گران سازی ساختمان در کشور/ نبود مدیریت هزینه در ساختمان سازی

گران سازی ساختمان در کشور/ نبود مدیریت هزینه در ساختمان سازی

http://www.bananews.ir/مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با انتقاد از نبود مدیریت هزینه و ساخت در ساختمان سازی، گفت: ساختمان سازی در ایران با هزینه های بیشتر از استاندارد واقعی انجام می شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irغلامرضا هوایی در نشست خبری با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی مهندسی سازه ایران، اظهار داشت: اهمیت سازه های بلند یکی از گرفتاری‌های ما در شهرها است زیرا کمتر به سمت سازه های بلند رفتیم و اگر بتوانیم از اهرم ارتفاع به جای عرض در ساختمان ها استفاده کنیم هزینه ها را کاهش داده و شهر را گسترش نمی دهیم.

وی با بیان اینکه با سازه های بلند، مهندسی سازه را هم توسعه می دهیم، گفت: موضوع مهم دیگر مدیریت پروژه و ساخت است زیرا دیگر ساخت و ساز سنتی جوابگو نیست و باید در کنار کاهش هزینه ها زمان را هم کوتاه کنیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش مهر در مورد مهمترین مشکل سازه های ساختمانی در کشور، افزود: مهمترین مشکل عدم مدیریت هزینه و مدیریت اقتصادی در ساختمان سازی است زیرا ما گران سازی می کنیم و هزینه ساختمان سازی در ایران بالاتر از استانداردها است.

هوایی با اشاره به اینکه به عنوان مثال می توانستیم برج میلاد را با هزینه کمتری بسازیم، گفت: در ساخت و سازهای مسکونی علاوه بر اینکه هزینه ها را با لا می بریم بلکه ساختمان را سنگین می کنیم که در زمان زلزله خطر بیشری را برای ساکنان دارد.

وی به حجم زیاد تولید نخاله های ساختمانی در کشور اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از مشکلات ساخت و ساز مربوط به مدیریت ساخت است، البته ما برای تمامی اینها بسته های عملی داریم اما به شدت نیازمند فرهنگ سازی در ساختمان سازی هستیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: تمامی ساختمان ها از سال ۷۶ تاکنون وبا تدوین قانون نظام مهندسی، از شهرداری پروانه ساختمانی مطابق با مقررات ملی ساختمان گرفتند اما اینکه در عمل چه اتفاقی افتاده است مشخص نیست.

هوایی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از ایمن بودن ساختمان ها نداریم، بیان کرد: اما در بخش بافت های فرسوده و روستاهای بهسازی نشده نگرانی های جدی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه صنعتی سازی به معنای واقعی در کشور اجرا نمی شود، تصریح کرد: صنعتی سازی تردی‌پنل آنچه در مسکن مهر اجرا شده نیست همچنین فناوری‌های نوین نیز در پنجره‌های دوجداره خلاصه نمی‌شود. نباید در کوچه هر کسی یک بیل و فرغون در دست بگیرد و شروع به ساختمان سازی کند باید ساختمان را در بیرون بسازیم و آن را در محل مورد نظر مونتاژ کنیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه نمی‌توانیم در خصوص استاندارد بودن ساختمانهای کشور راستی‌آزمایی انجام دهیم بیان کرد: شهرداری‌ها کارنامه موفقی در این زمینه ندارند در این راستا نیازمند ایجاد کارخانجات مصالح ساختمانی هستیم و باید به جای واردات نخ دندان و چوب بستنی این قبیل کارخانه‌ها را وارد کشور کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی مهندسی سازه‌های ایران، گفت: این همایش در ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 

مهر

    نظرات