کاخ به جا مانده دوران اشکانی از پلانهای برتر معماری باستانی دنیا

کاخ به جا مانده دوران اشکانی از پلانهای برتر معماری باستانی دنیا

http://www.bananews.ir/در یک کیلومتری جنوب شرقی شهر گیلانغرب اثری تاریخی مربوط به دوره های اشکانی ، سلجوقی ، ساسانی و قاجار است که از سه بخش ویژه شامل بخش رسمی، تشریفاتی، بخش اداری و بخش خصوصی تشکیل شده است و مساحت آن ۷۰ در ۵۰ متر است و تکه سفالهای اشکانی تنها اشیایی بوده که باستان شناسان موفق به شناسایی آنها شده اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irاین آثار تاریخی شهرستان گیلانغرب ،محوطه تاریخی بی نظیر کاخ اربابی است که در مجاورت سراب مورت قرار دارد. این بنا با استفاده از سنگ و ملات گچ و آجر ساخته شده دارای قدمتی ۲۵۰۰ ساله است.

این بنا دارای پلانی منحصر به فرد است و از جمله پلانهای برتر معماری باستانی دنیا به‌شمار می‌رود که دارای راهروها، تالار تشریفات، اتاق تخت‌نشین‌حاکم، محل زندگی خصوصی حاکم و واحدهای اداری، دفتر منشی و پاگردها است.

گچ‌بری‌های به دست آمده از داخل این تالار نشان می‌دهد که تالار مذکور در زمان اشکانی با پلاک و گچ‌بری تزیین شده است و پیرامون این بخش راهروهایی به عرض سه متر و طول ۵۰ متر وجود دارد که از طریق آنها می‌توان وارد واحدهای اداری این مجموعه شد.

دیگر شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد پس از دوره ساسانی در دوران امویه نیز از این بنا مجددا استفاده کرده‌اند و پس از این دوره در دوره سلجوقیان بنای سراب مورت تبدیل به کارگاه صعنتی شده است.

همچنین پس از آن در دوره ایلخانی به محلی برای اطراق کوچ‌نشینان فعلی تبدیل شده که بخشی از سال به ویژه بهار و پاییز در آنجا اطراق می‌کردند.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات