تعیین نیاز کلانشهرها در طرح جامع مسکن

تعیین نیاز کلانشهرها در طرح جامع مسکن

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از جمعیت شهری ایران در هر کلانشهر سکونت دارند، گفت: در طرح جامع مسکن میزان تقاضا و نیاز شهرها به مسکن در کلانشهرها مشخص شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد پژمان در نشست خبری با اشاره به اینکه زمین یکی از مقدمات تامین مسکن است گفت: در گذشته روال این بود که زمین فقط توزیع می شد که این موضوع آسیب هایی را به بخش مسکن وارد می کرد. تاخیر در بنا و یا بورس بازی در بخش زمین از جمله مشکلاتی بود که متوجه این بخش می شود.

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن با اشاره به اینکه به همین جهت به سمت اختصاص زمین برای تولید مسکن نیازمندان پیش رفتیم، گفت: تاسیس صندوق های زمین و ساختمان که زمین را در اختیار افراد حرفه ای قرار می دهیم از جمله این راهکارها است.

پژمان افزود: بنا داریم آماده سازی تحت عنوان نسل سوم آماده سازی ها انجام دهیم و فقط اکتفا به یک خیابان کشی نداشته باشیم بلکه تمامی امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: نمونه این کار آماده سازی در مسکن ویژه تهرانسر است که پیاده رو سازی، مبلمان شهری، احداث فضای سبز، مسجد، ورزشگاه و سایر خدمات را برنامه ریزی کرده ایم و اجرا می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای همراهی با دولت الکترونیک در تلاشیم یک بستر الکترونیکی ایجاد کنیم افزود: بانک اطلاعاتی سامانه جامع اراضی را ساماندهی کردیم و همه استان ها به این سامانه متصل هستند و درصدد هستیم تا تمام فرآیندهای کاری را در بخش آی تی بگذاریم.

پژمان با اشاره به اینکه تا چند ماه آینده یک نسل صددرصد الکترونیکی پیاده سازی می شود بیان کرد: سامانه به گونه ای طراحی شده که آمارهای مورد نیاز را برای ما تولید می کند.

مدیر عامل سازمان زمین و مسکن در خصوص طرح جامع مسکن گفت: کار مطالعاتی این طرح انجام شده و نگاه به وضع موجود در نیازهای آینده بخش مسکن دارد.

وی با تاکید براینکه برآوردها تا سال ۱۴۰۵ انجام شده است گفت: امروزه تقاضای پاسخ داده نشده متراکم داریم و در سال های آینده با نسل جدیدی روبرو هستیم. ضمن آنکه در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی نیاز به تخریب و تجدید بنا داریم.

پژمان افزود: ۸۵ شهر بالای صد هزار نفر جمعیت در کشور وجود دارد و برای تامین مسکن در گام اول تقاضاهای دهک ها را مورد توجه قرار دادیم که تا سال ۱۴۰۵ چه تعداد واحد مسکونی در شهر ها و برای چه گروه هایی نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن با بیان اینکه برای احداث این مسکن ها نیازمند زمین هستیم، بیان کرد: دولت در همه بخش ها زمین ندارد و هنوز سیاست نهایی وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از نیاز مسکن از سوی دولت تعیین می شود و مابقی را باید از بخش های دیگری تامین کرد، گفت: زمین هایی که استعداد تامین مسکن به هر شهری را دارند مشخص می کنیم تا تعداد زمین های خالی مشخص شود.

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن با بیان اینکه در حال حاضر در ۸۵ شهر بالغ بر ۷۰ درصد شهرها مشکل تامین زمین نداریم، گفت: در ۳۰ درصد باقیمانده مقداری کمبود زمین داریم که درصدد شناسایی این مشکلات هستیم.

وی با اشاره به اینکه عمده تراکم تقاضا در کلانشهرها وجود دارد، بیان کرد: ۴۰ درصد جمعیت شهری کشور در هشت کلانشهر سکونت دارند و ما معتقدیم که شهر تهران نباید توسعه پیدا کند.

پژمان افزود: توسعه شهرها، توسعه شهرهای جدید و ایجاد شهرهای جدید در دست بررسی است و در حال تهیه گزارشی در این خصوص هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای حفاظت از اراضی تاکنون روش درستی نداشتیم و همیشه اراضی تصرف می شد گفت: موافقت کردیم تا گارد حفاظت از اراضی داشته باشیم.

 

مهر

    نظرات