قانون نظام ساخت وساز در کشور بزودی تدوین می شود

قانون نظام ساخت وساز در کشور بزودی تدوین می شود

http://www.bananews.ir/وزیر راه وشهرسازی گفت: قانون نظام ساخت وساز در کشور بزودی تدوین می شود تا رابطه میان مالک، سازنده و نظام کنترلی و قانونگذاری، شفاف و روشن باشد و برای اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان هم گروهی برای اصلاح و بازنگری مأمور شده اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،عباس آخوندی اظهار داشت: در سالهای اخیر قانون نظام مهندسی تدوین شده اما قانون ساخت و ساز هنوز نوشته نشده و از این لحاظ نیازمند بازنویسی مجدد است.

وزیرراه و شهرسازی درباره مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نیز گفت : گروهی را برای اصلاح و بازنگری این مبحث از نظام مهندسی مامور کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تنگناهای اقتصادی گفت: در سال های اخیر بودجه‌های عمرانی کشور در مقایسه با گذشته کاهش چشمگیری داشته است و امروز بودجه عمرانی کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که نمی‌تواند جوابگوی پروژه‌های مختلف در سطح کشور باشد.

آخوندی افزود: قدرت بانک‌های کشور برای پرداخت وام و تسهیلات به بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌ها کاهش یافته است و در تنگنای سختی هستیم که باید خارج شویم و یکی از شرایط خروج از این وضعیت درک شرایط و اعتماد به یکدیگر است.

وزیر راه و شهرسازی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه لایجه خروج از رکود دولت به مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در این لایحه برنامه ریزی شده است مطالبات پیمانکاران و عرضه کنندگان کالا‌ها و خدمات به دولت را پرداخت کنیم.

وی افزود: باید دفا‌تر مهندسی احیا شود چرا که قدرت ایجاد خلق ارزش افزوده دارند و از منابع عمده انسانی برای عمران و آبادانی کشور به شمار می‌روند.

آخوندی با بیان اینکه قدرت وام‌دهی بانک‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته است و بیشتر افراد هم برای سرمایه گذاری‌های خود بیشتر به بانک‌ها تکیه دارند، گفت: حدود ۲۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای انجام پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت که حدود نیمی از آن تجدید قراردهای گذشته بوده است.

وی گفت: برای عبور از بحران‌های اقتصادی، فروش ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار پیشنهاد شده است که با فروش آن بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. این لایحه با فوریت به مجلس رفته است و در صورت تصویب حرکت جدیدی را در جامعه صنعتی و مهندسی ایجاد می‌کند.

آخوندی ادامه داد: برای افزایش سرمایه بانکهای دولتی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که امیدواریم با ایجاد رقابت در سرمایه گذاری با بانکهای خصوصی، چرخه اقتصادی به حرکت درآید.

آخوندی اظهار کرد: دولت درپی پرداخت مطالبات پیمانکاران و عرضه کنندگان کالا و خدمات ازطریق فروش اوراق بهادار و تهاتر است که گردش مالی در کشور را افزایش می دهد.

وی افزود: امروز شرایط اداره کشور با توجه به تنگناهای اقتصادی دولت و بخش خصوصی، بسیار سخت شده است و همه باید با درک شرایط و ایجاد فضای همدلی و تعامل و اعتماد متقابل برای خروج از این وضعیت تلاش کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات