مشکلات سازه‌ای علت تخریب کمتر از پنج درصد ساختمان‌هاست

مشکلات سازه‌ای علت تخریب کمتر از پنج درصد ساختمان‌هاست

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر تخریب‌ها عمدتا برای تجدید بنا صورت می‌گیرد و مشکلات سازه‌ای در تخریب‌ها کمتر از پنج درصد است.

 به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد جعفر علیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی درباره عمر مفید ساختمان ها و وضعیت مصالح به کار رفته در کشور، اظهار کرد: در بخش دولتی الزامی وجود دارد که تمامی مصالح بر این اساس باید آزمایش شوند.

وی افزود: بتن، میلگرد، سیمان و آجر از جمله مصالحی است که باید آزمایشات خاصی روی آنها صورت گیرد.

رییس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی درباره تخریب ساختمان‌ها با بیان این که از نظر آیین‌نامه که نیاز به ارتقا داریم، افزود: اما برای بهینه سازی ساخت و ساز عمومی در کل کشور اقداماتی صورت گرفته است.

علیزاده با اشاره به این که اقداماتی در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در حال انجام شدن است، تصریح کرد: افزایش و بهینه سازی، به شعبه‌های فنی استان‌ها و شهرداری‌ها نیز بر می‌گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر در حال حاضر عمر مفید ساختمانها را ۳۰ تا ۴۰ سال در نظر بگیریم می‌توان گفت هزینه‌ای که هر فرد برای یک واحد مسکونی صرف می‌کند اتلاف عظیمی دارد.

وی با بیان این که برای هر حل این موضوع نیاز به عزم کلی داریم، تصریح کرد: نسبت به قبل تا حدودی بهبود وضعیت ایجاد شده است، به طوری که در زلزله‌هایی که صورت گرفته شاهد کاهش تلفات بوده ایم.

رییس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی تخریب ساختمان‌ها با بیان این که قسمتی از کاهش عمر مفید ساختمانها در کشور ناشی از روند ساخت و سازهای جدید است، افزود: در کلانشهرها آمار تخریب ساختمان ها به دلیل مشکلات سازه‌ای کمتر از پنج درصد است و تخریب هایی که صورت می‌گیرد برای تجدید بناست.

وی خاطر نشان کرد: عمر مفید ساختمان ها اگر روند ساختمان با طراحی و سیستم‌ ساز و کار مناسبی به گونه‌ای که مصالح خوب و نظارت مناسب وجود داشته باشد می‌تواند تا ۹۰ سال هم به طول بیانجامد.

علیزاده با بیان این که درصدی از پایین بودن عمر مفید ساختمانها ناشی از ارزش افزوده ای است که در ساختمانها وجود دارد ، تصریح کرد: قسمتی هم مربوط به پایین بودن کیفیت مصالح و عدم الزامات طراحی و ساخت است که این موارد قطعا در دستور کار قرار دارد.

 

ایسنا

    نظرات