خطوط ریلی باید توان رقابت با جاده را پیدا کنند

خطوط ریلی باید توان رقابت با جاده را پیدا کنند

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امنیت بالا و هزینه‌های پایین خطوط ریلی اظهار کرد:‌باید شبکه راه آهن در اتصال شهرهای حومه به یکدیگر نقش بیشتری ایفا کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،عباس آخوندی که در شانزدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی سخن می گفت، تصریح کرد: صنعت راه آهن با توجه به سابقه ۸۰ ساله‌ای که در اقتصاد ایران داشته خدمات مطلوبی را به مردم ارائه کرده است و مزیت‌های بسیار بالای این طرح باعث شده در تمام اهداف توسعه‌ای کشور این صنعت به عنوان یکی از اولویت‌ها در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: علیرغم تمام برنامه ریزی‌ها و طرح‌هایی که در طول سال‌های گذشته به اجرا در آمده‌اند راه آهن ایران هنوز جای توسعه بسیاری دارد و باید در حوزه‌های مختلف حمل و جابه جایی مسافر و حمل بار نقش بیشتری ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اتصال شهرهای حومه به یکدیگر از اهداف مهم شبکه ریلی به حساب می‌آید، اظهار کرد: متاسفانه راه‌آهن هنوز در اتصال سکونت‌گاه‌های حومه به یکدیگر نقش چندانی ندارد و در زمینه اتصال راه‌ها و مقاصد دور با فاصله‌های طولانی نیز هنوز به جایگاه مورد نظر نرسیده است.

آخوندی با اشاره به نقش مثبت قطارهای شهری در اتصال کم هزینه و با سرعت نقاط مختلف شهر به یکدیگر اظهار کرد:‌ خطوط مترو که از نظر رفاه اجتماعی استفاده بهینه از محیط زیست و اطمینان و سرعت بالا حرف نخست را میزند هنوز در بسیاری از شهرهای بزرگ فعال نشده و این مساله نیاز به یک برنامه ریزی جدی دارد.

وی با بیان این‌که درحال حاضر بیش از ۹۵ درصد از ظرفیت حمل مسافر راه آهن در حال استفاده است اظهار کرد: این مساله از یک سو مایه خوشحالی است که مردم تا این اندازه از استفاده خطوط راه آهن استقبال کرده‌اند اما از سوی دیگر جای نگرانی دارد که این ظرفیت محدود بوده و برای توسعه برنامه‌های مسافرتی نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته نقاط و خطوط بسیاری نیز در راه‌آهن وجود دارد که هنوز امکان رقابت با سایر محورهای حمل و نقل به خصوص جاده را ندارد.در حال حاضر خط ریلی تهران – قم فعالیت می‌کند اما با توجه به زمان سفر با قطار ۹۰ دقیقه و زمان سفر از طریق جاده ۵۰ دقیقه است مردم علاقه‌ای به انتخاب قطار ندارند.

آخوندی با بیان این‌که باید برنامه ریزی‌ها به شکلی صورت گیرد که ریل توانایی رقابت با دیگر حوزه‌ها را داشته باشد، گفت: این مساله باید با یک عزم و اراده قطعی رخ دهد تا جایی که خطوط ریلی ایران چه در مسافت‌های کوتاه و چه در راه‌های طولانی توان رقابت با جاده‌ها را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم گسترش توان باری راه آهن نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه بار نکته بسیار مهم نگاه تجاری است باید با بازرگانی سازی خطوط باری راه آهن واردکنندگان و صادرکنندگان را نسبت به واگذاری محموله‌های اقتصادیشان به خطوط ریلی جذب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این اتفاق با دستور انجام نمی‌شود بلکه این توسعه زیرساخت‌های راه آهن است که تاجران و بازرگانان را نسبت به ورود به عرصه ریلی مجاب می کند. از سوی دیگر باید زیرساخت‌های ترکیبی کشور نیز افزایش یابد تا با سهولت دسترسی به شبکه ریلی امکان افزایش نقش راه آهن در حمل بار فراهم شود.

آخوندی با بیان این‌که حمل و نقل ریلی باید به مرحله اتصال درب به درب برسد، تصریح کرد: این تفکر که راه آهن تنها تا نقاط خاصی توانایی حمل بار را دارد باید کنار رفته و با گسترش نفوذ شبکه ریلی در سراسر شهرهای ایران امکان دسترسی به آن به سهولت فراهم شود.

وی از برنامه ریزی برای ارتباط راه آهن ایران به شبکه حمل و نقل ریلی بین المللی نیز سخن گفت و اظهار کرد: این مساله که مورد تاکید مداوم رییس جمهوری قرار دارد در راه آهن جمهوری اسلامی ایران با قدرت در حال پیگیری است و امیدواریم با پایان یافتن طرح‌های احداثی راه آهن ایران از سمت شرق به هرات، از شمال شرق از طریق اینچه برون به ترکمنستان و از شمال غرب به آذربایجان متصل شود. همچنین با بازگشت آرامش سیاسی به کشورهای سوریه و عراق امکان استفاده از زیرساخت‌های موجود در این کشورها نیز فراهم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی به سیاست‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی برای ورود سرمایه‌گذاران به عرصه ریلی کشور نیز اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده با استفاده از بند «ق» تبصره ۲ بودجه سال ۱۳۹۳ اقدامات مثبتی را در این راستا انجام دهد. در این زمینه مذاکرات اولیه با وزارت نفت انجام شده و امیدواریم با مصوبه شورای اقتصاد برنامه ریزی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در حمل و نقل ریلی تکمیل شود.

آخوندی اضافه کرد:‌ در عرصه ناوگان این حمایت‌ها همواره وجود داشته و صندوق توسعه ملی نیز همیشه از ورود سرمایه‌گذاران خصوصی به این عرصه استقبال کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت‌های اقتصادی موجود در شبکه حمل و نقل ریلی لزوم گسترش دسترسی به این خطوط بیش از هر زمان دیگری احساس شود.شهر بزرگی مانند تهران نباید تنها از طریق جنوب شهر به راه آهن وصل شود بلکه باید با اتصال تمام شهرهای بزرگ به ایستگاه‌های مترو و مراکز پر رفت و آمد شرایط لازم برای استفاده همه جانبه مردم از امکانات قطارها فراهم آید.

 

ایسنا

    نظرات