می‌شود. این اقدامات مخاطره‌آمیز است و باید جلوی آن گرفته شود.

طرح دیگر دولت برای سبک‌سازی جمعیت تهران انتقال پادگان‌ها است. تاکنون ۱۶ پادگان بزرگ متعلق به نیروهای نظامی ارتش و سپاه در نقاط مختلف شهر شناسایی شده‌اند و با فرماندهان نیروها مذاکره کردیم و تفاهم شده که این پادگان‌ها به بیرون تهران منتقل شوند.

در این ۲۷ پروژه، برنامه‌ای برای خروج غیردولتی‌ها دارید؟

برای فعالیت‌هایی که با مردم سروکار دارند، تصمیم‌گیری شده که به خارج از شهر تهران منتقل شوند. الان استانداری با چند شرکت مشاور و طراح، فازهای مطالعاتی برای انتقال انبارهای موجود در سطح شهر را آغاز کرده است. در تهران مناطق گسترده‌ای داریم که انبار کالا هستند و حجم مراجعه به آنها برای تخلیه و بارگیری زیاد است. برای انتقال انبارها سه نقطه در جنوب تهران خارج از محدوده شهر تعیین شده تا پس از ساماندهی انبارها به آنجا منتقل شوند.

برای بیمارستان‌ها و مراکز آزمایشگاهی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که شهر سلامت در شمال شرق تهران در منطقه لواسان که هم‌اکنون در مطالعه مشاور قرار دارد، ایجاد شود. بیمارستان‌ها در محاصره ترافیک و آلودگی قرار دارند و برای دفع زباله و فاضلاب بیمارستانی دچار مشکل هستند. همین چند وقت پیش بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و درمان مراجعه کرد و خواستار چندین مجوز برای احداث بیمارستان در تهران بود که مقرر شد هر نوع توسعه بیمارستانی در تهران ممنوع و به شهر سلامت منتقل شود.

در ۲۷ پروژه‌ کاهش جمعیت تهران برای فعالیت‌های اقتصادی پرتراکم نیز فکر شده است که یکی از این فعالیت‌ها نمایشگاه‌های خودرو است. در نظر داریم شهر اتومبیل را در جنوب تهران راه‌اندازی کنیم و تمام بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های خودرو داخل شهر را به آنجا منتقل کنیم. همچنین انتقال نمایشگاه‌های فرش نیز یکی دیگر از این اقدامات است.

در این ۲۷ پروژه یکسری برنامه‌های استحکام‌بخشی نیز دیده شده است. الان تمام شبکه‌های انتقال گاز در تهران که بزرگ‌ترین خطر حتی بیشتر از خود زلزله محسوب می‌شود، در حال مقاوم‌سازی است. مقاوم‌سازی خطوط انتقال آب و برق نیز در حال اجرا است. هدف اصلی دولت نجات شهر تهران از تمرکز و درهم تنیده‌شدن است تا اگر زلزله بزرگ به وقوع پیوست دولت قدرت مانور را داشته باشد.

برخی سازمان‌های دولتی از اسم‌شان مشخص است که حضور آنها در تهران بی‌معنا است و باید به شهرهای محل اصلی فعالیت‌شان منتقل شوند. آیا دولت برای مقاومت دستگاه‌ها فکری کرده است؟

بله، دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند. اخیرا معاون اول رییس‌جمهور شرایطی را به‌وجود آورده که اجازه مقاومت را از دستگاه‌ها سلب می‌کند. در واقع تا جایی که امکان داشته باشد به‌صورت ارشادی ورود پیدا می‌کنند و اگر نروند دستوری خواهد بود و مکانیزم‌هایی برای پشتوانه دستور وجود دارد که خیلی پیچیده است. به عنوان مثال دولت نسبت به مجوزها و توسعه واحدها و حتی شرایط ارتقای کارکنان دستگاه‌هایی که از انتقال خودداری می‌کنند، محدودیت قائل خواهد شد.

گفته می‌شود زندگی در تهران با اجرای قانون یارانه‌ها سخت‌تر می‌شود و حتی این احتمال وجود دارد که عده‌ای به ناچار از تهران بروند و دولت خیلی زود به هدفش برای کاهش جمعیت برسد. تحلیل شما چیست؟

قانون هدفمند شدن یارانه‌ها باعث افزایش هزینه‌ها در تهران نخواهد شد. واقعی‌شدن قیمت‌ها از طریق پرداخت نقدی یارانه به مردم عملا از افزایش هزینه در زندگی شهروندان جلوگیری خواهد کرد.

من معتقدم آثار مستقیم هدفمندی بر تعدیل جمعیت تهران قطعی است اما نه به این معنی که ساکنان تهران از سر اجبار تهران را ترک کنند. این قانون، جلوی مهاجرت به تهران را می‌گیرد. رونقی که اجرای قانون یارانه‌ها در دیگر نقاط کشور به‌وجود می‌آورد باعث خواهد شد روند سرازیر شدن جمعیت جویای کار به تهران کاهش پیدا کند. این همان هدفی است که ما به دنبال آن هستیم.

