دلایل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها در ایران

دلایل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها در ایران

http://www.bananews.ir/دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران تاکید کرد: عمر مفید ساختمان‌ها و سیستم‌های ساخته شده پایین است و این معضل یک بخش اقتصادی و یک بخش فنی دارد که در حال حاضر بخش اقتصادی‌اش پررنگ‌تر و منافع اقتصادی باعث تخریب این سرمایه های ملی شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمدمهدی مافی، دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران درباره پایین بودن عمر مفید ساختمان ها در کشور اظهار کرد: دلیل اصلی و عمده، تراکمی است که در ساختمان های قدیمی استفاده شده است. معمولا ساختمان‌های قدیمی بناهایی هستند که تراکم کمی به آن ها تعلق گرفته و آنچه که ارزش افزوده و افزایش ارزش بنا است متعلق به مالکین این ساختمان‌ها می شود و میزانش بیش از هزینه‌هایی است که پرداخت کرده‌اند.

 

وی افزود: یعنی علت اصلی تخریب این ساختمان‌ها که ثروت ملی نیز هستند، ارزش افزوده‌ای است که از میزان تراکمی که به آنها تعلق می گیرد، به دست می‌آید.

دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان این‌که عمر مفید ساختمان‌ها و سیستم‌های ساخته شده برای صد سال در نظر گرفته نمی شود، تصریح کرد: این مساله یک معضل فنی، مقرراتی و اجرایی است.

مافی در ادامه گفت: این معضل یک بخش اقتصادی و یک بخش فنی دارد که در حال حاضر بخش اقتصادی‌اش پررنگ‌تر است و منافع اقتصادی باعث تخریب این ثروت ملی شده است.

وی با اشاره به این‌که منافع بلندمدت در طرح جامع و برآوردهای لازم پیش پیش بینی نشده، تصریح کرد: مسائل شهرسازی و شرایط زیست محیطی در شهرها برای ۲۰ سال آینده به خوبی ارزیابی نشده است.

دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان این‌که امروزه به این معضل رسیده‌ایم که عمر مفید ساختمان‌ها بسیارپایین است، تاکید کرد: این اتفاقی است که در سال‌های آینده هم شاهد آن خواهیم بود.

مافی خاطرنشان کرد:‌ در ۲۰ سال آینده با توجه به ساختمان‌هایی که امروز به آن‌ها جواز داده می‌شود این مشکلات ادامه خواهد داشت چرا که مقررات کلی و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در سطح جامعه به گونه ای پیش می رود که این معضل همچنان پابرجا است.

وی با اشاره به این‌که شهرداری ها می توانند جلوی تخریب‌های زودتر از موعد را بگیرند، افزود: باید از اضافه تراکمی که به این ساختمان ها تعلق می گیرد جلوگیری کنند و مقررات سخت تری در نظر گرفته شود.

مافی با اشاره به این‌که این تصمیم گیری در برخی موارد معضلاتی هم دارد، تاکید کرد: ساختمان هایی که ۲۵ سال پیش ساخته شده اند با شرایط سازه‌ای و طراحی‌های ضعیفی بوده که پایداری لازم را در مقابل زلزله ندارند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص ها و معیارهای خوبی برای مقاوم سازی ساختمان‌ها نداریم وباید آن ها را به سمت مقاوم سازی ببریم و در گام بعدی از تخریب آن ها جلوگیری کنیم.

دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان این‌که مسائل زیست محیطی در ساخت ساختمان ها کمتر رعایت می شود، افزود: مسائل مربوط به ذخیره انرژی، استفاده از انرژی بهینه ، چرخه آب و انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌ها دیده نمی شود.

مافی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط آسایش و آرامشی که از یک ساختمان می خواهیم وجود ندارد.

 

ایسنا

    نظرات