اثر روانی طرح مالیات بر خانه‌های خالی بر قیمت مسکن

اثر روانی طرح مالیات بر خانه‌های خالی بر قیمت مسکن

http://www.bananews.ir/باتوجه به مالیات‌هایی که در حوزه مسکن وجود دارد هر مبلغی که بخواهد به این حوزه اضافه شود، تاثیر روانی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،جمشید برزگر، رییس کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان امروز در نشست خبری که به مناسبت همایش سالانه انبوه‌سازان ایران برگزار شد، در پاسخ به ایسنا درباره‌ی طرح مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: هر مبلغی که بخواهد به حوزه مسکن اضافه شود تاثیر روانی خواهد داشت و این سوال مطرح است که تا چه میزان می‌خواهند برای یک بخش مالیات وضع کنند.

وی افزود: مالیات‌هایی از قبیل هشت درصد ارزش افزوده، نقل و انتقال، مالیات اعیانی و غیره همگی هزینه‌هایی هستند که بر تولید تحمیل می‌شوند و روی قیمت تمام شده تاثیر دارند.

رییس کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با اشاره به این‌که ۵۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده که نهایتا هزینه تحمیلی به مصرف‌کننده است، گفت: در کشور‌هایی که می‌خواهند مشکل خانه را حل کنند مالیات گرفته نمی‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در کشور ما هیچ مجتمعی وجود ندارد که بتواند برای اجاره ۱۰۰ طبقه اقدام کند و دلیل این امر آن است که هیچ وقت حمایت‌هایی در این زمینه وجود نداشته است.

برزگر در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد واجد این است برای اقشار میانی جامعه بخشی از نرخ تسهیلات باید پرداخت شود تا سازنده‌ها در محل مناسب اقدام به ساخت کنند تا مشکلات این بخش کاهش یابد.

رییس کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: ما به دولت پیشنهاد می‌دهیم به جای وارد‌شدن به صورت مستقیم به حوزه مسکن بخشی از هزینه‌ها را تامین کند و بگذارند افراد جامعه خودشان انتخاب کنند.

وی در ادامه‌ی نشست خبری خود درباره طرح جامع مسکن اظهار کرد: قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن قانون خوبی بود که اجرا نشد.

رییس کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بیان این‌که طرح جامع مسکن از سال ۱۳۳۵ آغاز شده است، افزود: در این طرح همه بخش‌های مسکن از جمله بافت فرسوده مسکن شهری و روستایی بررسی شده و وضعیت شهرنشینی مشخص شده است.

برزگر با اشاره به این‌که ۴۱ درصد جمعیت شهری کشور فاقد مسکن هستند، گفت: طرح جامع مسکن اجرایی نشده و باید به نیازهای حوزه مسکن پرداخته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: برای کنترل بازار نیاز به دو میلیون مسکن وجود دارد، چرا که شش میلیون زوج در شرف ازدواج وجود دارند که در ۱۰ سال آینده پیش‌بینی می‌شود به جمعیت جوان کشور ۱۰ میلیون نفر اضافه شود.

رییس کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: امیدواریم طرح جامع مسکن برای بافت فرسوده در نظر گرفته شود و در جلسه‌ای که با آقای ایزدی – معاون وزیر راه و شهرسازی – داشتیم تفاهم‌نامه‌هایی را برای احیاء بافت فرسوده به امضاء رساندیم.

برزگر با بیان این‌که تامین منابع مالی برای بافت های فرسوده مشارکت می‌خواهد افزود: افراد شش ماه تا یکسال با سرمایه خود کار می‌کنند و بعد از نهایی شدن مراحل ساخت، نیاز به حمایت دارند.

رییس کانون انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خاطر نشان کرد: باید از پتانسیل‌ها استفاده کنیم تا باعث کمبود زمین برای کاشتن یک بسته سیف هم نباشیم.

 

ایسنا

    نظرات