بانک مرکزی مجوز راه‌اندازی لیزینگ مسکن را نداده است/ پرداخت ۴۷۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مسکن مهر

بانک مرکزی مجوز راه‌اندازی لیزینگ مسکن را نداده است/ پرداخت ۴۷۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مسکن مهر

http://www.bananews.ir/مدیرعامل بانک مسکن گفـت: بانک مسکن یکی از موفق‌ترین بانک‌ها در بخش معوقات بانکی به شمار می‌رود و تاکنون ۴۷۹ هزار میلیارد ریال به بخش مسکن مهر تسهیلات تزریق کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irبت شکن مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری امروز خود به ارائه عملکرد ۱۰ ماهه این بانک اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲ هزار و۳۸۱ هزار میلیارد ریال مجموع تسهلاتی اعطایی نظام بانکی طبق آمارهای بانک مرکزی است.

وی در ادامه افزود: در ۹ ماه امسال نیز ۲۹۰ هزار میلیارد ریال از ۲ هزار و ۳۸۱ هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات مسکن و ساختمان به متقاضیان پرداخت شده است.

بت شکن تصریح کرد: میزان تسهیلات اعطایی در ۱۰ ماهه امسال ۱۵۶ هزار میلیارد ریال است و تاکنون ۷۴ هزار واحد طی امسال تسهیلات ساخت و ۱۰۱ هزار واحد مسکونی تسهیلات خرید دریافت کرده‌اند که این تسهیلات به نسبت سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه ۳۷۱ هزار واحد مسکونی را بانک مسکن تأمین مالی کرده است افزود: در ۱۰ ماه امسال نیز ۵۴۶ هزار واحد مسکونی تأمین مالی شده است.

بت شکن اظهار داشت: هم‌اکنون مانده تسهیلات بانک مسکن ۱۰۷ هزار میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد بانک مسکن با این میزان مانده تسهیلات بزرگترین بانک از حیث تسهیلات اعطایی باشد.

وی افزود: سرانه تسهیلات بانک مسکن به کارکنان ۸۴ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

بت شکن با اشاره به عملکرد خوب بانک مسکن در خصوص مسکن مهر گفت: ‌کل قراردادهای منعقده ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکونی است و مبلغ قراردادهای منعقده نیز ۴۷۹ هزار ریال است.

وی افزود: با تلاش وزارت راه و شهرسازی تاکنون یک میلیون ۳۷۱ هزار واحد مسکونی فروش اقساطی شده و طی ۱۰ ماهه سال جاری ۳۱۳ هزار واحد فروش اقساطی شده که نسبت به سال قبل رشد ۳۰ درصدی داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه افزود: منابع سپرده‌های بانک مسکن در حال حاضر ۳۸ هزار میلیارد ریال است که ۶۸ هزار میلیارد آنها طی سپرده‌های متقاضیان جذب شده و رشد ۲۳ درصدی داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه توضیح داد: بانک مسکن از جهت معوقات دارای رتبه خوبی است و به دلیل آنکه آحاد مردم به متعهد بودن این بانک اعتماد دارند و به تمامی آحاد مردم تسهیلات اعطا کرده دارای کمترین میزان مطالبات معوق نسبت به سایر بانک‌ها است و این معوقات در حال حاضر زیر پنج درصد است و در صورت برداشته شدن معوقات مسکن مهر این میزان به دو درصد می‌رسد.

بت شکن اظهار داشت: ۹۲ درصد از تراکنش‌های بانک مسکن غیرحضوری است و تاکنون ۲۲ میلیون حساب سپرده در این بانک افتتاح شده و این بانک در صدور انواع کارت‌ها که رشد ۲۰ درصدی داشته میزان سپرده‌ حساب‌های خود را به ۳ میلیون تومان رسانده است.

پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده به ۸۲ هزار واحد مسکونی

مدیرعامل بانک مسکن به تسهیلات بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: تاکنون ۸۲ هزار واحد مسکونی تسهیلات بافت‌های فرسوده دریافت کردند.

بت شکن اظهار داشت: به استناد ماه ۱۴ قانون متناسب به عرضه مسکن تأمین سرمایه تخصصی نیز توسط بانک مسکن انجام شده است و بر اساس آن بانک مسکن نیز اقدام به ایجاد نهادهای تخصصی مسکن کرده است و انواع ابزارهای مالی را در این بخش راه‌اندازی کرده است.

وی توضیح داد: طی چهار ماهه گذشته بانک مسکن صندوق زمین و ساختمان را راه‌اندازی کرده و طی چهار ماه گذشته شاهد بازدهی مناسب این صندوق در بخش ساخت و ساز بودیم که این صندوق در این حوزه مشارکت جدی داشته است.

وی سومین اقدام بانک مسکن را برای تقویت حوزه مسکن ایجاد صندوق پس‌اندازهای جدید مسکن دانست و گفت: توسط بانک مرکزی تمامی ابعد این صندوق بررسی شده است که در آینده‌ای نزدیک جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

بت شکن اظهار داشت: تاکنون ۴۶ هزار فقره به مبلغ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده و بانک مرکزی تعداد شعبات خود را به هزار و ۲۴۱ شعب رسانده است.

وی افزود: بانک مسکن نیز شش مدرسه در جاهای محروم در حال ساخت دارد و دو مدرسه نیز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رساند.

بت شکن در ادامه به عدم تأیید تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی از سوی بانک مرکزی اشاره کره و گفت: در حال رایزنی هستیم که میزان تسهیلات بانک مسکن را به ۶۰ میلیون تومان برسانیم.

بت شکن در ادامه به افزایش تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: تمام مراحل اداری این تسهیلات انجام شده و تا پایان همین هفته این تسهیلات به شعب مختلف ابلاغ می‌شود واحدهای مسکن مهری که بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

بانک مرکزی مجوز راه‌اندازی لیزینگ مسکن را نداده است

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص راه‌اندازی شرکت‌های لیزینگ مسکن گفت: بانک مرکزی تاکنون اجازه راه‌‌اندازی شرکت‌های لیزینگ تخصصی مسکن را به این بانک ارائه نکرده است و در حال رایزنی برای دریافت این مجوز هستیم ولی در حال حاضر بانک مسکن در سایر امور مربوط از جمله تأمین مالی واحدهای اداری و سایر بخش‌ها شرکت‌های لیزینگ دارد.

وی توضیح داد: در حال حاضر ماهانه ۲ هزار میلیارد ریال وصول اقساطی مسکن مهر داریم و سالانه ۲۴ هزار میلیارد ریال اقساط مسکن مهر به این بانک وصول می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی تعداد پروانه‌های مسکونی صادر شده در سال ۹۱، ۷۰۰ هزار واحد مسکونی و در سال ۹۲، ۶۵۰ هزار و در هفت ماهه امسال ۲۴۵ هزار پروانه مسکونی صادر شده و به دلیل آنکه بین سال‌های ۹۱ تا ۹۲ حجم پروانه‌های صادر شده بیش از متوسط سال‌های قبل بوده بنابراین در سال ۹۳ و ۹۴ با مازاد عرضه مواجه خواهیم بود به همین دلیل باید سعی کنیم با افزایش سقف تسهیلات قدرت خرید مسکن را برای مردم افزایش دهیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر قیمت متوسط مسکن در تهران، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در سایر استان ها ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است بنابراین ما کل کشور را مبنا قرار می‌دهیم و تاکنون بانک مسکن در این حوزه موفق باشد.

 

باشگاه خبرنگاران

    نظرات