سازندگان برای کیفیت ساخت و ساز محدودیتی ندارند

سازندگان برای کیفیت ساخت و ساز محدودیتی ندارند

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر سازندگان برای ارتقا کیفیت ساخت و ساز هیچ گونه محدودیتی ندارند و نمی‌توانند این موضوع را بهانه‌ای بر عدم پاسخگویی خود بدانند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irسید محمد پژمان با تاکید بر اینکه زمان و امور در اختیار سازندگان است، اظهار داشت: در حال حاضر نگرانی ما در امور ساخت رعایت حداقل‌های کیفیت است که انتظار داریم سازندگان ان را جدی بگیرند و در برابر آن خود را مسئول بدانند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعتقاد به اینکه هر فردی در حیطه فعالیت خود، خدمتی را که به جامعه ارائه می‌دهد، در برابر آن مسئول است، گفت: تولیدکنندگان مسکن هر خدماتی را که در جامعه ارائه می‌دهند باید با استانداردهای شناخته و تعریف شده‌ای انطباق داشته باشد.

وی در ادامه افزود: انطباق نداشتن کالاهای تولیدی در جامعه با تعاریف شناخته شده و استاندارد موجب کاستی و انحراف در بخش تولید می‌شود که سازنده در برابر این کاستی ملزم به پاسخگویی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ایجاد رابطه سالم میان تولیدکنندگان مسکن و بهره برداران، اضافه کرد: مراجع نظارتی باید در وهله اول به عنوان مدافع حقوق بهره بردار و تولیدکننده در صورت مشاهده هر گونه کاستی در بخش تولید، پاسخ را از تولیدکننده مطالبه کند.

پژمان با بیان اینکه تولیدکنندگان مسکن باید واقف به حداقل‌های استانداردی در تولید مسکن و ساختمان باشند و بدانند چه الزاماتی را رعایت کنند، گفت: از طرفی بهره برداران مسکن در جامعه باید با آگاهی کامل از ویژگی و کیفیت مسکن در صدد تهیه آن برآیند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه نظام واحد مسئولیتی در صنعت ساختمان بلاتکلیف است، افزود: ما باید این نظام را هر چه زود‌تر سامان دهی کنیم تا میان رابطه تولیدکننده و مصرف کننده مسکن هماهنگی و تعادل شکل گیرد.

پژمان با بیان اینکه شکل گیری صندوق بیمه و کیفیت یکی از راهکارهای مناسب در جهت پاسخگویی تولیدکنندگان است، گفت: با مشخص شدن درجه‌های کیفیت در حوزه ساخت و ساز، هم سازنده و هم مصرف کننده آگاه‌تر تولید و خرید می‌کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تنوع وسیع ساخت و ساز در کشور، تاکید کرد: در حال حاضر کیفیت و شاخص‌های استاندارد در کشور به صورت مطلوبی درجه بندی نشده است؛ بنابراین شناخت تولیدکنندگان مسکن و بهره برداران به ایده آل‌های استاندارد امکان پذیر نیست.

وی در ادامه افزود: هر تولیدکننده‌ای باید براساس یک کیفیت مشخص به تولید مسکن بپردازد و درجه تولید خود را براساس استانداردهای تعریف شده اعلام کند.

پژمان تنوع مصالح ساختمانی، تنوع در طراحی و اجرا را از موارد تاثیرگذار در فقر پاسخگویی سازندگان دانست و افزود: تنوع در ساختمان سازی آن قدر بالاست که حتی دو واحد مسکونی کنار هم نیز به جهت کیفیت مشابه هم تولید نمی‌شود که چالشی در حوزه ساخت محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تعریف حداقل‌های استاندارد در صنعت ساختمان را ضروری دانست و تاکید کرد: در وهله اول وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان باید حداقل‌های استاندارد را در جهت رسیدن به رتبه بندی کیفیت در ساختمان سازی تعریف کنند و در اختیار عموم سازندگان قرار دهند.

پژمان اضافه کرد: با شکل گیری این موضوع در صنعت ساختمان، سازنده نیز قبل از ساخت به مراجع ذیربط اعلام می‌کند در چه رتبه‌ای از کیفیت قرار دارد و بر‌‌ همان اساس قیمت گذاری و فروش را مطابق با استانداردهای تعریف شده انجام می‌دهد و پاسخگوی بهره بردار می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات