۴ سد خراسان‌شمالی خشک شد

۴ سد خراسان‌شمالی خشک شد

http://www.bananews.ir/‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: این استان در شرایط شدید خشکسالی به سر می‌برد و جزو سه یا چهار استان نخست دچار خشکسالی شدید در کشور است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،کاظم طاهریان در سومین نشست کارگروه پایش و کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی کشور اظهار کرد: با توجه به کم آبی شدید، تاکنون چهار سد از پنج سد موجود در استان خشک شده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده، خسارات ناشی از شرایط خشکسالی کنترل شده و مشکل جدی پیش نیامده است.

طاهریان با تبیین سیمای آب استان و وضعیت نامطلوب آب‌های سطحی و زیرزمینی در این منطقه، افزود: به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی ۸ دشت از ۱۱ دشت این استان ممنوع شده که در سه دشت وضعیت بحرانی است.

وی یادآور شد: با برگزاری نشست‌های تخصصی کارگروه پایش و کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی، نظام‌نامه مناسب برداشت از این منابع تدوین و اجرا شود.

هم‌چنین رییس گروه نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب وزارت نیرو نیز در این نشست با اشاره به کاهش متوسط بارندگی‌ها در کشور از ۲۵۰ به ۲۳۰ میلیمتر، گفت: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب شده است که بیشتر مخازن آب زیرزمینی کشور با اضافه برداشت و کسری مخزن مواجه شوند.

حمید رحمانی خاطرنشان کرد: این روند موجب خشکیدن چاه‌ها و قنوات شده و گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی کشور نیز نشان می‌دهد که این روند موجب نشست زمین در بیشتر مناطق کشور شده است.

وی تاکید کرد: اگر این روند مهار نشود، خسارات جبران ناپذیری به منابع آب زیرزمینی و سازه‌های کلان زیربنایی کشور وارد می‌شود.

رحمانی ادامه داد: وزارت نیرو از سال ۸۵ طرح تعادل بخشی مصارف و منابع آب زیرزمینی را به شکل ۱۲ پروژه در دستور کار خود قرار داده است و اخیرا برای تکمیل و توسعه روند اجرا شده، طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در قالب ۱۵ پروژه مطالعه و تدوین شده است.

رییس گروه نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب وزارت نیرو گفت: این طرح در مرحله تصویب رسمی است و برای اجرا باید تامین اعتبار شود.

وی با اشاره به کنترل روند بحران منابع آب زیرزمینی با تصویب و اجرای این طرح، افزود: نصب شمارش‌گرهای هوشمند آب و برق برروی چاه‌های برقی و دیزلی کشاورزی یکی از راهکارهای مطرح شده در این طرح‌هاست که در مرحله نخست چاه‌های برقی و سپس چاه‌های دیزلی زیر پوشش قرار می‌گیرند.

رحمانی ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در اجرای این طرح در سطح کشور پیشرو است.

 

ایسنا

    نظرات