تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه/ کاهش ۳.۵ درصد نرخ اوراق تسهیلات

تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه/ کاهش ۳.۵ درصد نرخ اوراق تسهیلات

http://www.bananews.ir/رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران از تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن از مهر تا دی‌ماه امسال خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir علیرضا توکلی درباره آخرین وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن اظهار داشت: ارزش معاملات این اوراق از مهرماه رو به کاهش گذاشته و تا پایان آذرماه از ارقام بالای ۱۰۰ میلیارد تومان به کمتر از ۸۰ میلیارد تومان در ماه رسیده است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های آماری، شاخص معاملات مازاد اوراق تسهیلات مسکن در دی ماه کمتر از یک درصد است، ادامه داد: از نکات قابل توجه شاخص فوق این است که با وجود افزایش معاملات مازاد در ۲ ماه اخیر، میانگین قیمت اوراق در دی ماه نسبت به آذر ماه، سه هزار تومان معادل ۳.۵ درصد کاهش داشته و این به معنای عدم ارتباط معنادار بین معاملات مازاد و قیمت اوراق تسهیلات در بازار فرابورس است.

توکلی در ادامه به احتمال افزایش مراجعه برای خرید اوراق تسهیلات مسکن به دلیل اعلام افزایش تسهیلات به ۶۰ میلیون تومان گفت: وام ۶۰ میلیون تومانی که توسط بانک مسکن مطرح شده، هنوز قطعی نیست، ضمن اینکه هیچ ارتباطی با اوراق تسهیلات فعلی ندارد و به این اوراق تعلق نمی‌گیرد.

به گفته وی، تسهیلات منقضی شده در دی ماه ۹۳ نسبت به آذرماه معادل ۴ میلیارد تومان افزایش یافته و همچنان از نرخ متوسط ۳۰ میلیارد تومان در ماه فراتر است. به نظر می‌رسد، این روند حداقل تا شهریورماه ۹۴ که بازار در هر ماه با ابطال ۲ سری از اوراق مواجه می‌شود، ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران همچنین ارزش تسهیلات ماهیانه استفاده شده در سال گذشته را عمدتاً کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان در ماه عنوان کرد و گفت: قیمت اوراق بعد از مصوبه افزایش میزان تسهیلات به یکباره با رشد شدیدی مواجه شد و به ارقام بالای ۸۰۰ میلیارد تومان در ماه رسید، اما از مهرماه روندی نزولی در پیش گرفته و از میزان عرضه کمتر شده که همین موضوع موجبات کاهش قیمت اوراق را فراهم کرده است.

توکلی بیان داشت: خوشبختانه در دی ماه ۱۳۹۳ نیز، همانند آبان و آذرماه عرضه از تقاضا پیشی گرفت و در شرایطی که ارزش تسهیلات عرضه شده به میزان ۵۲۶ میلیارد تومان بود، ارزش تقاضا از ۴۶۰ میلیارد تومان فراتر نرفت و همین موضوع، مؤثرترین عامل کاهش قیمت اوراق تسهیلات در سه ماه اخیر بوده است.

 

فارس

    نظرات