افزایش ۱۶۰ درصدی سرمایه بخش سوداگرانه راه و مسکن در ۱۵ سال

افزایش ۱۶۰ درصدی سرمایه بخش سوداگرانه راه و مسکن در ۱۵ سال

http://www.bananews.ir/نحوه خصوصی سازی در کشور از نکات مورد انتقاد وزیر راه و شهرسازی است که به گفته وی، سهم کل خصوصی سازی واقعی در ۱۰ سال گذشته ۴٫۹ درصد بوده و از سال ۷۶ تاکنون از میان بخش‌های حمل و نقل، مسکن و مستغلات تنها درصد تشکیل سرمایه مورد سوم که مربوط به بخش سوداگرانه بوده است رشد ۱۶۰ درصدی را تجربه کرده و در بقیه بخش‌ها با کاهش مواجه بوده‌ایم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعباس آخوندی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با بیان این‌که نتیجه خصوصی سازی در ایران در سال های گذشته تضعیف بخش دولتی به شکل افراطی بوده است، اظهار کرد: به طور کلی ۳۶ درصد به بخش عمومی غیر دولتی واگذار شد، ۲۵ درصد مجدد برگشت دولت بوده است و ۱۹٫۳۸ درصد مربوط به واگذاری‌های سهام عدالت می شود.

وی افزود: از این میان ۱۳ درصد در اختیار نهادهایی است که نمی توان تشخیص داد بخش خصوصی هستند یا دولتی که در واقع به آن‌ها بخش خاکستری می گویند اما به طور کلی درصد کل خصوصی سازی واقعی در این سال‌ها ۴٫۹ درصد بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ۱۰ سال گذشته رقم کلی خصوصی سازی صد میلیارد دلار بوده است، گفت: مشخص نیست که این مبالغ کجا رفته و چگونه کنترل و مدیریت می‌شود. بنابراین در واقع کسانی که از اطلاعات و قدرت بیشتر برخوردار بودند توانستند در این زمینه رانت بیشتری بگیرند.

آخوندی همچنین با اشاره به میزان تشکیل سرمایه در بخش‌های مختلف راه و مسکن در سال ۱۳۹۱ نسبت به ۱۳۷۶ اظهار کرد: تشکیل سرمایه بخش حمل و نقل در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۷۶ حدود ۴۰ درصد و بخش ساختمان در همین سال‌ها بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.این درحالی است که تشکیل سرمایه بخش مستغلات که یک بخش سوداگرانه است با رشد ۱۶۰ درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان این‌که در پی خصوصی سازی باید ببینیم که برای مثال در بخش هوانوردی یا ناوگان ریلی چه سرمایه‌گذاری‌هایی شده است، گفت: در حال حاضر ناوگان جاده‌ای ما ۱۲۷ هزار کامیون دارد که بالای ۲۵ سال عمر و مصرف گازوئیل بالایی دارند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در واقع نحوه خصوصی سازی در ایران و رابطه دولت و بازار دچار یک اختلال اساسی است که نیاز به بازآرایی بسیار زیادی در سازمان اجتماعی دارد و نمی توان آن را با اقتصاد نظری و ریالی حل کرد.

 

ایسنا

    نظرات