کاهش معنادار قیمت اوراق تسهیلات مسکن

کاهش معنادار قیمت اوراق تسهیلات مسکن

http://www.bananews.ir/اوراق تسهیلات مسکن که در ماه‌های گذشته قیمت‌های عجیب و غریبی را تجربه کرده و حتی تا سطح ۱۰۰ هزار تومان بالا رفته بود، به شکل محسوسی کاهش یافت و به سطح ۸۰ هزار تومان رسید.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irقیمت اوراق تسهیلات مسکن که در شهریور ماه به دلیل رشدهای فزاینده به سوژه اول رسانه ها تبدیل شده و نگرانی‌های زیادی را در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده بود، بعد از مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای افت قابل توجهی کرد و تا سطح ۸۰ هزار تومان نزول کرد.

 

بر این اساس مشخص شدن نتیجه مذاکرات و افت قیمت نفت موجب ایجاد التهاب در بازارهای سرمایه گذاری شد به طوری که قیمت دلار و طلا افزایش یافت و شاخص بورس تهران ریزش کرد و به طبع آن اوراق تسهیلات مسکن نیز افت قابل توجهی را تجربه کرد به طوری که اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت ۱۳۹۳ که در ۲۶ شهریور ماه با قیمت ۱۰۰ هزار تومان معامله می شد، در آبان ماه روند نزولی پیدا کرد و قیمت آن بعد از مذاکرات سوم آذر از ۸۷ هزار تومان به ۷۸ هزار تومان رسید.

به این ترتیب دولت که از ابتدای سال تا کنون با اتخاذ شیوه های مختلف سعی داشت تا افزایش قیمت "تسه" ها را کنترل کند،اکنون با روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن و کنترل عرضه و تقاضا مواجه شده است.زیرا در زمانیکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن رشد چشمگیری را تجربه می کرد،شائبه سفته بازی در این اوراق شدت گرفت و کارشناسان معتقد بودند که با وجود رکود حاکم در بخش مسکن، تقاضای موجود در این اوراق، وارد مسکن نشده و تنها عده‌ای سودجو با هدف سفته‌بازی این اوراق را خرید و فروش می‌کنند.

افزایش قیمت "تسه" در فرابورس تا جایی پیش رفت که محدودیت‌هایی برای این اوراق در نظر گرفته شد. زیرا اوراق موجود در بازار دیگر کفاف متقاضیان را نمی کرد به طوری که قبل از افزایش میزان وام مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان،روند عرضه و تقاضا در بازار این اوراق متعادل بود و حتی مازاد عرضه هم در آن وجود داشت به طوری که بانک مسکن ماهانه ۳۱۷میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن برای ۱۹۰ میلیون تقاضا منتشر می‌کرد، اما از دی‌ماه سال گذشته و همزمان با افزایش مبلغ وام مسکن، تفاضای خرید این اوراق به ‌شدت افزایش پیدا کرد و از ۱۹۰ میلیارد تومان به بیش از ۵۶۰میلیارد تومان رسید.

بر این اساس قیمت‌" تسه" نیز روند صعودی خود را آغاز کرد و از محدوده ۳۵ هزار تومان در دی ماه سال گذشته به ۶۴ هزار تومان در ابتدای سال و حدود ۱۰۰ هزار تومان در شهریور ماه رسید،اما از تاریخ سوم آذر ماه و تمدید زمان مذاکرات هسته ای، قیمت این اوراق افت معناداری را تجربه کرد به طوری که "تسه" ها اکنون در محدوده ی ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان در حال معامله هستند که این کاهش برای متقاضیان واقعی خرید مسکن مناسب است . زیرا در زمان افزایش قیمت این اوراق،مردمی که متقاضی خرید خانه بودند، باید بیش از ۹ میلیون تومان برای خرید این اوراق هزینه می کردند اما با رسیدن قیمت این اوراق به ۸۰ هزار تومان،افراد با صرف هزینه ۷میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می توان این برگه ها را خرید.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت این اوراق، ادامه رکود در بازار مسکن است به طوری که با توقف خرید و فروش در بخش مسکن، تقاضای موجود برای خرید این اوراق نیز کاهش پیدا کرده و به کمتر از ۳۰۰میلیارد تومان در‌ ماه رسیده به طوری که در حال حاضر تقاضا بر عرضه پیشی ندارد و قیمت این اوراق متعادل شده است.

بنابراین با توجه به اینکه پیش بینی می شود رکود بخش مسکن تا پایان سال ادامه داشته باشد،به نظر می رسد که روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز ادامه داشته باشد و حداقل تا پایان سال دیگر شاهد افزایش قیمت این اوراق نباشیم.

 

ایسنا

    نظرات