یکی از مسائل مهم برای تهران این است که جلوی مهاجرت گرفته شود. الان هنوز روند مهاجرت مثبت است و ورودی جمعیت مهاجر به تهران بیشتر از کسانی است که دارند از تهران می‌روند لازمه کاهش مهاجرت ایجاد اشتغال در مناطق دیگر است.

نتایج بررسی‌های ما ثابت کرده اولین و بیشترین انگیزه مهاجرت به تهران اشتغال است. خوشبختانه دولت آقای احمدی‌نژاد سال‌هاست در استان‌های محروم به دنبال ایجاد صنایع و اشتغالزایی است. قانون یارانه‌ها نیز این مسیر را هموار می‌کند. تا پیش از هدفمندی، افراد حتی از کشورهای خارجی مثلا از افغانستان روانه تهران می‌شدند و از یارانه آب و برق استفاده می‌کردند.

ما پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای قانون یارانه‌ها و صرفه‌جویی درآمد ملی بسیاری از پروژه‌های صنعتی و عمرانی جدید در کشور راه بیفتد و کارخانه‌های قدیمی با نوسازی خطوط زمینه اشتغالزایی را در شهرهای مختلف فراهم کنند و از همین طریق، روند مهاجرت به تهران کاهش یابد.

تهران شهر گسترده‌ای است و فاصله بین مناطق شهری و همین‌طور محل زندگی افراد تا محل کارشان قابل توجه است. دولت برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی هزینه رفت‌وآمد شهروندان تحت تاثیر افزایش قیمت سوخت، برنامه‌ای دارد؟

به سوال خوبی اشاره کردید، شرایط جغرافیایی تهران شرایط خاصی است. دولت هم به این قضیه اشراف دارد و هم برای آن برنامه دارد. ۲۰ درصد از منابع حاصل از هدفمند شدن یارانه‌ها برای پروژه‌های عمرانی و بخشی از آن برای زیرساخت‌ها کنار گذاشته می‌شود. زیرساخت‌های تهران همان ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که سهم خوبی برای آن کنار گذاشته شده است.

وزارت کشور چند روز پیش لیست بلندی برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران تهیه کرد که مترو، توسعه اتوبوسرانی، تاکسی و منوریل را شامل می‌شود.

مردم با بنزین ۷۰۰ تومانی حتما خودروهایشان را در پارکینگ منزل می‌گذارند و با اتوبوس و مترو سر کار می‌روند در نتیجه خیابان‌ها خلوت و فرصت برای سرویس‌دهی بیشتر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیشتر می‌شود.

یعنی پرونده منوریل دوباره باز می‌شود؟

پرونده منوریل هیچ وقت بسته نشده بود. این موضوع برداشت انحرافی برخی‌ها بود که قصد داشتند یک امکان خوب برای حمل‌ونقل را از شهروندان تهرانی بگیرند.

منوریل نسبت به مترو کم‌هزینه و پرسرعت به لحاظ عملیات احداث است. دولت منوریل را از دستور کار خارج نکرده است. ما هر امکانی که زندگی مردم تهران به‌خصوص در شرایط غیریارانه‌ای را راحت‌ کند، در دستور کار نگه می‌داریم.

اشاره کردید که وزارت کشور لیست بلندی از طرح‌های توسعه‌ای ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را تهیه کرده که مترو را هم شامل می‌شود. پس بالاخره مبلغی که مجلس مصوب کرده تا دولت آن را به مترو پرداخت کند، همین روزها داده می‌شود؟

دولت همین امسال تا الان ۱۹۰ میلیارد تومان پول به مترو پرداخت کرده است. من متاسفم که می‌بینم برخی در روزنامه‌ها مطرح می‌کنند که دولت سهم خودش را در مترو نداده است. دولت هم به مترو تهران کمک کرده و هم یارانه بلیت اتوبوس را پرداخت می‌کند.

شما فقط به این عدد نگاه نکنید که دولت مستقیم دارد به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران یارانه تزریق می‌کند. شهرداری برای توسعه مترو به برق احتیاج ندارد؟ علت توسعه شبکه‌های برق چیست؟ ایستگاه‌های مترو به برق و آب و گاز نیاز ندارند؟ بفرمایید اینها از آسمان‌ها می‌آیند روی زمین یا اینکه دولت دارد تامین می‌کند؟ امنیت تهران که باعث اجرای مترو می‌شود هزینه ندارد؟ اینکه بیاییم گیر بدهیم که پول دیر می‌دهید یک بحث انحرافی است.

دولت شبانه‌روز در تهران خدمات تزریق می‌کند تا در سایه آن اقداماتی از جمله احداث مترو انجام شود بعد ما مدام بگوییم یک پولی را مجلس تصویب کرده که به مترو بدهند پس چرا نمی‌دهند، کارشناسی نیست. اولا آن ۲ میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرده از محل صندوق توسعه ملی باید پرداخت شود دوما این صندوق هنوز کارش را شروع نکرده و در مجمع و آیین‌نامه‌ها در رفت‌وآمد است.

مدیریت شهری تهران معتقد است برای احداث خطوط مترو و خرید تجهیزات، به پول نقد نیاز دارد و اگر مبلغی که مصوب شده در زمان نیاز پرداخت نشود، به کار نمی‌آید.

