دولت سقف وام ساخت مسکن را ۱۰۰ میلیون تومان کند

دولت سقف وام ساخت مسکن را ۱۰۰ میلیون تومان کند

http://www.bananews.ir/رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن متعلق به تامین زمین است، گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی، توقع این بود که دولت تسهیلاتی به میزان حداقل ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت اختصاص دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،حسام عقبایی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌ها در بازار مسکن واقعی است، هر چند در برخی مناطق هنوز هم پتانسیل و امکان کاهش قیمت وجود دارد، گفت: قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل متعددی مانند وضعیت اقتصادی، تحولات سیاسی و منطقه‌ای، تورم عمومی و رویکردهای بودجه ای کل کشور دارد.

وی با بیان اینکه بااشاره به اینکه باتوجه به این عوامل هرنوع پیش بینی رشد قیمت برای سال آینده غیرمنطقی است، اظهار داشت: تصویب تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن، شروع خوبی برای خروج مسکن از رکود است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بهتر است با توجه به سمت عرضه نیازهای انباشته شده سال‌های قبل، نیاز جدید در این حوزه پوشش داده شود، بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل مشکلات موجود در زمینه تولید مسکن موفق به برقراری توازن بین عرضه و تقاضا نبوده‌ایم و فرآیند تولید نتوانسته آن گونه که باید به نیازهای موجود در این بخش پاسخ دهد.

عقبایی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ساخت و سازها به صورت بومی انجام می‌شود و هنوز مفهوم انبوه سازی به معنای واقعی در کشور نهادینه نشده است، افزود: اختصاص تسهیلات به ساخت مسکن بدون کمترین دخالت دولت در ساخت‌وساز و همچنین افزایش مبلغ وام اقدامی ضروری بود تا از این طریق مردم بتوانند با پس اندازهای خود و کمک دولت، در ازای هر فقره وام، یک واحد مسکن بسازند و در آن ساکن شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور در جایگاهی نیست که بتواند معادل ۸۰ درصد قیمت مسکن تسهیلات خرید را تامین کند با این حال دولت می‌تواند با اعمال مدیریت مالی و هدایت بانکداری و نظارت بر بانک‌ها، سپرده های مردم را به سمت تامین مالی بخش مسکن هدایت کند و از همین مسیر، قدرت خرید مردم را نیز برای تامین مسکن تقویت کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، اظهار داشت: توقع موجود این بود که دولت تسهیلات مناسبی به میزان حداقل ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت اختصاص دهد و امیدواریم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در ادامه، رویکرد افزایشی این تسهیلات را در دستور کار خود قرار دهند.

عقبایی با بیان اینکه هم اکنون بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن متعلق به تامین زمین است، افزود: وام ۵۰ میلیون تومانی تنها هزینه ساخت یک واحد آپارتمان معمولی در حد ۶۰ تا ۷۰ مترمربعی را تامین می‌کند ضمن اینکه هزینه تامین زمین را نیز پوشش نمی دهد، با این وجود با توجه به بضاعت مالی دولت و وضعیت اقتصادی کشور، رقم مصوب شده شروع خوبی برای خروج بخش مسکن از حالت رکود است.

 

مهر

    نظرات