پرداخت تسهیلات مسکن روستایی متوقف شده است

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی متوقف شده است

http://www.bananews.ir/معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب گفت: از ابتدای دولت یازدهم پرداخت تسهیلات در مسکن روستایی متوقف شده و عملا دیگر پرداخت نمی‌شود و روند کندی که ادامه دارد از برنامه‌های سال ۱۳۹۱ است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)،عزیز‌الله مهدیان - معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب - درباره‌ی وضعیت بازسازی مسکن روستایی اظهار کرد: بحث ساخت‌، بازسازی و بهسازی مسکن روستایی، همچنین مقاوم‌سازی آن از سال ۱۳۷۲ و از ابتدای برنامه دوم دولت اعتبارات و تسهیلات آن در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: اختصاص این تسهیلات در طول برنامه‌ی دوم و سوم منجر به ساخت هشت تا ۱۰ هزار واحد شده است.

معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب خاطرنشان کرد: تعداد واحد‌های مسکن روستایی که حدود پنج میلیون واحد هستند عموما مشکل دارند.

مهدیان با بیان این‌که تعداد ۱۰ تا ۲۰ هزار واحد نقش مثبتی بر نوسازی بافت‌های فرسوده دارند، تصریح کرد: از ابتدای برنامه‌ی چهارم توسعه سالی ۲۰۰ هزار واحد در نظر گرفته شده و در برنامه پیش‌بینی شده است.

معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۴ که ابتدای برنامه‌ی چهارم بوده هر ساله ۲۰۰ هزار واحد بازسازی مسکن روستایی تحقق پیدا کرد.

وی با اشاره به این‌که در سال ۱۳۹۱، ۵۴ هزار واحد توسط بانک مرکزی سهمیه ابلاغ شده بود، افزود: اما متاسفانه این مقطع زمانی با پایان دولت دهم برخورد کرد و بانک‌ها دیگر رقبتی برای پرداخت نداشتند که این مساله منجر به کند‌ پیش‌رفتن بازسازی‌ها شد.

مهدیان با بیان این‌که در حال حاضر با توجه به سهمیه سال ۱۳۹۱ هنوز از ۲۵۰ هزار واحد فقط ۱۰۰ هزار واحد آن اجرایی شده است، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۱ تا امروز حدود ۱۰۷ هزار واحد عقد قرار‌داد صورت گرفته است که این امر نشان‌دهنده‌ی آن است که زیر ۵۰ درصد عقد قرار‌داد داشته‌ایم.

معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب خاطر نشان کرد: در حالی که سه سال از اجرایی شدن طرح می‌گذرد، اما در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بانک مرکزی هیچ تسهیلاتی را اعلام نکرده است.

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت یازدهم پرداخت تسهیلات در مسکن روستایی متوقف شده و عملا دیگر پرداخت نمی‌شود و روند کندی که ادامه دارد از برنامه‌های سال ۱۳۹۱ است.

معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب با اشاره به این‌که تا پایان سال ۱۳۹۱برای بیش از یک میلیون و ۹۵۷ هزار و ۶۱۰ واحد تسهیلات تامین شده افزود: این رقم برای روستاها حدود ۱۷هزار میلیارد تومان است.

مهدیان خاطر نشان کرد: از میزان عقد قرار‌دادی که بانک‌ها با مردم داشته‌اند یک میلیون و ۶۲۱ هزار واحد عقد قرار‌داد شده و یک میلیون و ۴۱۵ هزار واحد هم تکمیل شده است.

وی با بیان این‌که این رقم منهای بازسازی مناطق سانحه دیده مانند بم، لرستان، قشم، بوشهر و غیره بوده تصریح کرد: تسهیلات بازسازی از بحث بهسازی مسکن روستایی فاصله دارد.

معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب تاکید کرد: در زمینه‌ی بهسازی مسکن روستایی حدود ۳۵۰ هزار واحد ساخته شده است، یعنی از سال ۱۳۸۴ تا به امروز تعداد خانه‌های ساخته شده بیش از دو میلیون و ۲۶۲ هزار واحد بوده است.

مهدیان خاطر نشان کرد: از این تعداد یک میلیون و ۷۲۰ هزار واحد ساختشان به اتمام رسیده است.

 

ایسنا

    نظرات