افزایش تسهیلات خرید مسکن از واجبات است

افزایش تسهیلات خرید مسکن از واجبات است

http://www.bananews.ir/رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه تاخیر در تصویب افزایش تسهیلات خرید مسکن می‌تواند رکود موجود در بازار معاملات واحدهای مسکونی را تشدید کند، گفت: افزایش تسهیلات خرید مسکن به خصوص در کلانشهرها، از جمله تهران در شرایط فعلی یکی از واجب ترین اقداماتی است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحسام عقبائی اظهار کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار می رود در ادامه جو مثبتی که طی یکسال اخیر در کشور در راستای امیدواری به مسایل اقتصادی، سیاسی و ... ایجاد شده است، قبل از پایان سال ۹۳، با افزایش رقم تسهیلات خرید و ساخت مسکن و اجرای طرح های تامین مسکن برای گروه های کم درآمد، گام مثبتی در جهت خروج بازار معاملات مسکن از حالت رکود بردارد.

 

وی با بیان اینکه به تعویق انداختن افزایش تسهیلات تامین مسکن چه در بخش ساخت و چه در بخش خرید می‌تواند از موجبات ایجاد ناامیدی در مردم به خصوص طبقات متوسط رو به پایین جامعه باشد، تصریح کرد: هر چند دولت در فاز اول، افزایش تسهیلات ساخت و نوسازی در بافت فرسوده تا سقف ۵۰ میلیون تومان را تصویب و در دستور کار قرار داده است اما، این اقدام نباید تنها به بافت فرسوده منحصر شود بلکه دولت باید با تدابیر ویژه برای سایر مناطق نیز به تناسب نیاز موجود تسهیلات مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد.

مدیریت مالی بانک ها، شرط لازم

وی همچنین با تاکید بر ضرورت اعمال مدیریت مالی درست در سیستم بانکی کشور به خصوص بانک عامل مسکن، تصریح کرد: دولت باید تدابیری اتخاذ کند که در پی آن بانک‌ها به جای آنکه نقدینگی های مردم را در هلدینگ های ساختمانی سرمایه گذاری و از این طریق سود قابل توجهی را نصیب خود کنند ، از این موجودی در جهت تسهیلات دهی به بخش مسکن استفاده کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: از سوی دیگر نباید در پرداخت تسهیلات مسکن رانت جویی و تبعیض حاکم شود چرا که با توجه به وضعیت تورم در کشور و همچنین کاهش قدرت خرید در میان اقشار متوسط رو به پایین جامعه، کمک به افزایش تسهیلات بانکی به منظور افزایش سقف وام و توان وام دهی بانک ها می تواند گامی مثبت در جهت حمایت از تولید و تامین مسکن محسوب شود.

وی با بیان اینکه بر مبنای آمارهای اعلام شده از سوی برخی مراجع آماری معتبر در کشور، تامین یک آپارتمان معمولی از سوی اقشار متوسط جامعه در کلانشهری مانند تهران حدود ۴۰ سال زمان می برد، اظهار کرد: با وجود این گونه آمارها و با توجه به رشد نامتوازن قیمت مسکن در سال های اخیر باید حمایت های بانکی و دولتی با رشد بهتری به متقاضیان ارائه شود.

آمادگی برای جذب سرمایه های سرگردان

عقبائی همچنین با اشاره به تحولات اخیر بازارهای طلا و ارز، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون حجم قابل توجهی سرمایه های سرگردان در دست مردم وجود دارد که با تحولات اقتصادی یکباره به بازارهایی مانند طلا و ارز سرازیر و منجر به نوسانات غیر منطقی در این بازارها می شود باید این سرمایه ها به بازار مسکن هدایت شود.

وی ادامه داد: هدایت این سرمایه ها به بازار مسکن منجر به رونق معاملات در این بازار، افزایش گردش مالی در بازار معاملات مسکن و در نهایت ایجاد رونق در این بازار و سایر بخش های اقتصادی می شود.

عقبائی افزود: هم اکنون بازار مسکن آمادگی پذیرش این سرمایه ها را در خود دارد و می تواند علاوه بر مزایای ذکر شده حباب های موجود در سایر بازارهای اقتصادی را هم کنترل کند.

وی تاکید کرد: دولت، مجلس، بانک مرکزی و تمام دست اندرکاران و تاثیرگذاران در بازار مسکن باید هر چه سریعتر افزایش سقف تسهیلات مسکن را اجرایی کنند.

 

ایسنا

    نظرات