وام ۸۰ میلیونی مسکن منتفی نشده است

وام ۸۰ میلیونی مسکن منتفی نشده است

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیف گفته بود به زودی طرح وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی را به شورای پول و اعتبار می‌فرستیم، گفت: در ایران می‌توان حداکثر تا ۵۰ درصد قیمت مسکن را وام پرداخت کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحامد مظاهریان درباره اظهارات سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی مبنی بر مخالف با وام ۸۰ میلیونی مسکن در بانک مرکزی گفت: وام مسکن سطح تقاضای خریدار را افزایش می‌دهد و این سطح تقاضای بالا، تعیین‌کننده قیمت مسکن در بازار است. در همین زمینه و برای افزایش تقاضا افزایش سقف وام مسکن را تقاضا داده بودیم که یک فرد بتواند حداقل ۵۰ درصد قیمت مسکن را وام بگیرد.

وی اضافه کرد: اما روز گذشته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که این بانک با افزایش سقف وام مخالف است؛ هرچند که وی در آن مصاحبه گفته بود نظر رئیس بانک مرکزی می‌تواند متفاوت باشد که این خود نکته ظریفی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین دو سه هفته قبل از آن، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود به زودی طرح افزایش وام مسکن به ۸۰ میلیون تومان را به شورای پول و اعتبار می‌فرستیم؛ بنابراین این اعلام مخالفت، نظر کارشناسی آقای میرمحمدصادقی است و نظر نهایی بانک مرکزی محسوب نمی‌شود، چون ما درخواست خود را به صورت مکتوب و رسمی به بانک مرکزی اعلام کردیم و آنها هم باید پاسخ خود را به همین شکل بدهند تا آن نظر، به عنوان نظر قطعی بانک مرکزی اعلام شود، ضمن اینکه از مصاحبه میرمحمدصادقی برمی‌آید که هنوز تصمیم‌سازی قطعی درباره این موضوع در بانک مرکزی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مبنای محاسباتی کارشناسان این وزارت این بود که به طور متوسط یک خانه در ایران ۲٫۵ میلیون تومان در هر متر مربع محاسبه می‌شود (البته در تهران ۴ تا ۴ و نیم میلیون تومان است ولی ما قیمت کشوری را مبنا قرار دادیم)، افزود: بنابراین یک آپارتمان هشتاد متری را می‌توان در کشور با ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: اگر فردی بتواند ۲۰ میلیون تومان آورده داشته و ۸۰ میلیون تومان هم وام بگیرد با ۱۰۰ میلیون تومان می‌تواند نیمی از هزینه خرید مسکن را تأمین کند. در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن و حتی برخی کشورها هم تا ۱۱۰ درصد قیمت خانه را که شامل خرید لوازم منزل هم می‌شود، به مردم وام می‌دهند.

به گفته مظاهریان، شاخص‌ها و واقعیت‌های اقتصادی کشور ما گویای آن است که در ایران می‌توان حداکثر تا ۵۰ درصد قیمت مسکن را وام پرداخت کرد که باز هم همین مقدار وام، کمک شایانی به خروج مسکن از رکود می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر پاسخ قطعی و نهایی بانک مرکزی، مخالفت با درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش وام فعلی مسکن به ۸۰ میلیون تومان باشد ما به بانک مرکزی می‌گوییم پیشنهاد شما برای مرتفع شدن این مشکل مردم چیست؟ بانک مرکزی بگوید فردی که حتی درآمد خوبی دارد، چگونه می‌تواند خانه‌دار شود.

مظاهریان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برای اقشار فرودست جامعه، طرح مسکن اجتماعی را دارد تأکید کرد: اما برای طبقه متوسط تحصیلکرده کشور بانک مرکزی پاسخ بدهد که چه پیشنهادی برای خانه‌دار شدن آنها دارد؟

 

مهر

    نظرات