گزارش کمیسیون عمران از بررسی سانحه سقوط جت فالکون در آب‌های کیش

گزارش کمیسیون عمران از بررسی سانحه سقوط جت فالکون در آب‌های کیش

http://www.bananews.ir/کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گزارش بررسی سانحه مورخ ۱۲/۱۲/ ۹۲ سقوط جت فالکون فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری در آب‌های جزیره کیش را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

به گزارش بنانیوز ، متن این گزارش که توسط منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران قرائت شد، آمده است: طبق دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشور و به منظور تامین ایمنی پرواز، تجهیزات کمک ناوبری در مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه‌های کشور، در دوره‌های زمانی مشخص با انجام جت‌های پروازی توسط هواپیمای فلایت جت مجهز، مورد کنترل قرار می‌گیرند.

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی امر در کشور، دو فروند هواپیمای جت فالکون را به این منظور اختصاص داده بود. یک فروند از آنها به علامت ثبت EP-FIC در تاریخ ۱۲/۱۲/۹۲ و در حین انجام مانورهای جت پروازی دچار سانحه شد و با سقوط در آب‌های جزیره کیش تمامی چهار سرنشین آن جان باختند. متاسفانه تاکنون جنازه سرنشین چهارم به دست نیامده است.

در پی این سانحه و با توجه به عملیاتی نبودن دومین فروند جت فالکون ۲۰۰۰، جلساتی در کمیسیون عمران برگزار گردید و با توجه به طولانی شدن عملیات جستجوی لاشه هواپیما، بررسی علل سانحه و همچنین طولانی شدن روند جایگزینی هواپیمای فلایت جت در تاریخ ۲۷/۲/۹۳ هیاتی از کمیسیون عمران به ریاست احمد جباری و عضویت علی‌نعمت چهاردولی نمایندگان عضو عمران از منطقه بازدید کرد و با حضور مسئولین مربوطه به بررسی جوانب امر پرداخت.

 

لازم به ذکر است که این دومین سانحه سقوط هواپیمای کنترل پرواز از سال ۱۳۷۷ است.

در سانحه قبلی که در شهرستان رشت به وقوع پیوست رییس سازمان هواپیمایی کشوری به همراه دیگر سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند.

کمیسیون عمران در ادامه گزارش خود نتایج بررسی را به شرح زیر مکتوب کرده است:

۱ - هواپیمای مزبور باوجود موجود بودن سوابقی از نقص فنی مورد اشاره در گزارش مکتوب سازمان بازرسی کل کشور، از قبیل ایراد در عملکرد موتور، عدم تجهیز به خلبان اتوماتیک (اتو پایلوت) و جعبه سیاه، مجوز پرواز را اخذ کرده و از فرودگاه مهرآباد به قصد کیش حرکت نموده است. هواپیمای مذکور پس از پیاده کردن خدمه کنترل زمینی، عملیات کنترل فرودگاه بین‌المللی کیش را آغاز می‌نماید. در نهمین مانور پروازی و چهار دقیقه پس از آخرین مکالمه با برج مراقبت دچار سانحه می‌گردد. عملیات جستجو به دلیل عدم تجهیز هواپیمای مزبور به سامانه اعلام موقعیت با صرف هزینه و وقت بسیار زیادی مواجه شده و لاشه هواپیما پس از حدود ۷۰ روزدر اعماق دریا مشاهده و فیلمبرداری شده است.

۲ - علیرغم ثبت نشانه‌هایی از بروز مشکل توسط برج مراقبت پرواز و همچنین ناگهانی بودن سانحه، بروز خطای ناشی از عدم وجود تجهیزات کمک ناوبری کافی در هواپیما یا نقص فنی ناگهانی بسیار محتمل می‌باشد. با این وجود جهت احصای علل سانحه لازم است لاشه هواپیما مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

بر اساس گزارشات دریافتی قطعات لاشه هواپیما در کف دریا بسته‌بندی شده اما علیرغم اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر خروج دو هفته‌ای لاشه هواپیما از دریا و با گذشت بیش از دو ماه از موعد اعلامی تا زمان تنظیم این گزارش اقدام موثری به عمل نیامده است.

۳ - اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری پس از این سانحه با اخذ مجوز از شورای عالی امنیت ملی جهت استفاده محدود از هواپیمایی فلایت جت خارجی، نسبت به بررسی و تست تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌ها و مسیرهای پروازی اقدام نمودند اما بر اساس اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری، جت فالکون ۲۰۰۰ موجود باید حداکثر تا پایان مرداد ماه برای کنترل سامانه‌های فلایت جت تجهیز و عملیاتی گردد ولی تاکنون گزارشی مبنی بر انجام موضوع واصل نگردیده است.

۴ - معمولا بررسی علل سوانح هوایی کشور طولانی می‌گردد و با توجه به احتمال قصور دستگاه‌های مرتبط در سوانح و تاثیر آن در روند بررسی‌ها، لازم است مرجع رسیدگی به سوانح مرکب از اعضایی مستقل از دستگاه‌های مسئول باشند. در حال حاضر پیگیری و بررسی سوانح هوایی کشور در صلاحیت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.

۵ - با توجه به کثرت فرودگاه‌های ساحلی و همچنین وجود مسیرهای پروازی بر فراز دریاهای کشور لازم است وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران، برنامه‌ریزی لازم جهت تقویت آمادگی امداد و نجات و جستجو در سوانح هوایی و دریا را به عمل آورند.

لازم است از اقدامات دلسوزانه سازمان منطقه آزاد کیش در امداد و نجات و عملیات جستجوی لاشه هواپیما تقدیر کرد.

در پایان پیشنهاد می‌شود وفق تبصره یک ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پاسخ دولت در خصوص علل تاخیر در خروج لاشه هواپیما و بررسی سانحه، با قرائت در صحن مجلس به اطلاع نمایندگان رسانده شود.

    نظرات