اوراق تسهیلات مسکن ارزان شد

اوراق تسهیلات مسکن ارزان شد

http://www.bananews.ir/اوراق تسهیلات مسکن که در ماه‌های گذشته با قیمت های فزایندهای مواجه شده و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده بود،اکنون با کاهش تقاضا مواجه شده و به مدار نزولی برگشته است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاوراق تسهیلات مسکن که در نیمه اول امسال قیمت های عجیبی را تجربه کرده و با وجود رکود بازار مسکن، به قیمت ۱۰۰ هزار تومان معامله می شد ،اکنون با کاهش تقاضا و افت قیمت مواجه شده است.

افزایش تقاضا و قیمت "تسه" ها از دی ماه سال گذشته و با افزایش میزان وام مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان آغاز شد و موجب افزایش شدید تقاضا و در نتیجه به بهم خوردن تعادل در عرضه و افزایش شدید قیمت شد. این افزایش در اردیبهشت امسال و با مطرح شدن شایعه افزایش وام مسکن به ۸۰ میلیون تومان به اوج خود رسید.

هجوم سرمایه گذاران برای خرید این اوراق با هدف کسب سود تا جایی پیش رفت که اوراق موجود در بازار دیگر کفاف متقاضیان را نمی کرد و مسئولان تصمیم گرفتند تا محدودیت‌هایی برای افزایش بی رویه قیمت و جلوگیری از سفته بازی در نظر بگیرند. زیرا در این زمان شائبه سفته بازی در این اوراق شدت گرفت و کارشناسان معتقد بودند که با وجود رکود حاکم در بخش مسکن، تقاضای موجود در این اوراق، وارد مسکن نشده و تنها عده‌ای سودجو با هدف سفته‌بازی این اوراق را خرید و فروش می‌کنند.

اما مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای در سوم آذر ماه روند حرکتی این اوراق را تغییر داد به طوری که کاهش قیمت نفت و ایجاد التهاب در بازارهای سرمایه گذاری موجب شد تا هیجانات موجود در این بازار فروکش کرده و این اوراق افت قابل توجهی را تجربه کند.این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت ۱۳۹۳ که در ۲۶ شهریور ماه با قیمت ۱۰۰ هزار تومان معامله می شد، قیمت آن بعد از مذاکرات سوم آذر به ۷۸ هزار تومان رسید.

اکنون نیز افت شدید تقاضا در این اوراق موجب شده است تا قیمت " تسه" واقعی تر شده و به محدوده ی ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان برسد که این کاهش برای متقاضیان واقعی خرید مسکن مناسب است، زیرا در زمان افزایش قیمت این اوراق متقاضیان خرید خانه باید بیش از ۹ میلیون تومان برای خرید این اوراق هزینه می کردند، اما کنون هزینه آنها تا سطح ۷ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

بررسی وضعیت ارزش عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن نشان می دهد که در حال حاضر ارزش تقاضا ۳۸۰ میلیارد تومان در مقابل ارزش عرضه ۵۰۳ میلیارد تومانی برای این اوراق وجود دارد که این موضوع مهمترین عامل کاهش قیمت اوراق تسهیلات در ماه های اخیر است.

کارشناسان می گویند یکی از دلایل اصلی ارزان شدن این اوراق، ادامه رکود در بازار مسکن است به طوری که با توقف خرید و فروش در بخش مسکن، تقاضای موجود برای خرید این اوراق نیز کاهش پیدا کرده و به کمتر از ۳۰۰میلیارد تومان در‌ ماه رسیده است.

بنابراین با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود رکود بخش مسکن تا پایان سال ادامه داشته باشد، به نظر می رسد که روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز ادامه داشته و حداقل تا پایان سال دیگر قیمت این اوراق با افزایش قابل توجه مواجه نشود.

 

ایسنا

    نظرات