روس‌ها برای راه‌آهن ایران نیز برنامه‌ای ویژه دارند

روس‌ها برای راه‌آهن ایران نیز برنامه‌ای ویژه دارند

http://www.bananews.ir/رئیس اتحادیه ملی راه آهن روسیه از همکاری ریلی ایران با این کشور خبر داده است. همکاری که می‌تواند از یکسو به اهداف توسعه‌ای ایران کمک کند و از سوی دیگر روس‌ها را در روزهای تنهایی اقتصادی یاری کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irپس از تغییر و تحولات سیاسی در اوکراین و بالا گرفتن منازعات سیاسی روسیه با کشورهای اروپایی بر سر این کشور تحریم‌های اقتصادی دامن این کشور شرق اروپایی را نیز گرفت. اتفاقی که برای ابرقدرت سال های نه چندان دور جهان چندان نیز خوشایند نبود. روس‌ها پس ازاین اتفاق تلاش کردند به بازارهای باقیمانده موجود خود توجه بیشتری کنند و در این زمینه ایران به عنوان همسایه جنوبی روسیه که از یک سو منابع بالای انرژی و اقتصادی صادراتی دارد و از سوی دیگر امکان بالایی برای تبادلات اقتصادی در آن وجود دارد جز بهترین گزینه‌ها بود.

 

در این بین همکاری روس‌ها با ایرانی‌ها در زمینه فعالیت‌های زیربنایی اقتصاد نیز وارد مرحله جدیدی شد و مذاکراتی در رابطه با همکاری های هوایی و بندری با ایران شکل گرفت.

مذاکراتی که به نظر می رسد این بار به حوزه ریل نیز کشیده شده و طبق اعلام رئیس اتحادیه ملی راه آهن روسیه احتمالا به یک همکاری همه جانبه ریلی بین دو کشور منجر خواهد شد.

طبق اعلام وی اتحادیه راه‌آهن روسیه نزدیک به ۲۳ هزار شرکت زیربنا دارد که در حوزه های مختلف راه آهن فعالند . با توجه به نیاز روز افزون ایران به فناوری‌های جدید و کاربرد عملیاتی خطوط ریلی این مساله می تواند به اهداف ایران کمک شایانی کند. تا سال ۱۴۰۴ طول خطوط ریلی فعال در ایران باید به بیش از دو برابر آنچه امروز فعال است برسد که این مساله از یک سو نیاز به تامین منابع گسترده و از سوی دیگر نیاز به شکل گیری قراردادهای اقتصادی مدون با کشورهای صادرکننده فناوری ریلی دارد.

اتصال ایران از طریق خطوط ریلی به کشورهای همسایه و گسترش نقش این ناوگان در ترانزیت کالا از جمله اهدافی است که با در نظر گرفتن نقش روسیه در اقتصاد منطقه می تواند با این همکاری‌ها به خود شکلی جدید بگیرد.

هر چند تاکنون طرف ایرانی در رابطه با نهایی شدن این قراردادها با روس‌ها سخن خاصی به میان نیاورده اما به نظر می رسد محدود شدن بازار اروپایی این همسایه شمالی ایران چشمان ساکنان مسکو را به سمت ایران نشانه رفته است و این موضوع در آینده می‌تواند ساختار اقتصادی دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند.

 

ایسنا

    نظرات