ضعف ساختمان‌سازی در برابر زلزله/ ساختمان باید منعطف باشد

ضعف ساختمان‌سازی در برابر زلزله/ ساختمان باید منعطف باشد

http://www.bananews.ir/مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، یکی از اشکالات ساختمان سازی در کشور را میخ کردن ساختمان در زمین دانست و گفت: در زمان زلزله ساختمان باید خم شود اما فرو نریزد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irغلامرضا هوایی درباره مقاومت ساختمان‌ها در مقابل زلزله در کشور، گفت: از نظر سازه‌ای ساختمان‌هایی که از طرف شهرداری به آنها پروانه می‌دهیم و در کنترل سازمان نظام مهندسی هستند را ساختمان‌های مقاومی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه پروانه ساختمانی یعنی در ساخت و ساز حداقل ها رعایت شده است، اظهار داشت: نمی‌توان ریشتر خاصی را برای تخریب ساختمان‌ها در کشور اعلام کرد زیرا یک زمانی زلزله ای ۸ ریشتری می‌آید اما خانه‎ای را خراب نمی کند اما همان خانه با زلزله ۶ ریشتری تخریب شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه خرابی زلزله بستگی به امواج درونی زمین و میزان انتشار امواج دارد، بیان کرد: میزان عمق زلزله، جنس لایه‌های خاک، اندرکنش خاک و سازه و سیستم ساختمان خیلی مهم است.

هوایی با تاکید بر اینکه هرشهری و منطقه‌ای، یک زلزله طرح دارد، گفت: به عنوان مثال، شهر در شادگان در استان خوزستان زلزله ای تعریف نمی‌شود زیرا آنجا زمین حرکت افقی ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما ساختمان‌ها را برای زلزله طرح هرمنطقه‌ای تعریف می‌کنیم، افزود: در زلزله طرح تهران آورده ایم که در صورت وقوع زلزله نباید ساکنان آسیب ببینند و شهر از سرویس خارج شود. اما اینکه در عمل چه اتفاقی می افتد بستگی به نوع سازه‌ها دارد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: در ساخت و ساز موضوع محکم بودن ساختمان برای مقاومت در برابر زلزله مطرح نیست بلکه یا باید نیرو از زیر ساختمان دایورت شود و یا اینکه انرژی به وسیله ساختمان جذب شود به این معنی که ساختمان خم می شود اما نمی شکند.

هوایی، یکی از اشکالات ساختمان سازی در کشور را میخ کردن ساختمان در زمین دانست و گفت: نباید ساختمان را در زمین میخ کرد، این یکی از اشکالات ساخت و ساز است بلکه باید ساختمان‌ها منعطف ساخته شوند.

 

مهر

    نظرات