تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی/ تخلف در ساخت ۸۰ پروژه بلندمرتبه

تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی/ تخلف در ساخت ۸۰ پروژه بلندمرتبه

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی، گفت: برای ۸۰ پروژه پروانه ساختمانی صادر شده است در حالی که هیچ کدام روی پهنه بلندمرتبه سازی نیست.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irپیروز حناچی در نشستی خبری با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بلندمرتبه سازی در ۱۹، ۲۰ و ۲۱ دی ماه امسال، گفت: بطور منطقی و با نگاه تخصصی نمی توانیم با موضوع بلندمرتبه سازی مخالف باشیم.

وی با بیان اینکه الان چنددهه است که توصیه برای افزایش تراکم در مناطق مسکونی صورت نمی گیرد، افزود: اما در کشور ما به دلیل اینکه بلندمرتبه سازی قاعده مند صورت نگرفته است اتفاقای افتاده که بسیار مهم هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی و جلوگیری از ساخت و ساز در شمال تهران، و تبدیل کاربری های خدماتی به مسکونی، اظهار داشت: بخشی از این ساخت و سازها مربوط به کمیسیون ماده ۵ است و در حال حاضر این کمیسیون متوقف شده تا ضوابط بلندمرتبه سازی ابلاغ شود. و رعایت پهنه های بلندمرتبه سازی در طرح جامع حتما جزو الزمات است.

حناچی تصریح کرد:بخشی از اینها مربوط به ضوابط باغات بوده زیرا بخش عمده ای از باغات شهر تهران به قطعات نسبتا بزرگ که بیش از ۳ هزار مترمربع بودند شامل می شود که این ضوابط هم اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این ها مربوط به تغییرات پهنه ها است که در دبیرخانه شورای عالی در حال بررسی است و حجم وسیعی دارد، گفت: اما پروژه هایی که شروع شده و پروانه ساخت گرفته اند را نمی توانیم از ادامه ساخت جلوگیری کنیم و در برخی موارد بصورت رندوم به سراغ این پروژه ها رفتیم که بسیار توجیه نداشتند یا مستقیم بخش خدمات عمومی را نشانه گرفته بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اما بقیه مواردهایی که پروانه صادر شده که بیش از ۸۰ مورد است که متاسفانه هیچ کدام روی پهنه های بلندمرتبه سازی نیست شاید کار زیادی نتوانیم انجام دهیم ضمن آنکه وارد شدن در این حوزه ها به معنای قفل شدن نظام مدیریت شهری است که البته هدف ما این نبوده است زیرا می خواستیم این روند اصلاح شود

حناچی تصریح کرد: بخش هایی که ریشه قوانین حقوقی داشته متوقف شده است و در بخش خدمات عمومی با حساسیت بسیار بالا رصد می کنیم و گزارش تغییرات پهنه های وسیع دربیاید پیگیری هایی انجام می شود.

وی همچنین به در نظرگرفتن حقوق شهروندی در بلندمرتبه سازی اشاره کرد و گفت: تلاش این کنفرانس این است که ضمن آنکه بلندمرتبه سازی را نفی نمی کند بتواند به سمت حرکت اصولی حرکت کند. ضمن آنکه به ضوابط بلندمرتبه سازی را در طرح های توسعه و عمران توجه می کنیم.

 

مهر

    نظرات