پروازهای چارتر بلای جان مسافران کربلا

پروازهای چارتر بلای جان مسافران کربلا

http://www.bananews.ir/با توجه به اوج رسیدن سفرهای زائران کربلا و نجف در ایام اربعین میزان تقاضا برای پروازهای مستقیم به عراق نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند و این عاملی است برای برخی از افراد که با بالا بردن قیمت بلیت‌ها از این مساله تنها به کسب سود خود بیاندیشند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحضور میلیونی زائران کربلا و نجف در روزهای گذشته در کشور عراق باعث شده کمبود امکانات و منابع لازم برای اسکان و عبور این زائران بیش از پیش مشخص شود.

تجمع چندین هزار نفری مسافران زمینی در مرزهای ایران با عراق که به توقف رفت و آمدهای چند روز در مرز شلمچه انجامید و البته مشکلات اسکان این افراد درحوالی مرز و مناطق نزدیک به آن باعث بر هم خوردن برنامه سفری بسیاری از آن‌ها شده است.

در کنار آن اما یکی از اصلی ترین ابهام های موجود برای مسافران عراق بحث نحوه رفت و آمد به آنجا است.

در کنار گروهی که به شکل پیاده به عراق سفر می کنند بسیاری از مسافران با وسایل زمینی و هوایی خود را به این کشور می‌رسانند. این درحالی است که با توجه به بالا بودن تقاضا و کاهش قابل توجه میزان عرضه نسبت به آن در روزهای گذشته قیمت سفر با هر گونه وسایل نقلیه به سمت عراق سر به فلک گذاشته است.

جدای از برنامه‌های سفری اتوبوس‌های عمومی کشور که به شکل رسمی از طریق ترمینال‌ها به سمت مرزهای عراق حرکت می کند والبته از مدت ها پیش فهرست مسافران آن ها پر شده تعدادی از اتوبوس‌ها نیز هستند که به شکل غیر رسمی تهران و مناطق پرجمعیت ایران را به سمت مرزهای عراق حرکت می کنند که با توجه به خاصیتشان قابلیت تضمین نرخ بلیت را ندارند.

البته با توجه به پایین بودن قیمت بلیت اتوبوس نسبت به سایر وسایل حمل و نقل، حتی افزایش چند برابری قیمت بلیت در این روزها نیز برای بسیاری از مسافران جنبه منفی نداشته و آن‌ها را از برنامه سفرشان منصرف نمی‌کند.

اما در این بین آنچه نظم بازار را به هم ریخته و برای بسیاری از مسافران مشکل ساز شده است قیمت روز افزون بلیت پروازهای هوایی است.

با توجه به این که برخی از آژانس‌ها ترجیح می دهند از مدت ها قبل و پیش از رسیدن زمان پیک سفر پروازهای مقاصد پر مسافر را به شکل چارتر تنظیم کنند این روزها قیمت بلیت هواپیما به مقصد عراق که به طور خاصی در نجف و بغداد می نشینند افزایشی غیر قابل تصور داشته است.

این افزایش باعث شده پای رییس سازمان هواپیمایی کشور به مجلس نیز باز شود تا جهانگیریان درباره آنچه سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در روزهای گذشته خوانده پاسخگو باشد.

البته رییس سازمان هواپیمایی نیز دلیل اصلی این افزایش قیمت را پروازهای چارتر عنوان کرده است.

پروازهایی که با توجه به ماهیت متفاوتشان از پروازهای معمولی برای آژانس و یا شخصیت حقوقی که آن را چارتر کرده امکان خرید و فروش بلیت با کمترین نظارت را فراهم می کند و همان طور که در روزهای پر مسافر در رابطه با بسیاری از مسیرهای داخلی اتفاق افتاده این روزها نیز قیمت بلیت سفر به عراق را بیش از ۴۰۰ درصد افزایش دهد.

هر چند با وجود این افزایش غیر قابل توجیه همچنان تعداد زیادی از مسافران نجف و کربلا برای خرید این بلیت‌ها صف کشیده اند اما مشخص نیست نحوه برخورد نظارتی با افرادی که با استفاده از امکان چارتر در این روزها تنها به سودجویی می پردازند چیست؟

به خصوص در زمانی که سازمان هواپیمایی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را به آینده موکول کرده و این مساله را منوط به بالا بردن سطح توانایی ایرلاین‌های داخلی کرده است و نظارت‌ها درباره نحوه خرید و فروش بلیت با شرایط وضع شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور ادامه دارد مشخص نیست سرنوشت پروازهای چارتری که در اوج روزهای پر سفر بیش از چند برابر روزهای معمول از مسافران هزینه بلیت دریافت می کنند چیست و چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

 

ایسنا

    نظرات