افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال تا ۲ سال دیگر

افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال تا ۲ سال دیگر

 

 

 

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال توسط بنیاد مستضعفان و وزارت راه خبر داد و اعلام کرد: قطعه اول این آزادراه تا دو سال دیگر تکمیل و افتتاح می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی که همراه معاون اول رئیس جمهور و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از روند ساخت قطعه یک آزادراه تهران - شمال بازدید کرد، گفت: ساخت آزادراه تهران - شمال از زمان دولت دوم آقای هاشمی مورد توجه بوده است که با طول ۱۲۱ کیلومتری خود موجب کاهش ۶۶ کیلومتری مسیر، افزایش ایمنی، صرفه جویی در مصرف سوخت و موجب آسایش مسافران می شود.

 

پیشرفت ۴۷ درصدی قطعه اول آزادراه

آخوندی با اشاره به اینکه آزادراه تهران - شمال با توجه به گران قیمت بودن آن سه دوره حیات داشته است که امروز برای بار سوم این پروژه با رستاخیز جدید مواجه شده است، توضیح داد: این پروژه چهار قطعه دارد که قطعه اول به طول ۳۲ کیلومتر موجب کاهش بیش از ۶۰ کیلومتر از مسیر می شود و بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد. این قطعه در حال حاضر بیش از ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای ساخت قطعات دو و سه اظهار کرد: افزایش ظرفیت جاده چالوس مورد نیاز منطقه است و این برنامه همزمان با عملیات ساخت آزادراه اجرایی می شود.

قطعه چهار آزادراه بدون تکمیل به اصرار دولت قبل افتتاح شد

وی افزود: قطعه چهار آزادراه تهران - شمال که در دولت قبل با اصرار زیر بار ترافیک رفته است، ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید برای تکمیل آسفالت، خروجی ها و ایمن سازی آن اقدام لازم صورت گیرد و انجام کامل این پروژه در دستور کار قرار دارد.

آخوندی گفت: نیاز داریم برای حفظ باغات کن در تهران تدبیر داشته باشیم و این موضوع در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد تا از دستبرد به باغات کن که برای حفظ آن نیاز به عزم جدی وجود دارد؛ جلوگیری شود.

تفکیک ترافیک باری و سواری از خروجی آزادراه به جاده چالوس

وی اظهار کرد: بر اساس برآورد، روزانه ۲۵ هزار بار ترافیکی از خروجی آزادراه، وارد چالوس می شود که نحوه توزیع این ترافیک مهم است و از بنیاد مستضعفان با توجه به اینکه پروژه را به صورت «طراحی، ساخت و اجرا» در دست دارد، در خواست می کنیم که در این موارد تجدید نظر کند.

آخوندی ادامه داد: تفکیک ترافیک باری و سواری در این مسیر به علت اینکه نزدیک ترین محور اتصال دریای شمال به خلیج فارس است باید مورد توجه قرار گیرد تا ایمنی لازم تامین شود.

تکمیل آزادراه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مردم ۱۸ سال مرتب خبرهایی در مورد این پروژه شنیده اند و برآوردها این است که با قیمت های فعلی تکمیل این آزادراه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که شامل هزار میلیارد تومان در قطعه یک، ۸۵۰۰ میلیارد تومان در قطعات دو و سه و ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه چهارم لازم است که هزینه افزایش ظرفیت جاده چالوس نیز هزینه هایی را در بر دارد.

وی ابراز کرد: آزادراه تهران - شمال پروژه ای گران قیمت است و تاکنون فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته و برای اینکه تعهد بی جا نداشته باشیم اولویت ما تکمیل قطعه یک، افزایش ظرفیت جاده چالوس و تکمیل قطعه چهار است و ساخت قطعات دو و سه در برنامه قرار دارد.

خرسندی از توجه بنیاد مستضعفان به تکمیل آزادراه تهران - شمال

آخوندی با خوش بینی نسبت به ورود رئیس بنیاد مستضعفان به این پروژه که سابقا وزیر راه و ترابری بوده و به توسعه راه ها علاقه مند است، گفت: امیدوارم توجه شخصی وی موجب تسریع در اجرای این پروژه شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم توسعه جدی خروجی های تهران و گزارش این وزارتخانه در هیات وزیران یادآور شد: روزانه ۱۱۰ هزار تردد در مسیر کرج به قزوین تردد دارند که بیش از دو برابر ظرفیت آن است. همچنین در محور قم روزانه ۵۰ هزار تردد صورت می گیرد و محورهای فیروزکوه و هراز و جاده امام رضا در وضعیت فوق العاده سنگین از لحاظ ترافیک قرار دارند و در ایامی در سال با راه بندان مواجه می شویم.

وی تاکید کرد: چاره ای نداریم تا قسمتی از ترافیک جاده ها را به ریل منتقل کنیم و مسیرهایی که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار تردد دارند از نظر ترافیک ریلی مقرون به صرفه خواهند بود اگرچه نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد.

تجدید قرارداد با پیمانکار چینی براس ساخت قطعه اول آزادراه

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برای تکمیل قطعه یک، تفاهم نامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان انجام شده و با پیمانکار چینی تجدید قرارداد شده است که کار ساخت پل ها و تونل ها را به اتمام برسانند و بقیه کار توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود.

آخوندی در ادامه اعلام کرد: تلاش بر این است که تمام کف این جاده به صورت بتن غلتکی با استفاده از فناوری های نوین با رویه ای از قیر که کاهش صدا را در پی دارد اجرا شود.

وی افزود: یکی از مباحث مهم خروجی آزادراه در تهران حفظ باغات کن و کنترل و توزیع ترافیک در چالوس است که امیدواریم با کمک شریک پروژه (بنیاد) بتوانیم فضایی جدید و فصلی جدید را در اجرای این پروژه داشته باشیم.

 

ایسنا

 

 

 

    نظرات