ساخت کشتی در داخل باید توجیه اقتصادی داشته باشد

ساخت کشتی در داخل باید توجیه اقتصادی داشته باشد

www.BanaNews.irمدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی مشروط این شرکت را برای ارائه سفارش‌های جدید ساخت کشتی به سازندگان داخلی اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، مهندس محمدحسین داجمر در دیدار با اعضای هیات‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران دراین‌باره با اشاره به وضعیت نامساعد اقتصادی شرکت‌های کشتیرانی در اثر بحران اقتصاد جهانی و محدودیت‌های اعمالی بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: این وضعیت، روند سفارش ساخت کشتی و توسعه ناوگان را با موانعی مواجه ساخته است.

وی در عین حال با بیان اینکه «وضع اقتصادی و محدودیت‌های سیاسی به این شکل ادامه نخواهد داشت»، افزود: به همین دلیل، ما برای ارائه سفارش‌های جدید آمادگی داریم؛ اما به این شرط که قیمت‌ تمام‌شده کشتی‌های ساخت داخل، منطقی باشد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، تصریح کرد: ما باید در قبال سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای خود به سهامداران پاسخگو باشیم و به همین دلیل هم نمی‌توان انتظار داشت که به هر قیمتی، سفارش‌های ساخت را تنها به سازندگان داخلی بدهیم.

وی با تایید این مطلب که «توسعه و تقویت صنعت کشتی‌سازی در جهت امنیت و مصالح ملی کشور است»، در عین حال گفت: ما به‌عنوان یک شرکت خصوصی، باید مصالح ملی را با مصالح بنگاهداری خود تطبیق دهیم و به همین دلیل هم، اگر قیمت تمام‌شده ساخت کشتی در داخل با خرید آن از خارج تفاوت زیادی داشته باشد؛ برایمان قابل دفاع نیست.

داجمر با بیان اینکه «تدوین و تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی اقدامی در جهت رفع این چالش‌ها میان شرکت‌های کشتیرانی و صنایع کشتی‌سازی بود»، از روند کند اجرای این قانون انتقاد کرد.

در ابتدای این جلسه، رییس هیات‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران نیز با اشاره روند فعالیت‌ها در بخش دریایی گفت: زمانی در حوزه کشتی‌سازی، فقط شرکتی مانند صدرا شناخته شده بود؛ اما در حال حاضر، علاوه بر مجموعه‌های بزرگ دولتی نظیر صدرا و ایزوایکو و سازندگان بخش نظامی، بیش از ۳۰ مجموعه از کشتی سازی‌های کوچک شکل گرفته‌اند که شناورهای تا ۵۰ متر را می‌سازند.

دکتر محمد سعید سیف با بیان اینکه «متاسفانه در حوزه ساخت کشتی‌های بزرگ همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم»، افزود: امیدواریم این مشکلات با همکاری شرکت‌های کشتیرانی و ارائه سفارش های ساخت به داخل، کاهش یابد.

رییس کمیته کشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این جلسه، با قدردانی از مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در راه‌اندازی شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز گفت: تاسیس این شرکت، از آرزوهای مهم و دیرین جامعه دریایی بود. کاپیتان مالک علیمحمدی همچنین با بیان اینکه «کشتیرانی جمهوری اسلامی با سفارش ساخت کشتی اقیانوس‌پیما به ایزوایکو و تحویل نهایی آن در سال جاری، طلسم ساخت این کشتی‌ها را در داخل شکست»، تاکید کرد: خواست و انتظار ما از شرکت‌ کشتیرانی جمهوری اسلامی این است که با واگذاری سفارش‌های جدید ساخت به ایزوایکو، نگذارند وقفه‌ای در روند تولید کشتی در این مجموعه ایجاد شود.

 

 

    نظرات