من از شما سوال می‌کنم آیا بودجه ما و سایر دستگاه‌های دولتی را همان شب عید می‌گذارند در پاکت و تحویل‌مان می‌دهند؟ بودجه تابعی از درآمد است درآمد هم که یک شبه حاصل نمی‌شود نتیجه فعالیت‌های بخش‌های مختلف است. ما که همه نفت را اول سال نمی‌فروشیم که پول مترو را نقد اول سال بدهیم. روال این است که هر ماه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه دستگاه‌ها تخصیص می‌یابد، مترو هم از این قاعده مستثنی نیست.

دولت پارسال گفت شما خیلی سخت‌تان است که مترو بکشید برای مردم، بگذارید خودم اجرا می‌کنم، اما فریادشان رفت بالا و گفتند این اختیارات ما است. خواستیم چند خط را بگیریم و با سرعت جلو ببریم.

لذا مهم‌ترین کار ما در تهران با توجه به جهات جغرافیایی شهر تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی است و دولت هم علاوه بر مترو تهران، مترو شهرهای اقماری تهران را نیز تحت حمایت دارد.

شهرداری تهران همزمان با اجرای قانون یارانه‌ها گزارشی داد مبنی براینکه مطالعه‌ای شده و نتایج آن نشان می‌دهد تمرکز سکونتی در مناطق مرکزی تهران تحت تاثیر این قانون افزایش خواهد یافت و هزینه اداره شهر نیز به تبع آن افزایش می‌یابد. شما این فرضیه را قبول دارید؟

خیر، اصلا. من حتی معتقدم عکس این قضیه اتفاق می‌افتد. اولا در مورد پیش‌بینی افزایش هزینه اداره شهر تهران باید بگویم که قانون یارانه‌ها باید باعث ارتقای راندمان همه دستگاه‌ها چه دولتی و چه عمومی شود. اینکه ما نخواهیم یا نتوانیم متناسب با این قانون بهره‌وری را در سیستم راه بدهیم، یک بحث دیگری است، اما من معتقدم با اجرای هدفمندی بسیاری از خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد ارزان می‌شود به شرطی که اصل افزایش بهره‌وری را بپذیریم.

همین‌ها زمانی‌که طرح زوج و فرد را خواستیم اجرا کنیم از واژه بحران استفاده کردند و گفتند اگر زوج و فرد کنید در ناوگان حمل‌ونقل عمومی «بحران» به‌وجود می‌آید. ما زوج و فرد کردیم، چرا به‌وجود نیامد؟

لذا من معتقدم اینکه در بوق و کرنا کنیم که هدفمندی تمرکز در مناطقی از شهر را افزایش می‌دهد با هیچ منطق علمی سازگار نیست. هیچ دلیلی ندارد بافت مرکزی تهران تجمیع شود.

حتی ممکن است برخی بگویند در بالای شهر تهران قیمت مسکن گران می‌شود و بازار مسکن شیفت می‌شود به سمت پایین شهر که ارزان‌تر است، اما درست عکس این قضیه اتفاق می‌افتد.

تابستان امسال اجاره‌بها در تهران به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافت و فشار مالی بر مستاجران زیاد شد. قیمت مسکن نیز از ابتدای امسال افزایش خفیفی در حد زیر نرخ تورم داشته است. این وضعیت ادامه پیدا می‌کند؟

با اطمینان می‌گویم قیمت مسکن در روند اجرای قانون یارانه‌ها نه تنها افزایش ندارد، بلکه با شیب ملایم کاهش تدریجی خواهد داشت و آنهایی که چند قدم می‌خواهند در بازار مسکن پیشرفت کنند و بالاتر بروند این امکان برایشان به‌وجود می‌آید.

خوشبختانه پروژه‌های مسکن‌مهر در تهران به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده و دارد شکوفا می‌شود و خیلی‌ها از این طریق صاحب‌خانه می‌شوند و فشار از بازار اجاره برداشته می‌شود.

نماینده سمنان در مجلس از پیگیری انتقال پایتخت به این استان در سفر سوم هیات دولت به سمنان خبر داده است که این با گفته شما مبنی بر منتفی‌شدن انتقال پایتخت در تناقض است.

همان‌طور که گفتم چیزی به نام انتقال پایتخت در ۲۷ پروژه سبک‌سازی جمعیت تهران مطرح نیست. ممکن است فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و غیره هر کدام در یک استان کشور تجمیع شود، اما تهران فعلا مرکز سیاسی باقی می‌ماند.

دولت می‌خواهد نقش تهران را تقسیم کند. مثلا اصلا بحث انتقال دانشگاه‌ها مطرح نیست، بلکه در نظر داریم ظرفیت و سهمیه پذیرش در استان‌های دیگر را افزایش دهیم.

ممکن است دانش‌آموزی در یک شهرستان، دوست داشته باشد در دانشگاه شریف یا دانشگاه تهران تحصیل کند ما می‌توانیم یک شعبه از این دانشگاه‌های پرطرفدار را در نقاط مختلف کشور تاسیس کنیم.

 

 

    نظرات