عزم جدی برای ورود گردشگران به جزیره خارگ

عزم جدی برای ورود گردشگران به جزیره خارگ

http://www.bananews.ir/مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از عزم جدی برای باز شدن راه‌های ورود گردشگران به جزیره زیبای خارگ خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد ابراهیم فروزانی گفت: با توجه به جاذبه‌های منحصر بفرد طبیعی جزیره خارگ و نیز وجود آثار تاریخی فراوان، این جزیره قابلیت زیادی برای توسعه گردشگری دارد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل واقع شدن خارگ در منطقه ویژه نفتی، نمی‌توان آنچنان که باید از پتانسیل‌های گردشگری آن بهره برد، اظهار داشت: تلاش جدی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر برای بازشدن راه ورود گردشگران به این جزیره آغاز شده است.

 

این مقام مسئول در استان بوشهر با اشاره به راه اندازی خط جدید مسافری در مسیر خارگ تاکید کرد: ورود این شناور مسافری مدرن و بکارگیری آن یکی از مهم‌ترین اقدامات اولیه در چارچوب رونق گردشگری دریایی در مسیر بوشهر – خارگ محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکانات گردشگری در جزیره خارگ در حد مطلوب فراهم نیست، گفت: نخستین نیاز اولیه گردشگر برای سفر، مکان اقامتی است که هنوز این امکان اولیه در جزیره خارگ وجود ندارد.

فروزانی اظهار داشت: بنابراین گردشگران علاقه‌مند به خارگ، مجبورند در قالب تورهای یک وزه به این جزیره سفر کنند.

وی تاکید کرد یکی دیگر از اقدامات اولیه باید ایجاد مکان اقامتی مناسب برای گردشگران باشد که البته می‌توان در گام نخست با ایجاد کمپینگ‌های اقامتی موقت این نیاز را برطرف کرد.

فروزانی خاطرنشان کرد: البته در دوره نوروز که تعداد گردشگران زیادی خواستار سفر به خارگ هستند، تورهای ویژه‌ای تشکیل شده بود که با اتمام نوروز این تور‌ها نیز برداشته شد.

وی تاکید کرد: اگر گردشگران علاقه‌مند بخواهند به خارگ سفر کنند باید با دفا‌تر خدمات مسافرتی استان هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند تا شرایط سفرشان فراهم شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اظهار داشت: هم اکنون در حال رایزنی با فرمانداری جزیره خارگ هستیم تا شرایطی فراهم شود که در تمام طول سال بتوانیم شاهد ورود گردشگران علاقه‌مند به این جزیره باشیم.

وی یادآور شد: در این صورت سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز برای ایجاد امکانات گردشگری در این جزیره می‌توانند ورود کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل وجود پایگاه‌های مهم صنعتی و نظامی، رفت و آمد به جزیره خارگ جز برای اهالی و ساکنان آن ممنوع است و کسانی که تمایل به سفر داشته باشند، باید پیشاپیش دلایل سفر خود را به فرمانداری بوشهر یا بخشداری خارگ عرضه و موافقت مکتوب آنان را دریافت کنند.

وی گفت: تورهای دریایی به جزیره خارگ هم اکنون به صورت غیر رسمی و با انجام هماهنگی‌های خاص انجام می‌شود.

به گفته وی، جزیره خارگ از مناطق بسیار قدیمی استان بوشهر و دارای آثار تاریخی و باستانی متعددی است که یک نمونه از آن سنگ‌نوشته‌ای متعلق به دوره هخامنشیان است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه این سنگ نوشته در سال ۸۶ شمسی در جزیره خارگ کشف شده است، خاطرنشان کرد: در این کتیبه عبارتی به خط میخی فارسی باستان نوشته شده و مضمون آن چنین است: «اینجا محل خشک و بی‌آبی بود. من شادی آوردم».

وی ادامه داد: منظور این نوشته، حفر چاه‌ها و قنات‌های متعددی است که در جزیره خارگ و اطراف این کتیبه حفر شده است. این مقام مسئول در بوشهر خاطرنشان کرد: گورمعبدهای پالمیران مربوط به دوره اشکانیان یکی از آثار تاریخی این جزیره است که همچنان بخشی از سنگ‌نوشته‌ها و کنده‌کاری‌های روی دیواره‌های آن به جا مانده است.

معبد پورئیدون، آتشکده زرتشتیان، باغ پرندگان، دره آذرپاد و بقعه میرمحمد حنیفه مربوط به قرن هشتم هجری قمری از دیگر جاذبه‌های این جزیره است.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات