تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی کشور امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی کشور امضا شد

http://www.bananews.ir/نشست مشترک سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با عنایت به اصول ۳،۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و ماده ۳۹ برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم تامین مسکن مناسب برای معلولین و اقشار کم درآمد تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (به نمایندگی علیرضا تابش) و سازمان بهزیستی کشور (همایون هاشمی) امضا شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irعلیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ارتباط با موضوع این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی کشور به منظور عملیات احداث تا سقف ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی ویژه معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی براساس جدول توزیع استانی ارائه شده است.

 

وی همچنین در ارتباط با مدت زمان اجرای این تفاهم‌نامه گفت: مدت اجرای این تفاهم‌نامه از زمان امضا (۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۳) تا زمان اتمام تسهیلات بانکی مصوب سال ۱۳۹۳ که از طرف بانک مرکزی و یا بانک‌های عامل اعلام می‌شود، خواهد بود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در ارتباط با مشمولان روستایی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در این تفاهم‌نامه تصریح کرد: مشمولان روستایی این تفاهم‌نامه معلولان سرپرست خانوار، زنان سرپرست خانوار، خانوارهای حداقل دو عضو معلول تحت تکفل، معلولان مجرد بالای ۲۰ سال، زنان و دختران خود سرپرست بالای ۳۵ سال و فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی و بهبود یافتگان است.

تابش در ارتباط با تعهدات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این تفاهم‌نامه گفت: در اولویت قرار دادن تشکیل پرونده معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و همچنین معرفی افراد حائز شرایط به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات ویژه طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از تعهدات بنیاد انقلاب اسلامی است.

وی همچنین در این باره افزود: از دیگر تعهدات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه نقشه‌های پیپ تهیه شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بدون اخذ هزینه‌های طراحی برای احداث واحدهای مسکونی موضوع این تفاهم‌نامه است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در ارتباط با تبصره‌های این تفاهم‌نامه نیز گفت: تهیه نقشه‌های متناسب با قیمت تمام شده ساختمان در مناطق مختلف و میزان اعتبار در نظر گرفته شده (تسهیلات)، کمک بلاعوض خواهد بود.

تابش ادامه داد: اتخاذ تمهیدات لازم جهت مناسب‌سازی ایجاد واحدهای مسکونی ویژه معلولان و تهیه نقشه‌های اجرایی آن دسته از متقاضیان تحت پوشش که بنا به اعلام سازمان بهزیستی دارای معلولیت باشند و همچنین نظارت فنی در روند عملیات احداث و تعیین روش اجرا از تعهدات این بنیاد است.

وی همچنین ادامه داد: پیگیری و هماهنگی با بهیاری‌ها به منظور اعلام معافیت معلولان و مددجویان تحت پوشش از پرداخت هزینه‌های عوارض صدور پروانه ساختمانی مطابق تبصره ۳ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بند «د» ماده ۳۹ قانون برنامه پنجم توسعه نیز از دیگر وظایف بنیاد مسکن انقلاب در ارتباط با این تفاهم‌نامه است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اظهار کرد: واگذاری زمین به صورت رایگان در مناطق دارای زمین به معلولان و مددجویان تحت پوشش فاقد زمین براساس ضوابط و شرایط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در صورت معرفی افراد حائز شرایط از سوی سازمان بهزیستی کشور و همچنین تایید موضوع توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز از دیگر تعهدات این بنیاد است.

تابش ادامه داد: پرداخت کمک بلاعوض جهت احداث واحد مسکونی از محل حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) برای ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی و در سقف ۲۰ میلیون ریال برای هر واحد (به صورت نقدی یا مصالح)، براساس شرایط و ضوابط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به افراد حائز شرایط از سوی سازمان بهزیستی کشور و همچنین تایید شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و همچنین در خصوص موارد خاص توافق طرفین به متاقضیان تعلق می‌گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: همکاری با معلولان و مددجویان تحت پوشش متقاضی دریافت مصالح از بنیاد جهت تامین مصالح ساختمانی با قیمت تمام شده از قبیل بتون، اسکلت و... از دیگرتعهدات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این تفاهم‌نامه است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ارتباط با تعهدات سازمان بهزیستی کشور در تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: شناسایی معلولان و مددجویان تحت پوشش روستایی فاقد مسکن و یا دارای مسکن غیرمقاوم و ترغیب آنان به منظور احداث و بازسازی واحد مسکونی مورد نیاز در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از وظایف این سازمان است.

تابش ادامه داد: تهیه اطلاعات خام معلولان و مددجویان تحت پوشش متقاضی و همچنین معرفی و ارسال اسامی افراد مذکور حداکثر تا ۳۰ روز پس از امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان بهزیستی کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از وظایف این سازمان است.

وی ضمن اشاره به اینکه معرفی نماینده در سطح استان و شهرستان‌ها جهت همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از وظایف بهزیستی است گفت: مشارکت در تشکیل پرونده معلولان و مددجویان تحت پوشش متقاضی متعاقب با ضوابط ارائه شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معرفی معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط به منظور برقراری معافیت جمعیت هدف از پرداخت هزینه‌های حق انشعابات آب، برق، گاز دفع فاضلاب و همچنین عوارض صدور پروانه ساختمانی مطابق تبصره سه ماده ۹ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بند «د» ماده ۳۹ قانون برنامه پنجم توسعه نیز از وظایف سازمان بهزیستی کشور در این تفاهم‌نامه است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین ضمن بیان اینکه تامین سهم آورده تا سقف ۶۰ میلیون ریال برای هر یک از معلولان و مددجویان تحت پوشش از محل اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین براساس دستورالعمل اجرایی مربوطه از وظایف سازمان بهزیستی کشور است، گفت: پیگیری به منظور ایجاد بستر مناسب جهت بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت خیرین در فرایند دریافت تسهیلات بانکی از تعهدات این سازمان در قبال این تفاهم‌نامه است.

تابش در ارتباط با دستورالعمل‌ اجرایی این تفاهم‌نامه نیز تصریح کرد: دستورالعمل اجرایی فرآیند انجام کار حداکثر ۱۰ روز پس از امضای این تفاهم‌نامه به صورت مشترک توسط معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ادارات کل بهزیستی کل استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان در ارتباط با نظارت بر نحوه اجرای این تفاهم‌نامه و دستورالعمل اجرایی مشترک افزود: کمیته‌ای با حضور مدیرکل مسکن روستایی، مدیرکل نظارت و ارزیابی بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین دبیر ستاد مسکن مددجویان سازمان بهزیستی کشور هر دو ماه یکبار روند اجرای مفاد تفاهم‌نامه و دستورالعمل اجرایی را بررسی و ضمن ارائه گزارش به روسای دو دستگاه، نسبت به حل و فصل اختلافات احتمالی و اتخاذ تدابیر لازم براساس دستورالعمل اجرایی مشترک، اقدام خواهند کرد.

 

ایسنا

    نظرات